Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rapsolja istället för diesel Söker användare  (läst 14936 gånger)

NobleBear

• Värmland
    • http://myrastation.yolasite.com/
Rapsolja istället för diesel Söker användare
« skrivet: 05 nov-07 kl 19:24 »
Hej!

Jag heter Artur Kowalski och är frilansjournalist. Några av er har fått detta meddelande som mejl, sorry för dubbelpostningen.

Jag skriver just nu på en artikel om att använda rapsolja istället för diesel i personbilar och jag letar efter någon (i Sverige) som kör omkring i en konverterad eller okonverterad bil på rapsolja/begagnad frityrolja för en intervju. Om du som läser detta kör på olja eller känner någon som gör det, så får du hemskt gärna ta kontakt med mig.

Jag är också mycket intresserad av att komma i kontakt med någon som har erfarenhet av Elspetts konverteringssats.

Mejla mig på arturkowalski@hotmail.com Jag tänkte försöka bli klar med artikeln inom tio dagar från skrivande stund (071105), så ni får hemskt gärna svara snabbt...:)

eka

• Värmland
Re:Rapsolja istället för diesel Söker användare
« Svar #1 skrivet: 06 nov-07 kl 21:51 »
Moderatorn
Skapad en egen tråd. Frågan passar kanske inte här men vi provar och ser om någon nappar.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

eka

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 06 nov-07 kl 21:55 »
Vi bor som du märker nästan grannar.  ;D
Här hos mig finns en bilreparatör som mycket tidigt körde med rappsolja i sin bil. Jag tror han nu kör mer med E85 men han har bra kunskaper i ämnet.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #3 skrivet: 07 nov-07 kl 19:39 »
Vad är det för konverteringssats som nämns av trådstartaren? Eller: vad behövs för att en gammal dieselmotor ska fungera med rapsolja/frityrolja? -Jag syftar då inte på reningen av den begagnade oljan från kinarestaurangen utan på motorn.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

morgankane

« Svar #4 skrivet: 09 nov-07 kl 20:09 »
Hej!
Du behöver en massa grejer för att konvertera en motor till två tank system, som är det bästa och säkraste.
Att bygga om en dieselmotor tar tid och kostar runt 6000 kr.
Men du kör mycket mera miljövänligt, fast regeringen har inte någon definition på om vi kör miljöbil eller ej, då det inte finns i deras värld.

Är du fortfarande intresserad, kan jag hjälpa dig med grejer, och kanske även med konverteringen, beroende på var du bor förstås :-)
(Lämna, hämta bilen, typ)
Sen är det också intressant att veta vilken bil du har...

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #5 skrivet: 11 nov-07 kl 21:25 »
Hur är energiinnehållet i rapsolja/matolja jämfört med vanlig dieselolja från macken? Jag fick nästan hicka häromdagen då jag hittade tiolitersdunkar med rapsolja i mataffären för 99:-. Om rapsoljan bara är lite sämre än dieseloljan skulle det löna sig att tanka hos Willy´s men jag antar att så inte är fallet.

Morgankane, är det bara tankarna som berörs och i så fall varför ha två tankar? Det jag närmast funderar över vid konverteringen är att rapsoljan är så mycket mer trögflytande.
« Senast ändrad: 11 nov-07 kl 21:27 av JohnA »
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Sia

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 11 nov-07 kl 22:53 »
Hur är energiinnehållet i rapsolja/matolja jämfört med vanlig dieselolja från macken? Jag fick nästan hicka häromdagen då jag hittade tiolitersdunkar med rapsolja i mataffären för 99:-. Om rapsoljan bara är lite sämre än dieseloljan skulle det löna sig att tanka hos Willy´s men jag antar att så inte är fallet.

Morgankane, är det bara tankarna som berörs och i så fall varför ha två tankar? Det jag närmast funderar över vid konverteringen är att rapsoljan är så mycket mer trögflytande.
Jag hörde ryktas häromdagen att det tydligen är vanligt i Tyskland att köra på frityrolja för att den är så billig i affären....
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

morgankane

« Svar #7 skrivet: 12 nov-07 kl 06:00 »
Hej igen. Ja vegetabilsk olja är tjockare än diesel när den är kall. Därför måste den förvärmas för att få en viskositet i närheten av diesel.
Men den har bättre smörjande effekt än diesel, så det är positivt med litet olja inblandat. Problemet uppstår när dieseln och oljan är kall, då får du ingen bra inblandning olja/diesel, och den tröga matoljan ger istället en belastning på IP'n.

För att undgå problem måste man förvärma matoljan. Det sker vid hjälp av en extra tank med värme, värme i slangarna, filtret och innan IP'n för att höja oljetemperaturen till helst samma temperatur som motorn, (80 grader).

morgankane

« Svar #8 skrivet: 12 nov-07 kl 06:02 »
Energiinnehållet är omtrent det samma som Diesel. Några tycker bilen går bättre, andra säger -10% förlust. Det är därför matoljan förbränner litet långsammare än diesel. Så vill ni köra på matolja, bygg om bilen så går det jättebra.

johole

« Svar #9 skrivet: 12 nov-07 kl 10:38 »
Fra "Aftenposten":
"Biodiesel fra rapsolje og mais produserer opptil 70 og 50 prosent mer drivhusgass enn fossilt brennstoff, skriver The Times."

http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article2008838.ece

Fra Times:
"Rapeseed and maize biodiesels were calculated to produce up to 70 per cent and 50 per cent more greenhouse gases respectively than fossil fuels. The concerns were raised over the levels of emissions of nitrous oxide, which is 296 times more powerful as a greenhouse gas than carbon dioxide."

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/science/article2507851.ece

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #10 skrivet: 12 nov-07 kl 16:51 »
Jag är inte insatt i frågan om halten växthusgaser men hoppas att biodieselbränslen som rapsolja i slutänden INTE är sämre än fossila bränslen. Jag citerar en insändare till artikeln ovan från Times:

"The emissions the biofuel engines produce is first pulled out of the atmosphere by the plant that are used to manufacture the fuel. That's a lot better than pulling ancient carbon out of the ground and spewing it into the air. With biofuels, the carbon released will be sucked back into the fuel crops and pumped right back into your tank at a later date. They won't contribute to global warming that way. "

Beträffande dubbla tankarna och förvärmningen ser jag gärna likheter med de gamla fotogentraktorerna som startades på bensin och hade förvärmning av förgasaren. Jag gissar att man även som då bör starta (diesel)motorn på det lättare bränslet och även köra de sista minuterna på detsamma för att underlätta nästa start.

Om tiolitersdunk på Willys ger ett literpris på 9:90 för rapsoljan borde det tveklöst gå att pressa priset en god bit extra. Dagspriset för dieselolja vill jag minnas var 11:70. Om man tappar 10% effekt är det alltså fortfarande billigare att tanka dieselbilen i mataffären!!! Det trots att man dessutom betalar för en i sammanhanget svårligen försvarbar förpackning...  Får man sedan tag på begagnad frityrolja och lyckas bygga en anläggning för reningen så blir det knappast sämre. Och sinar rapsoljeleveranserna kan man alltid tanka enbart dieselolja på macken och ändå åka något billigare än med bensinbil.

Hur som helst låter det som att man som händig Pettson-figur tveklöst borde konvertera sin dieselbil, i alla fall om man bryr sig om det ekonomiska. Sedan får man som sagt hoppas att man i slutänden inte bidrar till växthuseffekten i värre grad än med fossila bränslen.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #11 skrivet: 12 nov-07 kl 17:02 »
Beträffande Morgankanes påstående att rapsoljan förbränns något långsammare än dieseloljan så gissar jag att huruvuda motorns verkningsgrad går upp eller ner beror på om motorn är låg- eller högvarvig. En direktinsprutat lastbilsmotor eller en segdragande turbomotor borde klara jobbet bättre än en liten högvarvig förkammarmotor utan turbo.

Beträffande konverteringen antar jag att man förser rapsoljesystemet med en termostat eller termometer så att man kopplar över till rapsoljan förs när rätt temperatur är uppnådd på bränslet. Sedan måste bränslereturen/överströmningen hanteras på rätt sätt och även den kopplas över. Omkopplingarna borde fördröjas något i förhållande till varandra så att rapsoljan hinner gå ur systemet. Att få en skvätt dieselolja i rapsoljetanken borde inte göra något men tvärt om är kanske ingen höjdare om det blir för mycket.

Är dieselolja och rapsolja blandningsbara?

(hmm, är det inte en form av skattesmitning vi diskuterar här?)
« Senast ändrad: 12 nov-07 kl 17:05 av JohnA »

« Svar #12 skrivet: 12 nov-07 kl 23:14 »
Läst en artikel om engelska reningskit för använd frityrolja = i många fall gratis.  Tydligen populärt i friterade matens hemland. Ska se om jag hittar källan..

Sen kan jag inte mer en småskratta åt vissa. Låt mig sammanfatta:

Forskare som studerat faktiskt siffror osv:
"Vi kan inte bara hoppa på första bästa utan måste faktiskt tänka till lite på hela produktionskedjan innan vi byter bränsle. Annars kanske vi skjuter oss i foten"

Lös insändare a'la gymnasieretorik:
"Det tror jag inte på"

Och vilket går vissa efter?  ;)

johole

« Svar #13 skrivet: 13 nov-07 kl 09:59 »
Hej JohnA.

Citera
"The emissions the biofuel engines produce is first pulled out of the atmosphere by the plant that are used to manufacture the fuel. That's a lot better than pulling ancient carbon out of the ground and spewing it into the air. With biofuels, the carbon released will be sucked back into the fuel crops and pumped right back into your tank at a later date. They won't contribute to global warming that way.

Poenget med Times artikkelen var vel at det finnes andre veksthusgasser enn CO2,  for eksempel nitrogenforbindelser som bidrar mer til global oppvarming enn CO2.

« Senast ändrad: 13 nov-07 kl 09:59 av johole »

morgankane

« Svar #14 skrivet: 13 nov-07 kl 10:42 »
Hej igen.
Jag skall försöka svara på era funderingar. John skriver om låg/högvarvig motorer. Min ärfarenhet är att matolja brinner bäst i lågvarvig motor. Jag upplever att jag får inte samma effektiva höga förbränning i motorn när jag pressar den till max varv. Oljan hinner inte förbränna snabbt nog.
Så Johns tankar om detta tror jag är rätt. Min motor har förkammare, men det påstås att det är bättre, då oljan hinner värmas upp ytterligare och virvlar bättre inne i cylindern. Men efter som tekniken med tillbehör till ombyggnad utvecklas, så kör nu mera nästan alla typ motorer på raps/matolja, och även båtägare har fått upp ögonen för detta.

Beträffande konverteringen, så använder många termometer för att kolla temperaturen på oljan, och kopplar över när den har rätt värde. Jag upptäckte att det egentligen var onödig, då man kan gå efter motorn temperatur. När motorns kylvatten är uppe i 70-80 grader kopplar man över. Returen kör vi i loop tillbaka till matoljeslangen så den värms upp igen.
Viktigt är att veta att kall matolja direkt in i IP'n kan i värsta fall skada den. Blandas den med Dino så går det bättre, och på de flesta bilar, kommer det en blanding av Dino'n och matolja när man slår över, och det är den mängd som finns i slangen från sista punkt för uppvärmning till pumpen.

Alla med två tankar kör varm motorn innan de slår över, och sak samma vid parkering för dagen, så slår vi över några kilometer innan vi är framme för att tömma systemet på matolja. Den matoljan som kommer i Dino-tanken, gör bara gott för smörjning av IP'n.

Se bara till att använda litet sprit i tanken då och då, vatten i tanken ger upphov av bakterietillväxt och tilltäppning av slangar och filter, (Egen erfarenhet)

Diesel och matolja kan blandas men blandar sig inte homogent. Vid lagring delar de på sig, men vi körning mixas de rätt bra, så det blir  en god nog blandning för motorn.

Skattesmitning...nej! Regeringen har undantaget all biobränsle för beskattning intill vidare tillochmed 2008, men vi räknar med att det förlängs. I England hade de skatt, men i år tog de i prinsip bort det. Man kan förbruka 3000 l/år fritt.

Om "alla" nu ville köra på matolja, ville vi få problem! Men det finns nog olja till oss som dyrkar detta som hobby.

För er som kan köpa billig matolja på Willys, gör det, fråga efter stora kvantiteter för att få ner priset litet till....

Annars så är rening av WVO det bästa, men det är mycket man skall känna till innan man gör  det.  Men låt inte det hindra er, kunnskap är makt och pengar  ;D

Om någon av er verkligen är intresserad av att bygge ett reningskit, så kan jag bidra med kunnande, arbete och delar du behöver.
Jag kan bygga det klart, så kan du själv hämta när färdigt.

skicka mig en mail.  :D

Ha en bra dag!

NobleBear

• Värmland
    • http://myrastation.yolasite.com/
Biobränslenas vara eller icke vara
« Svar #15 skrivet: 13 nov-07 kl 18:56 »
Hej Eka, jaså du finns runt knuten!  ;)

Ja, det har varit många åsikter kring detta med frityroljan. Jag har letat efter lämpliga intervjuoffer både här och på http://hemmagjordbiodiesel.egetforum.se/ och fått en hel del svar, men hittills har ingen ringt upp mig, vilket är väldigt tråkigt.

Alla ni som har förstahandserfarenhet av att köra en bil i Sverige på använd olja och vill se era tankar i tryck, hör av er till mig!

För de som inte är så insatta tycks det finnas mängder av trådar här på forumet som anknyter till ämnet. Jag kan försöka mig på en liten klarifikation, men med brasklappen att jag faktiskt är en lekman som inte har gjort detta själv.

Termerna: SVO betyder Straight Vegetable Oil, alltså oanvänd vegetabilisk olja. Den olja som lämpar sig bäst för ändamålet tycks vara kallpressad rapsolja (även om en vän till mig faktiskt fått bättre energiresultat av ankfett!).

WVO betyder Waste Vegetable Oil, alltså använd olja såsom frityrolja. Kan innehålla flera olika oljor med inslag av vatten, matrester eller vad tusan som. Kan ha hög andel fettsyror, som bryter ner vissa material (exempelvis gummislangar).

Personligen anser jag inte att det är lönsamt att använda sig av SVO i Sverige. Visst, man sparar en liten slant på ett år om man får oljan under 10 kr/litern, men ställt mot risken att något går sönder pga den okonventionella metoden tycker jag inte att det är värt besväret.

Jag känner till tre metoder att köra bilen på WVO:

1) Man häller ner oljan som den är (alternativt utsätter den för en mycket enkel filtrering) i tanken och kör så länge det går. Om och när något går sönder skrotar man bilen. Har man köpt en mycket billig begagnad bil kan det här tillvägagångsättet vara lönsamt, men är knappast särskilt ekologiskt.

2) Man förfinar oljan på något sätt. De flesta som gör detta ger sig på en transesterifieringsprocess, vilket i mycket lösa amatörtermer innebär att oljan blir mer lättflytande. Det finns en uppsjö av tillvägagångsätt av varierande ambitionsgrad. Mitt intryck är att folk som gör detta är entusiaster som presenterar sin färdiga biodiesel med viss stolthet. Personligen har jag vare sig utrymme eller tid att ägna mig åt att framställa biodiesel. Om priset är rätt är jag definitivt intresserad av att köpa färdig produkt, dock.

Färdig biodiesel kan användas i de flesta dieselmotorer utan att man behöver bygga om dem.

Nedan en svensk länk om att göra biodiesel av rapsolja. Något, öhh, experimentell layout på sidan:

http://www.oilpress.com/rape-diesel1.htm

En annan mycket genomarbetad länk på engelska:

http://journeytoforever.org/biodiesel_mike.html

3) Man konverterar bilen på något sätt och tankar WVO.

Det är detta tredje alternativ jag vill skriva en artikel om. Jag har flera frågetecken som behöver rätas ut, inte minst kring den legala aspekten av att använda ett annat drivmedel än bilen är typgodkänd för. Det pågår en hel del diskussioner kring hur pass ekologiskt förfarandet egentligen är, om skador på motorn och om problem med tjock olja vintertid.

...men visar det sig att det faktiskt går att bygga om bilen till en låg kostnad och sedan  lagligt köra på en avfallsprodukt som funkar lika bra som diesel, ja då tycker jag att fler bör få veta det.

Mvh,

Artur Kowalski,
0563-60912 (även kvällstid)

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #16 skrivet: 20 nov-07 kl 19:42 »
Käns onekligen en smula dumt att livsmedelsklassad olja i mataffären är något billigare än dieseloljan på macken, men det är väl knappast dummare att hälla matolja i bilen än att tanka den med sprit som skulle kunna drickas....

Nåväl, om man nu inte bygger sig en reningsanläggning och jagar stan runt efter begagnad frityrolja utan köper den färska fina matoljan borde det ändå gå att få betydligt lägre pris än de 9:90/l jag sett. -Någon som sett några prisuppgifter på rapsolja i större förpackning? Borde t.ex. finnas på helfat för restaurangbruk.

Att köra bilen på rapsolja känns som en försvarlig kompromiss mellan besvär (drift och ombyggnad) och ekonomi. I mitt tycke klart intressantare än gengasdrift.

kackelmann

• Skåne
Re:Biobränslenas vara eller icke vara
« Svar #17 skrivet: 04 dec-07 kl 18:07 »
...men visar det sig att det faktiskt går att bygga om bilen till en låg kostnad och sedan  lagligt köra på en avfallsprodukt som funkar lika bra som diesel, ja då tycker jag att fler bör få veta det.

Jag tror en del av problemet med att du inte får några intervjuoffer ligger faktiskt just i det du skriver ovan - för en ganska liten kostnad (5.000-20.000kr) kan man alltså bygga om en bil till att gå på "gratis" bränsle, men kruxet är att bränslet bara finns i en högst begränsad mängd. Därför är det förmodligen ingen som vill snacka om det - om de spred ordet skulle kanske deras källor sina fortare än kvickt.

Jag märkte detta själv, har påbörjat ett WVO-projekt, men ingen vill snacka. Jag vet att det finns två personer i den hyffsat perifera kretsen människor omkring mig men ingen vill säga nåt.
Det är lite synd eftersom det fåtal entusiaster som faktiskt gör detta skulle ändå kunna dela på frityrhaken, men folk är väl rädda. Man får dock dubbelt upp med hjälp av frityrentusiaster på nätet, så det är ju alltid nåt!

Sen finns det ett annat hot mot den idéella WVO-kulturen och det är kommersialiseringen av biodieselproduktion, det har redan börjat dyka upp initiativ runtom i världen där företag köper upp WVO av restauranger i hela stan och transesterifierar det, och säljer till vanligt pump-pris.

Du har förmodligen redan hittat till detta forumet men där finns en hel del entusiaster som snackar fritt, kanske går att hitta nån där som kan ställa upp på intervju?
http://biodiesel.infopop.cc/

mvh Tomas
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

morgankane

« Svar #18 skrivet: 11 dec-07 kl 00:23 »
tompaah, jag känner mig träffad......

Kanske är jag en av de två som känner till detta, och rätt så bra också, här i Sverige, annars så är jag kanske den tredje....?

Jag måste säga att jag håller med dig beträffande ditt första avsnitt, så är verkligheten. Men jag håller nu på att omvärdera detta, då jag ser att oavsett om jag håller käft, eller pratar ut, så kommer folk att leta sig fram till denna möjligheten för eller senare. Så jag vill göra det bästa ut av det så länge det går...

Just nu håller jag på att hjälpa 3 personer med att rena sin olja, och jag delar mitt kunnande i samband med "ekonomisk vinning"

Än så länge är de utanför mitt "revir" så jag har bra tillgång på olja, man är sig själv närmast.

Jag kan bidra med en centrifug för rening av oljan utan för många arbetsmoment. Jag avstod själv att hålla på med filtrering, då jag inte var garanterad att oljan var fri från vatten, kryddor, salt, socker och annat som kunde skada motorn.
Det är faktiskt en vetenskap bak allt detta för att göra det rätt, så att man får problemfri drift och renare avgaser. En skadad insprutningspump kan kosta mera än kostnaden på konvertering.

Fram till i dag har jag förbrukad ca. 400 l olja, och enda problemet jag har haft, är alger i Dino-dieseln! (men så klart, det var matoljan som hade skulden.... :D )

Så med denna manicken är oljan lika ren som när den blev pressad första gången....  ;D

Senast så har jag också klarat av att få tag på det tillbehör man måste ha för att konvertera bilen. I obegränsad antal, vill säga....
Mycket tillbehör finns att tillgå, men inte allt är beräknad för att användas till konvertering, men kan fungera skapligt.
De grejor jag har, är monterad pr. i dag på över 4000 bilar.

Några ord om att omvandla matolja till biodiesel.
För det första är det en onödig process, tycker jag, som är förorenande, kräver stora mängder kaustisk soda och metanol.
Det blir mycket avfall(-vatten) från processen, som många hemmabryggare har problem med att göra sig av med.
Även tvålen som blir över, kan bli besvärlig att bli av med, inte alltid att den blir så bra att den är användbar, men det pratar man inte om...
Metanolen är så farlig, att man måste ha särskild ventilation för att känna sig trygg. Återanvändning av metanol är möjligt, men all utrustning som behövs, samt faran med metanolen, gör att man avstår. Jag kom fram till att det var bättre att bygga om bilen, än att ha möjligheten att använda biodieseln på flera olika bilar, och ja, även sälja den.
Skall man producera biodiesel kommersiellt kräver det stor investering, och säker leverans av olja.

Den som seriöst vill konvertera sin bil, måste först ta reda på om bilen kan användas. Kruxet ligger i vilken typ insprutningspump du har, inte alla gillar matolja.
Sen måste du vara villig till att åka runt och samla olja.
Därnest måste du var så händig att du kan hålla i litet verktyg och inte vara rädd för att lösa problem på vägen.

Vill du inte bygga själv, så går även det att lösas.
När allt är klart, känner du en mycket stor tillfredsställelse att du kan åka förbi mackarna flera gånger i månaden!

Jag stannar här, så ni får tid att fundera litet....

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #19 skrivet: 11 dec-07 kl 12:00 »
Jag gissar att det inte ens med detaljerade beskrivningar av både motorkonvertering och oljerening kommer utbryta en masshysteri med slagsmål utanför restaurangerna. Det är helt enkelt för få av oss som har kunnandet och orken att hålla på med detta. Människan är till naturen lat och lägger hellre sin ork på att göra samma invanda arbete än att ge sig in i det okände. Med detta menar jag att de flesta av oss hellre jobbar övertid för att få råd med bensin än tar ett par timmar ledigt för att åka runt och samla frityrolja och rena den. Däremot är vi kanske ändå så pass många "tokstollar" att det skulle kunna bli en märkbar konkurens om den olja som finns.

Är det så att restaurangerna är enbart tacksamma att någon kommer och hämtar oljan gratis istället för att betala för att bli av med den? Är de rent av skyldiga att redovisa för någon myndighet var de gör av med oljan?

Morgankane, finns det någon enkel tumregel för att avgöra om ens befintliga motor klarar konverteringen? (jag har citroen och kubota)

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 2 användare
läderfiffi, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser