Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekonomisk kämpe för hemmavarande barn...  (läst 10846 gånger)

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Ekonomisk kämpe för hemmavarande barn...
« Svar #40 skrivet: 04 dec-07 kl 11:11 »
Väl talat Anso. Det är få som på dödsbädden säger "jag jobbade för lite, jag ångrar att jag inte jobbade mer". Desto fler tänker nog att de lade för lite tid på familjen och barnen.

Tack för alla kreativa ekonomitips. Vi har börjat lite smått på budget och jag tror att det är det viktigaste, att ta kontroll över sin ekonomi. Men det blir svårt, vui har sparat in på så mycket redan tycker vi. Men det finns alltid mer!

Nu ska jag jobba lite mer, så jag får ännu lite mer pengar medans tid är  ;)
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #41 skrivet: 04 dec-07 kl 12:32 »
Jag går inte hemma jämt. Jag är timvikarie kvällar och helger då min sambo är hemma med barnen. Då går ekonomin ihop något så när iaf.

memma

• Uppland
« Svar #42 skrivet: 08 dec-07 kl 15:42 »
Jag har varit ensam med min dotter sedan tredje graviditetsmånaden.

Nu har hon nyligen fyllt två och jag kommer vara hemma ett år till.

När jag upptäckte att jag var gravid började jag genast se över min ekonomi och dra ner på utgifterna. Jobbade så mycket jag orkade som vårdbiträde och kunde spara varje månad.
Annat som hållit kostnaderna nere: Tygblöjor, begagnade barnkläder, gåvor och byteslån med vänner och släkt. Lagar vår egen mat, gröt, bakar bröd, etc. Jag köpte aldrig någon vagn utan använde bärsjalen tills vi kunde börja cykla, ingen bil såklart. Använder inte en massa dyr smink, krämer och övriga hygienprodukter. Tygbindor/menskopp. Vi äter mycket linser som är god, nyttig och billig mat. På hösten pallar eller får jag äpplen av såna som odlar själva. Har köpt storpack från tex saltå kvarn (via mammas skola i och för sig) ekologisk mat till lite bättre pris. Lånar böcker, tidningar och internet på biblioteket.

Vårdnadsbidraget kommer  vara ett välkommet tillskott.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #43 skrivet: 08 dec-07 kl 21:27 »
Jag har varit ensam med min dotter sedan tredje graviditetsmånaden.

Nu har hon nyligen fyllt två och jag kommer vara hemma ett år till.
Asså, nu blev jag imponerad :D !! Det är verkligen bra gjort! Det är så inspirerande att veta att det går om man vill.

Jag har hela tiden bott ensam med min ettåring, och haft en sisådär tillochfrån relation till hans far. Från och med hans halvårsdag började han vara hos pappa när han var föräldraledig 3 dagar i veckan; skönt för lilla älsklingen att få närmre vardagskontakt med pappa och skönt för mej att komma till jobbet emellanåt...men när luen blev ett år började hans pappa tycka att det var tråkigt att vara hemma så hemskt mycket. Tydligen kunde han inte som en vuxen människa ta tag i sitt liv och göra saker han tyckte var kul och ha med sej sonen..så då kom den vanliga ursäkten "Grabben behöver träffa andra barn!".
Så helt utan min vetskap började han skola in lillskräpet hos en dagmamma >:( ...fast jag hade räknat ut att föräldradagarna skulle räcka för oss att ha vår unge hemma tills han blev två år!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

memma

• Uppland
« Svar #44 skrivet: 09 dec-07 kl 14:52 »
Asså, nu blev jag imponerad :D !! Det är verkligen bra gjort! Det är så inspirerande att veta att det går om man vill

Tack :D :-[

...men när luen blev ett år började hans pappa tycka att det var tråkigt att vara hemma så hemskt mycket. Tydligen kunde han inte som en vuxen människa ta tag i sitt liv och göra saker han tyckte var kul och ha med sej sonen..så då kom den vanliga ursäkten "Grabben behöver träffa andra barn!".
Så helt utan min vetskap började han skola in lillskräpet hos en dagmamma >:( ...fast jag hade räknat ut att föräldradagarna skulle räcka för oss att ha vår unge hemma tills han blev två år!

Vad fruktansvärt arg jag skulle blivit!!!!!!!

Jag har fördelen att ha ensam vårdnad. Pappan är intresserad av att träffa dottern och har henne nu varannan helg. Det tycker jag är alldeles lagom...   Han är inte direkt någon att lita på och har konstiga värderingar... Men är hennes Pappa och hon har möjligheten att lära känna honom och jag får lite avlastning.

Norrsken

• -
« Svar #45 skrivet: 09 dec-07 kl 16:25 »
Jag har hela tiden bott ensam med min ettåring, och haft en sisådär tillochfrån relation till hans far. Från och med hans halvårsdag började han vara hos pappa när han var föräldraledig 3 dagar i veckan; skönt för lilla älsklingen att få närmre vardagskontakt med pappa och skönt för mej att komma till jobbet emellanåt...men när luen blev ett år började hans pappa tycka att det var tråkigt att vara hemma så hemskt mycket. Tydligen kunde han inte som en vuxen människa ta tag i sitt liv och göra saker han tyckte var kul och ha med sej sonen..så då kom den vanliga ursäkten "Grabben behöver träffa andra barn!".

Nä, får det verkligen gå till så?? Jag vet inte vad jag hade gjort med karluslingen.. Det är ju så onödigt! Jag menar, vill han inte vara föräldraledig så kan han ju skriva över föräldradagar på dig! Det är väl barnet som ska gå i första hand!!!

HUr gick det förresten? Går han hos dagmamma nu? Jag tycker att ett år är väl så litet.. Det är ju inget man gör om man inte är absolut nödd och tvungen..
« Senast ändrad: 09 dec-07 kl 16:26 av drömmare »
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #46 skrivet: 12 dec-07 kl 21:07 »
Näe, drömmare, det får egentligen inte gå till så när man har gemensam vårdnad, men det är väl förmodligen nån tjänsteande på kommunen som suttit och halvsovit när h*n läste barnomsorgsansökningarna.
Och visst blev jag arg, memma, men nu är det som det är. Lillskräpet har vant sej vid att vara hos dagmamman, och hon kan inte vara en alltigenom usel människa....eftersom hon har katt :P . Men jag tycker fortfarande att en som är ett år och några månader är för liten för att vara 6 timmar borta :( . Hoppas det går att lösa så vi slipper detta!

Att ha ensam vårdnad är säkert lättare i vissa fall, även om det innebär ensamt ansvar oxå...men ansvar kan inte delas med vem som helst...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Norrsken

• -
« Svar #47 skrivet: 16 dec-07 kl 15:08 »
Näe, drömmare, det får egentligen inte gå till så när man har gemensam vårdnad, men det är väl förmodligen nån tjänsteande på kommunen som suttit och halvsovit när h*n läste barnomsorgsansökningarna.
Och visst blev jag arg, memma, men nu är det som det är. Lillskräpet har vant sej vid att vara hos dagmamman, och hon kan inte vara en alltigenom usel människa....eftersom hon har katt :P . Men jag tycker fortfarande att en som är ett år och några månader är för liten för att vara 6 timmar borta :( . Hoppas det går att lösa så vi slipper detta!

Att ha ensam vårdnad är säkert lättare i vissa fall, även om det innebär ensamt ansvar oxå...men ansvar kan inte delas med vem som helst...

Om han nu har vant sig är det kanske lika bra att hålla fast vid den dagmamman, om det funkar bra. Det vore ju dumt att han slutar, och kanske hamnar nån annan stans den dag ni är i behöv av barnomsorg.. Men man kan väl lägga begränsat med tid? Att han inte behöver vara där så mycket? Sen tycker jag (rent principiellt, jag skulle aldrig orka processa själv) att man borde få nåt slags ersättning när man blivit utsatt för ett sånt tilltag.. Kan man inte på nåt sätt klämma åt tanten som inte var uppmärksam nog att se till att båda föräldrarna var med på det hela? Då menar jag inte just att klämma åt nån enskild person, utan snarare ett systemfel! Allt för att se till att samma miss inte upprepas!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Dr. Lecter

• Hmm... Beurre Noir, tänkte jag - T. Ehrenmark
« Svar #48 skrivet: 29 dec-07 kl 21:55 »

Jag är ta mig tusan stolt över mig själv. Även om många föräldrar verkligen inte kan förstå mig...

Det har Du all anledning att vara! Heja, heja, heja. Om fler tänkte som Du skulle ungarna var betydligt sundare i psyket.
Det är inte så farligt som det ser ut. I själva verket är det ännu farligare - A. Sax
NON DIGITOS INTERPONO - Darth Olof
"Arguing on the internet is like running in the Special Olympics, even if You win You´re still retarded" - Uncle C.

Källmossfar

• SlowFood? - Ja, tack!
« Svar #49 skrivet: 10 jan-08 kl 20:31 »
Hugskott:
Varför inte vara dagmamma själv och ta hand om sina egna barn samtidigt? Tyvärr får man ju inte vara det för egna barn, det försöktes i Nacka med ett sådant system om jag minns rätt, men det var tydligen "absolut verboten". Lycka till!

"The exact contrary of what is generally believed is often the truth."
Jean de La Bruyere (1645-1696)

johe71

« Svar #50 skrivet: 12 jan-08 kl 08:42 »
Hugskott:
Varför inte vara dagmamma själv och ta hand om sina egna barn samtidigt? Tyvärr får man ju inte vara det för egna barn, det försöktes i Nacka med ett sådant system om jag minns rätt, men det var tydligen "absolut verboten". Lycka till

min mamma är kommunal dagmamma och jag och mina syskon var hemma hela tiden tillsammans med de barnen som hon hade hand om... så det finns nog ingen regel mot det (det kan ju i ock för sig ha ändrat sig... det var ju ett antal år sedan :))

det som de försökte i Nacka var att föräldern skulle starta ett företag som skulle få betalt av kommunen för att ha hand om sitt eget barn... men om jag inte minns helt fel så var det skatteverket som protesterade då ett företag tydligen måste ha som affärside som man kan utöka[ *] och tanken/målet med företaget ska vara att det ska gå med vinst.

[ *] jag tror inte skatteverket godkänner "skaffa fler barn" ;)

Lars Pers Maria

• -
« Svar #51 skrivet: 17 jan-08 kl 23:55 »
jag kommer sent in i tråden men vill heja på alla som vill ta hand om sina barn själv. Själv har jag varit hemma i 11 år med mina tre. Yngsta fick gå 4 tim om dagen 3 dagar i veckan på ett föräldrakooperativt dagis under ett och ett halvt år. Detta enbart för att brorsorna gick i skolan och det fanns öppen förskola endast en förmiddag i veckan. Hon behövde leka och begripa lite av det sociala innan lekis i skolan.

Jag tycker mig ha märkt att mina barn är generellt tryggare än "dagisbarn". De vet vad som gäller, kan gå ut i svartaste mörkret till frysen i ladan och hämta glass, har aldrig tvekat att sova borta. De är inte så skrikiga och krävande, äter i stort sett all mat som serveras med några få undantag. Äter mycket och gillar mat utan att bli tjocka.

Den sk valfriheten inom barnomsorgen är ett stort skämt. Man kan inte välja att vara hemma. Ett tag, runt 1992, när borgarna styrde några år, fanns vårdbidraget. Det var tänkt att man skulle använda pengarna till den barnomsorg man tyckte var bäst, dvs ta dem själv, eller ge till mormor, dagmamma eller dagis. Men det tog sossarna snabbt bort igen. Är nu inte uppdaterad på reglerna eftersom mina barn är stora nu.

men... VÅGA VARA HEMMA MED BARNEN!  Jag tror både du och barnen mår bättre.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

wickz

« Svar #52 skrivet: 21 jan-08 kl 22:19 »
Vi valde att vara hemma båda två fösta 8 månaderna. Då levde vi på en fp (9000), ett barnbidrag och ett bostadsbidrag. Sammanlagt lite över 11.000
Mycket pengar? Nej, men vi överlevde. Det skulle dock beöhvts sådär 1.000 till i månaden.
Efter det har jag studerat lite grann (plus de andra inkomsterna).
Nu ska vi båda studera, men i omlott. Då får vi helt plötsligt över 18.000 i månaden. Vi kommer känna oss rika... eller nu är det nog inte sant, utgifterna just nu är ju radikala, men fortsätter inkomsten så i någon månad kommer det kännas underbart ekonomiskt.
Om det skulle bli ett vårdnadsbidrag till sommaren vore det underbarart!

De utgifter vi hade var
hyra (5600)
el
tele
bredband
avbetalning på en dator
sammanlagt kring 7000

Numer tillkommer csn skulder och troligne linser och tandläkare. och ja då blir det en hel del mer i månaden.

Källmossfar

• SlowFood? - Ja, tack!
SV: Ekonomisk kämpe för hemmavarande barn...
« Svar #53 skrivet: 05 feb-08 kl 21:11 »
Kooperativa familjenätverk verkar vara ett bra alternativ. Jag blev glatt överraskad när jag bläddrade i det lokala kommuninfobladet och fick syn på en artikel om detta;
http://www.boras.se/download/18.65efebe3117a3ae60f080007889/Klart+Bora%CC%8As-08.pdf(Obs! 25Mb stor). 
Hur det går till , inkl. en manual (29 Kb word-doc-format) finns det info om här:
http://www.boras.se/barnomsorg/kooperativafamiljenatverk.4.6ae5c4ba10bb23f221a80005230.html
Jag vet inte om och hur detta fungerar i andra kommuner, men det verkar vara värt att kolla.  :D
"The exact contrary of what is generally believed is often the truth."
Jean de La Bruyere (1645-1696)

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser