Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör jag åt hökeländet?  (läst 4875 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Vad gör jag åt hökeländet?
« skrivet: 04 nov-07 kl 12:02 »
Tidigt i morse satt maken o tittade på höken när han satt på kycklingburen o lurade.. Han är här varje dag, han har inte lyckats ta nåt men ankdraken var riktigt illa ute för en vecka sen. Hönsmamman o kycklingarna i buren vågar sig inte ut i själva gården, de sitter under tak o gömmer sig hela dagarna. De andra måste jag hålla inlåsta i hönshuset då vi inte har nån hönsgård åt dem, tycker så förskräckligt synd om dem men vad göra, vill inte släppa ut dem till en ganska säker död  :'(

Just nu finns det varken pengar eller möjligheter till hönsgårdsbygge, maken är sjukskriven o kan inte snickra ute. Här finns ingen med bössa som kan lura på kräket heller. Vad i hela världen gör man?
Vet att det finns många trådar om detta o ni får gärna länka.

Just när man blivit av med grävlingsproblemet..  >:(
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Elektra

Re:Vad gör jag åt hökeländet?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-07 kl 12:14 »
Redigerat pga ovidkommande svar.
« Senast ändrad: 06 nov-07 kl 15:16 av Elektra »
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #2 skrivet: 04 nov-07 kl 12:24 »
Jag vet inte riktigt hur ni ska lyckas skrämma bort den, men jag skulle utan tvekan polisanmäla den som skjuter en rovfågel. 8)

Man behöver inte skjuta den bokstavligt, skrämskott kan vara bra medicin det med  ;)
Iaf för några dagar..
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 04 nov-07 kl 13:01 »
Jag skulle hålla hönsen och ankorna inne nu om jag hade detta problem. Det är ändå kallt och eländigt ute nu. Sen till våren hade jag satt upp en hönsgård. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Elektra

« Svar #4 skrivet: 04 nov-07 kl 14:02 »
Redigerat pga skämt.
« Senast ändrad: 06 nov-07 kl 15:15 av Elektra »

Anna

• -
« Svar #5 skrivet: 04 nov-07 kl 15:35 »
Jag hade mycket duvhöksbesök förut. Sedan jag trädde blå plastsnören i bärnätet så har de aldrig kommit i närheten av inhägnaden. Men de kan ju fortfarande ta nå'n när de går lösa. Min erfarenhet av rovfåglar är att man mest har besök av dem på hösten och endast då.
En annan variant är att sätta ut en radio med p1 på. Vet inte om det hjälper men man kan ju testa allt.
Hoppas den snart flyttar söderut.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

rina

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 nov-07 kl 18:11 »
Det enda som hjälper är ju att ha riktiga gårdar inget annat !! Jag hade förr bärnät det dök höken igenom men tog sig inte själv upp ur det. Så nu är gårdarna takade med riktigt hönsnät. Så du får nog ha dom inne tills du ordnat riktigt säker gård annars är det som ett serverat bord till höken. Ofta på hösten är det ju unghökarna som tar risker !

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #7 skrivet: 04 nov-07 kl 18:44 »
Håll hönsen inne några dagar/veckor, så återgår höken till sina vanliga bytesdjur.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 05 nov-07 kl 08:56 »
Jag planerar hönsgård... och är rätt orolig över rovfåglarna. Tror ni detta nät håller? Ska ju fungera mot fågelinfluensasmitta, så?
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1297

Iaf billigare än högbergas taknät...
Landsflykting i storstan...

Anna

• -
« Svar #9 skrivet: 05 nov-07 kl 10:45 »
Vanligt billigt bärnät med blå plastsnören i har fungerat utmärkt för mej. Gav resultat direkt när det gällde rovfåglar. Mitt problem har istället varit gråhundar som hoppat över nätet och igenom bärnätet in i inhägnaden. Men har man bara tillräckligt höga nät runt om så slipper man ju det problemet.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Prosit

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 05 nov-07 kl 10:57 »
Potatisblomma! Kul att du planerar för höns! Det nätet funkar nog jättebra mot hök och andra rovfåglar. De skyddar dock inte mot fågelinfluensa om man har det som tak. Vill du ha fågelinfluensa säkert måste du ha ett helt tak somskyddar mot nedfallande fågelbajs. Det är det som kan föra med sig smitta från änder som flyger över din hönsgård. Har du detta nät som väggar så skyddar det ju på så sätt att ingen vild and kan komma in till dina höns och smitta dem. Hur stor risken är att en vild and med högfeber ska flyga över din hönsgård och skita får du bedömma ;)

Större risk är förstås att myndigheter ställer krav på influensa säker gård men med tanke på hur lugnt det var på den fronten i våras tänker jag ta det lugnt och ta problemet om det kommer.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

leifhh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 nov-07 kl 11:14 »
Jag vet inte riktigt hur ni ska lyckas skrämma bort den, men jag skulle utan tvekan polisanmäla den som skjuter en rovfågel. 8)

Det är tillåtet att under vissa omständigheter skyddsjaga viss rovfågel!
Uppfödning av tamfågel är en sådan omständighet, och det är hök (duv eller sparv, minns ej) som pekas ut som skjutbar!

Elektra

« Svar #12 skrivet: 05 nov-07 kl 11:20 »
Så om du skjuter och jag ser så gör jag en anmälan så får vi se hur lagens kvarnar mal. 8)
Själva har vi nätat hela taket på hönsgården med vanligt hönsnät, lite piller men funkar bra. Minknät sitter första varvet längst ner och sedan kör vi med hönsnät igen. Blev för dyrt att hägna in allt med enbart minknät.
Jag har sett ormvråkar, falkar och även kungsörn här men har inga problem med rovfåglarna, ingen duvhök ännu men de ska finnas i området. :-*

Prosit

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 05 nov-07 kl 13:36 »
Kan du inte bara spänna blå plastband hit och dit över området där hönsen håller till? Sätt ut lite bord och olika tak så de har nära att gömma sig under dessa om höken slår till. ???

Sätt banden med max en meter mellan så inte höken kan lyfta med vingarna utspända mellan banden. Då undviker höken att landa där.
« Senast ändrad: 05 nov-07 kl 13:37 av Helenan »
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

sivan48

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 05 nov-07 kl 13:58 »
Ja,blå bär-nät bör nog bara användas just till bärlanden...
Använder aldrig det, efter att flera små-fåglar fastnat i det,och antagligen dött en ångestfull dod....
Så Helenans förslag är betydligt bättre...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #15 skrivet: 05 nov-07 kl 15:07 »
Ja nu sitter de där inne i hönshuset o tittar, mycket missbelåtna!

Ska se om jag kan slå ihop en liten rasthage åt dem utanför dörren åtminstone, så de kan få lite frisk luft om de vill, stackarna. Så får det bli en ordentlig hönsgård nästa år! Med många blåa band, pappa får spara alla sina balsnören under vintern.

Skojarbråten

« Svar #16 skrivet: 05 nov-07 kl 21:12 »
Jaktlagen §23. Duvhök och sparvhök kan fångas eller skjutas om de kommer in på gårdar.

Enligt konservatorn jag lämnade in en duvhök till för ett par veckor sedan måste du fortfarande ha särskilt tillstånd för att skjuta dem, det räcker inte att bara se dem på gården. Som jag uppfattade det behöver man ha haft återkommande och dokumenterade problem. Tål att kollas upp!

Duvhöksmarodören här i bygden fastnade ju just i vårt bärnät (och det var ingen ungfågel), så jag tycker de verkar lysande! Jag har hängt näten en halvmeter ovanför själva väggnätet, så småfåglar och ev flygande mysk kan komma igenom utan att fastna. Jag har också spänt vit tråd kors och tvärs under nätet, men ändå dök rovfågeln ner mitt i det?

Fast... jag håller med en tidigare skrivare: De gårdarna med tak är tveklöst bäst. Jag har också minknät nederst, sedan hönsnät och sen plåt upptill. Utanför har jag dragit eltråd ca 10 och sedan 30 cm över marken. Den enda som skadar sig är den som byggt vissa av dem för lågt och slår upp sår i pannan ibland. :)

Det köper jag lätt.
« Senast ändrad: 05 nov-07 kl 21:13 av Skojarbråten »
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser