Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstig "sten" med kryp i på tuppen!  (läst 5024 gånger)

dezire

• Gäst
Konstig "sten" med kryp i på tuppen!
« skrivet: 02 nov-07 kl 22:12 »
Jag arbetarn på en mindre bondgård där vi har en tupp, vi har sett hur tuppen har fått en växande knöl på ryggen så idag skulle vi fånga in honom för att kontrollera vad det kan vara för något, då min kollega försöker fånga tuppen så glider tuppen ut greppet men en stenliknande sak lossnar från knölen på ryggen, vid närmare inspektion så ser vi att denna stenliknande sak innehåller gångar/kanaler som det kryper massa småkryp inuti.
Nu till min fråga, vad kan denna äckliga "stenbit" vara för någonting? Den var gråvitaktig till färgen och tuppen har fler kvar på ryggen.
Kan detta ohyra(?) överföras till människa?

Vi ringde veterinär som inte kunde komma på plats, tuppen ska avlivas men dessa knölar sparas då veterinären inte hade en aning om vad det kunde vara.

Jag hoppas att någon här kan besvara mina frågor då det är bland det vidrigaste jag nånsin sett, och med min krypfobi är jag rädd att jag själv ska åka på det, samtidigt som det är aningen intressant.
 :o

Prosit

• Södermanland
Re:Konstig "sten" med kryp i på tuppen!
« Svar #1 skrivet: 02 nov-07 kl 22:32 »
Låter verkligen läskigt!! Men det går antagligen att behandla. Det låter ju som ohyra. Varför inte testa Etotal innan ni nackar honom? Eller ska han avlivas av annan orsak?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

amarantus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 nov-07 kl 22:37 »
Urk vad läskigt...bland det värsta jag hört :o måste ha kliat rejält det där!

Vill höra fortsättningen....

dezire

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 nov-07 kl 22:44 »
Han ska avlivas ändå då han är väldigt gammal och denna "stenknöl" inte verkar få honom att må bra alls.

amarantus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 nov-07 kl 22:51 »
Han ska avlivas ändå då han är väldigt gammal och denna "stenknöl" inte verkar få honom att må bra alls.

Ok det förstår jag...snälla du kan väl skriva sen vad knölen innehöll :) är så nyfiken och man lär sig ngt nytt!

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 nov-07 kl 23:08 »
Konstigt.... men gångar blir det väl av skabb ?:-\

amarantus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 nov-07 kl 23:12 »
Konstigt.... men gångar blir det väl av skabb ?:-\

Tänkte det med, men så när det var en knöl så kände jag inte igen det ::)

dezire

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 nov-07 kl 11:21 »
Har hittills inte hittat något svar på vad den där knölen eller rättare sagt knölarna kan vara.
Ryser dock varenda gång jag tänker på hur det såg ut för det är bland det vidrigaste jag sett.

Det var ju så mycket oxå, det vi fick loss var endast en liten bit, på tuppens rygg var det ju så mycket att det kan liknas vid storleken av en grapefrukt. *rys*

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 03 nov-07 kl 11:25 »
En bild på knölen skulle sitta fint  :)

Du får ta tuppen under armen o visa veterinären  :D
Nu är vi ju nyfikna allihopa här på vad det är ?
« Senast ändrad: 03 nov-07 kl 11:35 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

dezire

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 nov-07 kl 11:32 »
Hade tyvärr ingen kamera med mig :( Och har ingen möjlighet att åka ut i helgen heller

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 03 nov-07 kl 12:55 »
Kan det inte vara en sån där samling av lusägg, det kan ju bli en gråvit massa som sitter fast på fjäderroten invid huden.

Bilden mitt på sidan.  http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Lossfjaderatare/
« Senast ändrad: 03 nov-07 kl 12:56 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

marianilsson64

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 03 nov-07 kl 16:39 »
Hej!
Är det små larver så kan det vara en inflammation,larverna äter
rent såret. Jätte äckligt har sett det på en angorakanin som någon bara släppt ut, som vi tog hand om. När vi började klippa bort ihopatovad
päls så kröp där massor av larver. Vi tog bort så mycket vi kunde och tvättade med jodsprit, kaninen blev jättefin och vi hade kvar honom
i flera år,han blev barnens kelgris. Har även sett det på en sjuk igelkott,
men han körde jag över med bilen så han slapp plågas.
mvh Maria

rina

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 nov-07 kl 19:39 »
Jag har också hört talas om detta och då sa dom det var fluglarver...jätteäckligt har hört en del kaniner kan får .  :(

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 03 nov-07 kl 19:45 »
Fy vad äckligt det låter. Det kliar på mig när jag läser detta. Synd du inte hade en kamera med dig så man fick se eländet. :o
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
« Svar #14 skrivet: 03 nov-07 kl 19:49 »
Nej men gud... Nu kliar det på mig överallt, mest i hårbotten :o
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #15 skrivet: 03 nov-07 kl 21:41 »
i storlek med en grapefrukt!!!! ??? varför har man inte gjort något för att hjälpa den stackars tuppen tidigare för?? usch vad han måste ha lidit!
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Sia

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 04 nov-07 kl 10:36 »
Fy vad äckligt det låter. Det kliar på mig när jag läser detta. Synd du inte hade en kamera med dig så man fick se eländet. :o
TUR att du inte hade någon kamera!!
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

LEK

« Svar #17 skrivet: 04 nov-07 kl 18:20 »
Jag gissar på att det var lusbon... min tupp hade liknande, dock inte lika stor men väl klumpar i baken i somras. Fick se dem när jag fångade honom och lyfte upp honom o inspekterade baken på honom. Såg då att det sprang omkring små djur runt klumparna på hans skinn. Jätteäckligt...
Jag behandlade honom med Frontline men insåg att det skulle ta flera dagar innan dettta tog kol på ohyran så jag köpte även Etotal o pudrade rumpen och under vingarna. Ett par timmar senare sprang det inte ett kryp på hans hud och klumparna trillade bort efter ett tag.
Om jag vore ni skulle jag behandla hela flocken med Frontline, för om en har drabbats av löss har säkert även de andra det... Löss är ett gissel för höns som kliar och stör nattsömnen. Gör vad ni kan för att era höns ska få ett liv utan denna plåga, det är en av era plikter som hönsägare (anser jag).

Hej hopp!

amarantus

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 nov-07 kl 19:18 »
Stor som en Grapefrukt :o oj oj vad läskigt! undrar verkligen vad det var. En klase fluglarver men varför i såfall, kanske om det varit ett sår el....hm hm ::) lusbon var nytt för mig!
Var det finns läskiga saker må jag säga.....

dezire

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 nov-07 kl 14:07 »
Tack för länken jag tror den löste mitt huvudbry (http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Lossfjaderatare/ )
Det ser ut som det där på den mittersta bilden, bara att det var bra mycket mera på vår tupp.
Men trots att jag nu vet vad det är så ryser det i mig varje gång jag tänker på det, fy så vidrigt äckligt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser