Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  elak bock  (läst 4140 gånger)

drakvinga

• Småland
elak bock
« skrivet: 01 nov-07 kl 07:16 »
Hej
Jag skulle behöva lite hjälp innan min inte så trevliga vän åker till gethimlen
Jag har en bock som nu har blivit könsmogen. Jag har haft honom sedan han var liten och umgåtts mycket med honom.. Men han har blivit som förbytt :-\
Han är som en liten piraya och får ryck och flyger på en och utmanar mig och stångar mig riktigt illa så jag får blåmärken och småsår på hela benen.
Jag har försökt tagit i honom och lägga ned honom på marken. Utan att åmaka honom någon smärta för att det kanske kan stimulera honom till att stångas ännu mer
Men han ger sig verkligen inte och han blir verkligen värre och värre.
På främligar är han helt omöjlig.. med mig gör han detta bara i mellanåt. Men främligar och absolut barn är han galen på.
Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till eftersom jag ändå på något konstigt vis tycker om honom.
Vad kan jag göra?
Detta är min första bock så jag har ingen erfarenhet av något sådant här  ???
Hjälp  ???
Jag kan ju heller inte sälja en bock som är galen?
 ???
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Re:elak bock
« Svar #1 skrivet: 01 nov-07 kl 09:56 »
Oj, vad jag känner igen mej i dej drakvinga! Jag har oxå en bock som blivit könsmogen för ett par månader sen och sedan dess är han fullständigt hopplös. Även jag har ben med blå, bruna, gröna och gula fläckar Inte kul alls.

Tyvärr har jag inte ens något råd att komma med, för jag rår inte på vår bock heller. Jag hanterar honom alltid i koppel, då har jag åtminstone lite koll på var han har hornen men det är fanimej inte lätt. Jag håller tummarna för att våra två getflickor är betäckta och att hans hormoner lugnar ner sej snart.

Hoppas du får några bra råd eller hittar en vettig utväg. Du har min fulla sympati!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 01 nov-07 kl 17:15 »
Vilka bekymmer.  Vore intressant att få se de där båda innan Ni stoppar dem i frysboxen, för jag har faktiskt bara sett detta en enda gång, och då var det en inköpt stackare som förra ägaren hade "tränat" till att stångas genom att släppa lövkvisten när han körde hornet i henne.  Men smartare än så är ju Ni båda!

Hur är det, är dessa båda herrar möjligen skilda från flocken?  I så fall verkar det begripligt, annars inte.  För mig.   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pf

« Svar #3 skrivet: 01 nov-07 kl 18:46 »
Hej!Getter hatar ju vatten,försök att ge dem ett sprut med vattenpistol om de är elaka.Jag har oxå användt käpp att ge ett rapp på hornen,vridit bocken omkull och hållit den nere.Ibland så kändes det som att man måste ha någon käpp i handen eller en sprutkanna för att kunna våga gå bland getterna.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 01 nov-07 kl 22:09 »
Vad gör en get när det regnar? Jag har de senaste dagarna sällat mig till blomspruteklubben. Kraken kommer av sig alldeles. Vatten är ju "så" otäckt.

Villola

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 01 nov-07 kl 23:19 »
Nu så sägs det ju inge om denna bock har några getter,eller är ensam.Har förstått att en del bockkillingar hamnar hos sk djurvänner som har noll koll hur dom funkar.Jag har alltid en ungbock o en äldre bock för att vara säker att få getterna dräktiga.Ungbockarna vill alltid testa,o då är det bästa att ta dom i hakskägget o bryta ner dom,då brukar det bli lugnare.Men om det är gullibockar hos nån utan getter så oftast så har ägaren eller bekanta tagit dom i hornen eller använt knytnäven på deras huvud o låtsats stånga dom,o tyvärr så kan bockarna bli aggresiva då.

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 02 nov-07 kl 07:50 »
Var försiktiga med deras nackar, hörni.  Vrid inte.  Vatten mycket effektivt.  Men fortfarande undrar jag om de möjligen är skilda från de flickor som de enligt sina instinkter ska betäcka och skydda.  Större stress får man nog leta efter, tänk Er själva!!

drakvinga

• Småland
« Svar #7 skrivet: 02 nov-07 kl 08:38 »
Hej igen
Min bock går hos två getter. dom har stor hage, gethus och jag har försökt läsa på det jag kommer över.
Har som sagt aldrig använt smärta på honom. Men det är att han får ryck och stångar på mig. sedan gör han något annat ett tag och sedan får han ett ryck igen.
Har försökt vara mycket i gethagen för att han ska vänja sig men det tycks bara få motsatt effekt. Han är urgullig när han går i koppel eller när man aktiverar honom på annat sätt. Han beter sig så här när han liksom inte får uppmärksamhet hela tiden ???
Och det gör för jäkligt ont

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 02 nov-07 kl 12:07 »
Tja, det låter ju som om han inte bör användas i aveln i onödan.  Visst var det Du som blev behandlad ungefär så där av en bagge också?  Hur har det gått?  Du är tydligen inte på Rehab i alla fall?

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #9 skrivet: 03 nov-07 kl 10:00 »
Tycker det är lite för enkelt att säja att bocken "inte bör användas till avel i onödan". Kanske finns det orsaker till bråkiga bockar som man själv är hemmablind för.
Själv har jag alltid haft svårt för djur som jag måste styra och bestämma över, typ hundar, bockar och baggar. Det ligger ju förstås hos mej själv och där finns det något jag behöver lära mej.

I alla fall så provade jag min vattensprutflaska i går kväll när jag tog in bocken och getterna. Honom i koppel som vanligt och med sprutflaskan i högsta hugg. Han skulle bråka förstås, men ett sprut i nyllet fick honom lite konfunderad. Han nosade på mej och kollade överallt och förstökte stånga mej igen. Sprut! Samma sak upprepades rätt många gånger och sen travade han hyfsat lydigt bredvid mej.

I morse kopplade jag honom igen och tog ut flocken. Sprutflaskan åkte fram så fort han försökte stånga mej och han testade två, tre gånger men sen gick han bredvid mej (inte framför!) lydig som en dresserad cirkusbock hela vägen (100 m ungefär) till hagen. Han sprang inte ens sita biten, vilket han alltid gör.

Så tack till den som uppfann vattensprutflaskan och till den som tipsade om att man kan använda den på trilska bockar :-*
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 03 nov-07 kl 13:46 »
Ja, vem kunde komma på den befängda idén att använda sprutflaskor för krukväxter?  Vad gäller att bestämma över djuren, så är det tyvärr nödvändigt i vårt människocentrerade samhälle.  För tiotusen år sedan körde vi bara bort den som inte uppträdde som vi tyckte var fint sätt, men idag för de mänskliga grannarna ett sånt väsen då...

Vad gäller att använda den mindre käre vännen till avel, så tycker jag det verkar som om drakvinga har tänkt på det mesta, och det ÄR skillnad mellan individer, och lynnet ÄR ärftligt, till och med starkt ärftligt.

Man måste inte ha ihjäl den som man tar ur aveln, även om detta är vanligast.

drakvinga

• Småland
« Svar #11 skrivet: 03 nov-07 kl 19:26 »
Hej
TAck för svaren. Jag ska pröva med vattenflaska
och nej trollmor, jag känner inte till något om någon bagge, det var nog någon annan :D

sagatulip

• -
« Svar #12 skrivet: 10 nov-07 kl 10:31 »
bara en tanke, skulle kastrering funka?
Bara för att du inte är paranoid så betyder inte det att dom inte är ute efter dig!

drakvinga

• Småland
« Svar #13 skrivet: 16 nov-07 kl 10:36 »
Hej
då blir det ju inga getbäbisar  :'(
fast han har blivit bättre nu efter min lilla vattenpistol  ;D

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #14 skrivet: 16 nov-07 kl 17:57 »
fast han har blivit bättre nu efter min lilla vattenpistol  ;D
Min oxå. Har inte fått ett endaste nytt blåmärke :)

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 18 nov-07 kl 13:15 »
Ja, Du har rätt, Kristallery har liknande bild som Du.  Eller hade.

OK, vi har lärt oss att blomspruta bör prövas före allehanda våld?

godegården

« Svar #16 skrivet: 21 nov-07 kl 17:55 »
Tyvärr så funkade inte vattenmetoden på min bock. Han var ensam get här. Ibörjan va han väldigt snäll. Runt 4år när jag skaffade honom. Men sen blev han bara värre och värre så det fanns bara en utväg för han.

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 01 dec-07 kl 00:40 »
Ensam bock = stressad bock.

Virvel

« Svar #18 skrivet: 10 dec-07 kl 19:48 »
Jag har själv aldrig provat vattensprutametoden på min bock som var ca ett halvår när jag skaffade honom, han var hur go som helst i början men började så smått utmana mig, och det blev bara värre och värre
Lyckades dock aldrig bli stångad tack och lov!
Jag högg tag i hornen och men en hand på hornen så välte jag undan benen med den andra tills han låg och satte mig på honom tills han lugnade ner sig om han låg kvar när jag ställde mig upp så fick han stiga upp, men så länge han protesterade så satt jag kvar.

Det upprepades flera gånger och jag har inte behövt påminna honom sedan han var 2-3år (han är nu snart 6år)
Men han blir mer bruschlig om han måste stå instängd i en box (tex på vintern) Det bästa är när han får gå i hagen med sin get och mumsa mat hela dagen!  ;D

Han blir också väldigt avundsjuk om jag inte uppmärksammar honom, särskilt när jag gosar med geten. Det bästa är att då binda upp honom så vi få ha lite alone-time :D

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 11 dec-07 kl 03:20 »
Virvel, är det Glenn Du beskriver?

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser