Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nypon  (läst 7214 gånger)

ronnbackeflicka

Nypon
« skrivet: 31 okt-07 kl 17:35 »
Jag har plockat nypon. Nu undrar jag hur man ska ta hand om dem. Dom noppas först och sen då.. ska fröna ut eller kan de vara kvar om man som jag tängt torka och pulvrisera nyponen. De håren i kan de vara kvar?
Har ni förslag på annat än nyponsoppa som de kan användas till sen?

Sommartorparn

Re:Nypon
« Svar #1 skrivet: 31 okt-07 kl 17:44 »
Jag har plockat nypon. Nu undrar jag hur man ska ta hand om dem. Dom noppas först och sen då.. ska fröna ut eller kan de vara kvar om man som jag tängt torka och pulvrisera nyponen. De håren i kan de vara kvar?
Har ni förslag på annat än nyponsoppa som de kan användas till sen?

Har begränsad erfarenhet, men det var elände att pilla ut hår och kärnor minns jag. Läste nyss att det skulle vara smart att dela nyponen, frysa in dem och slå omkring med påsen med de hårda bären så att kärnorna skulle lossa, samt gnida nyponen med en handduk så att håren lossar.

Du kan göra vin och sylt, lägga in dem i sockerlag, torka till te. Finns kanske fler förslag.

ronnbackeflicka

« Svar #2 skrivet: 31 okt-07 kl 17:56 »
tack för snabbt svar.
kanske kan göra en variant.. dela dem torka och sedan skaka i en påse..

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 01 nov-07 kl 12:29 »
Jag har rensat nyponen direkt, skurit av blomfnasen, halverat och grävt ur kärnorna med en tesked och sen sköljt noga. Sedan har jag torkat dom.
Jag är lite osäker på när man ska plocka nyponen, men de är helt klart svåra att rensa om de är mjuka.
Nånstans har jag ett recept på nyponpaj, men jag har inte testat det själv.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

mistel

• -
« Svar #4 skrivet: 01 nov-07 kl 20:51 »
Här kommer ett recept på nyponsherry  (den blir bara godare efter några år så den går bra att lagra.)

Nyponsherry

2 liter hela osköljda frostnypna nypon
3 3/4 liter vatten
1,7kg socker

Koka vatten och socker och låt det kallna. Blanda sedan allt i en hink med passande lock. Rör regelbundet de 3 första dagarna, därefter en gång i veckan. Låt stå 6 månader. Sila drick och njut.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 02 nov-07 kl 12:49 »
Nyponsherry, det lät spännande!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Hus-Modern

• Hus-Modern
« Svar #6 skrivet: 18 dec-07 kl 17:17 »
Jag kärnade för hand ur ca 1 liter nypon (som skulle vara till likör) Jag tyckte det var för pilligt och otroligt tidskrävande..

Resten (ca 10 l) kokade jag med lite vatten och körde sen i passertillsatsen till assistenten. Snabbt och smidigt!! Purén blandade jag med socker och lite citronsaft och frös ner i plastpåsar.
Nu gör jag super god nyponsoppa på purén, Kokar upp vatten, potatismjöl och socker. Tar av det från värmen, ploppar ner den frysta klumpen med nyponmos. När moset tinat är det bara att vispa lite så är det klart!
Syltning, saftning och bakning.

Sommartorparn

« Svar #7 skrivet: 18 dec-07 kl 17:28 »
Men då har du ju kärnor och hår kvar. Kliar inte det i halsen även om det är passerat?

Hus-Modern

• Hus-Modern
« Svar #8 skrivet: 29 dec-07 kl 13:44 »
Kärnorna och håren kommer ut i 'det andra hålet'. På samma sätt som när man gör äppelmos, moset på ett ställe och skrutt på det andra.

Visst kittlar det lite mer än pulversoppan man köper på affären.. Men inte så mycket att det stör. :)
Syltning, saftning och bakning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser