Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  utfodring  (läst 4715 gånger)

gurkan

utfodring
« skrivet: 30 okt-07 kl 18:05 »

Här kommer en nybörjarfråga:
Hur mycket hö respektive hösilage ska en ko ha?
Jag har bara haft kvigor förut, men nu har jag 2 rödkullekor. De mjölkas inte. Än så länge går kalvarna med, men de ska byta hage endera dan. De ska gå ute hela vintern (med vindskydd givetvis).
   Tjuren, som nu är 16 månader, hur mycket ska han ha? Kan han utfodras med korna, eller är det bättre att han går med kalvarna?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:utfodring
« Svar #1 skrivet: 30 okt-07 kl 23:54 »
Ska dom gå ute i vinter så ska dom ha fri tillgång på ensilage.
Brukar röra sig om 18-20 kg per ko.

Du ska inte ha tjuren med kalvarna.
Då äter han ju upp deras mat och är det kvigkalvar? så kan han ju betäcka dom..
Och kalvarna behöver få äta sitt kraftfoder i lugn och ro.
Men inte ska du väl ha kalvarna lösa i vinter då blir dom tokvilda, ha dom uppbundna några månader så att dom blir tama och vana att stå uppbundna.

/Rosa
« Senast ändrad: 30 okt-07 kl 23:56 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gurkan

« Svar #2 skrivet: 01 nov-07 kl 18:32 »

Jo, jag har funderat lite över hur jag ska göra med kalvarna (som är tjurar). De kanske får komma in ändå.
   Fri tillgång av ensilage, säger du. Så det är uteslutet att ge begränsad giva hö morgon och kväll?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 01 nov-07 kl 18:58 »
Naturligt vis går det bra att ge foder morgon o kväll..

men kalvar bör ha mer eller midre fri till gång på ensilage eller hö.....

och för sinlagda kor _ rödkullekor är  det bara bra om de får begränsad giva hö eller ensilage... då de lätt blir över feta... när de är sin...

Är de blött ensilage ellet torrare hösilage eller torr hö...

de skall ha ca 7-10 kg ts... per dag...
du kan även ge dem fri till gång på halm och sedan en begränsad giva hö eller ensilage.. beroende på hur mycket foder o vilket foder du har..

lite beroende på när du tror att de kommer kalva nästa år... och vilket hull de har så behöver de ev inget kraftfoder eller bara mycket lite... då räcker det med mineraler o salt ...

kalvarna däremot kan du gärna ge lite kraftfoder.  för utom fri till ågn på grovfoder.

Och jag håller bestämt med rosa... ta in kalvarna o bind upp dem... så de blir hanterade... det är också mycket lättare att sina ner korna om man tar in dem...

tjuren skulle jag låta gå med korna i vinter...  om du tänkt ha honom kvar till betäkningen i sommar.

Om du däremot tänkt slakta honom i vinter så bör du ju mata på honom lite.. o då passar han ju bättre in hos kalvarna..

Kontakta gärna någon i rödkulleföreningen om du har frågor om just rödkullor då de inte är samma sak att utfodra rödkullor som kött djur...

maila tex Gustav Larsson eller Georg Petersson som har stor erfarenhet av rödkullor både med uppfödning av tjurar och som dikor..
Lycka till.

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 02 nov-07 kl 06:35 »
För hästar finns det ju en rekommenderad minimigiva ts/100 kg häst, finns det för kor också?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 02 nov-07 kl 10:07 »
Yes.....  ;D

Men det är den giva man inte alls får underskrida, för då slutar våmmen att fungera 100%
Så när det gäller korna, är det klokast att inte hålla på och ligga lågt alls med grovfodergivan.

Man ska ligga på den "normalnivå" som finns, där man vet att våmmen fungerar som bäst på korna.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 02 nov-07 kl 10:15 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 02 nov-07 kl 10:21 »
rödkullor då de inte är samma sak att utfodra rödkullor som kött djur...

Om man vill ha ett bra slaktresultat så är det ju att mata med bra foder och precis rätt kraftfoder som gäller. Och att man börjar göra det i rätt tid och inte för sent.
Men vad är det som Rödkullorna är så speciella på jämfört med Fjäll, SRB och SLB ? ....

/Rosa
« Senast ändrad: 02 nov-07 kl 10:25 av Rosa »

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 02 nov-07 kl 10:21 »
Okej, vad är den siffran då?
(Jag är bara nyfiken, tänker inte börja banta korna...  ;))

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 02 nov-07 kl 10:24 »
Okej, vad är den siffran då?

1,1-1,3 kg ts/100 kg levande vikt, inte att rekommendera.

Rekomenderas:
För ekologiska mjölkkor: grovfoder intag på 2,0-2,25 kg ts per 100 kg levande vikt.
För konventionella mjölkkor: 1,5 kg ts grovfoder per 100 kg levande vikt.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 05 nov-07 kl 17:48 av Rosa »

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 02 nov-07 kl 12:03 »
Naturligt vis går det bra att ge foder morgon o kväll..

men kalvar bör ha mer eller midre fri till gång på ensilage eller hö.....

och för sinlagda kor _ rödkullekor är  det bara bra om de får begränsad giva hö eller ensilage... då de lätt blir över feta... när de är sin...

Är de blött ensilage ellet torrare hösilage eller torr hö...

de skall ha ca 7-10 kg ts... per dag...
du kan även ge dem fri till gång på halm och sedan en begränsad giva hö eller ensilage.. beroende på hur mycket foder o vilket foder du har..

lite beroende på när du tror att de kommer kalva nästa år... och vilket hull de har så behöver de ev inget kraftfoder eller bara mycket lite... då räcker det med mineraler o salt ...

kalvarna däremot kan du gärna ge lite kraftfoder.  för utom fri till ågn på grovfoder.

Detta tycker jag låter som en lite snål foderstat för djur som ska gå ute/kallt, det går åt en hel del energi till att bara hålla kroppsvärmen ju. Även om det är rödkullor, inte ens de kan leva på luft...........
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #10 skrivet: 02 nov-07 kl 16:49 »
eödkullor varierar ju Mycket  ivikt precis som fjllkor.. levande vikten ligger mellan 350- 600 kg...för kor...

så det det beror precis på vilket hull de har, hur gamla de är, när ska de kalva, vilket foder du har osv...

men 7-10 kg ts är ju lika mycket foder som rosa skev..runt 20 kg ensilage...

och att ha halm i frå tyill gång är bara bra till tex fjäll o rödkullor allra helst om man har ett mycket tdigt skördat ensilage..

Mn vill man ha bra råd så kontakta rödkulleföreningen som har stor erfarenhet av rasen..

MEn som sagt sin kor som kslal vara sin i ca 6 månader måste man hålla koll på hullet så de ej blir smällfeta...

stor skillnad mot mjölkkor som mjölkar ända till sin tiden som då är 2-3 månader.

Naturligt vis skall de inte leva på luft..

Min bästa rödkulla en 6 kalvare får ju fri tillgång på hösilage , ca 9 kg korn o havre kross o 2 kg unik + betfor... (utfodrat 6 ggr per dag)
så hon lever inte på luft.. men hon mjölkar ju 35 kg per dag...
(levaden vikt troligen runt 450 kg)

men då hon är sin så får hon endast nåt kilo kross... o några smulor unik+ fritt med ensilaget... men då är hon ju högdräktig...

allt beroende på hullet...

Men dikor utfodras ju helt annorlunda.. då de går med kalven i ca 5-6 månader och sedan sinas ner och kanske inte kalvar förrän efter 5-6 månader..

Viktigast är ju att de har nåt att äta så de blir mätta...
vad du ger dem beror ju på vad du har att tillgå..

Lycka till. :)

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 dec-07 kl 20:38 »
Hu mycket bete behöver en ko då? Jag vet väl egentligen att mitt bete inte räcker.. men, jag måste hitta nåt som kan beta fårens vällkomst- å vinterhage, å önskar så att det fick plats med ko. Hursomehelst, bra att veta till den dag det dyker upp ledigt arrende!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 07 dec-07 kl 20:43 »
Men om du inte har bete så det räcker.....
så måste det ju vara det bästa att slå av det där gräset istället.
Vinterhagen kan du väl beta av med baggen.

(Till en ko med kalv behövs 2 ha om det är Hagmark)
« Senast ändrad: 07 dec-07 kl 20:48 av Rosa »

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser