Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ringbarka träd?  (läst 12157 gånger)

Elektra

  • Inlägg: 478
Ringbarka träd?
« skrivet: 30 okt-07 kl 15:12 »
När får man bäst effekt = död rot? Är det när man ringbarkar till våren, innan lövfällning eller efter lövfällning? Jag har en del sly jag vill få bort men slippa en massa rotskott. :( Har inte tillgång till ngn grävare så jag kan inte gräva bort rötterna.
« Senast ändrad: 30 okt-07 kl 15:13 av Elektra »
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

nettakalen

  • Inlägg: 3
Re:Ringbarka träd?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-07 kl 13:11 »
Hej. Jag brukar ringbarka på våren eller försommaren då träden savar, då är det lättast att få bort barken. Sen gäller det att ha tålamod och kontrolera att man inte missat någon bark. Jag har också fått ett annat tips, som jag har använt mig av när det gäller grova aspar som man ska bort. Fäll trädet  högt upp på stammen, ca 1,5m så slår det inte några rotskott. Då kan man ta tillvara veden på ett bättre sätt, men man försämrar ju för hackspetten. Ett dilemma att ta ställning till.... ???
Lycka till
Nettakalen

Elektra

  • Inlägg: 478
Re:Ringbarka träd?
« Svar #2 skrivet: 04 nov-07 kl 13:53 »
Hackspetten brukar snaska av det jag lägger ut till fåglarna så jag tror inte att de tar nån skada av att jag gör mig av med de här småträden.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

woodcutter

  • Inlägg: 26
Re:Ringbarka träd?
« Svar #3 skrivet: 09 nov-07 kl 23:57 »
Annars är regeln att ringbarka efter saven gått i trädet men före lövsprickningen.
Skogs- och Småbrukare af Guds nåde

woodcutter

  • Inlägg: 26
Re:Ringbarka träd?
« Svar #4 skrivet: 10 nov-07 kl 00:05 »
Det må vara så.Men för mig har asparna dött snabbare sedan jag började med"eftersavning,före lövsprickning".
Skogs- och Småbrukare af Guds nåde

Huggorm

  • Gäst
Re:Ringbarka träd?
« Svar #5 skrivet: 10 nov-07 kl 09:33 »
Tänk bara på att hela aspdungar kan ha samma rotsystem. När man dräper en asp genom att kapa den högt upp, så kanske man skadar alla de andra asparna också, som man kanske vill ha kvar.

Elektra

  • Inlägg: 478
Re:Ringbarka träd?
« Svar #6 skrivet: 26 jan-08 kl 16:40 »
Nu får det vara hur det vill med ringbarkandet, jag ska hyra en minigrävare och gräva upp lite annat på tomten så då passar jag på att gräva upp de här med. ;D
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Ringbarka träd?
« Svar #7 skrivet: 27 jan-08 kl 02:01 »
Antar att det är Asp du pratar om.

I ett reservat skulle vi hugga runt 120 aspar i en diameter av 20 - 30 cm. Det pratades om  ringbarkning vilket medför virkesförlust och ett skräpigt intryck under minst 2 år.

Jag kom ihåg en artikel jag läst om just detta.
Det gick ut på att man kapade träden på en höjd av 125 cm från mark.
Det är tillräckligt mycket för att rotsystemet skall tro att trädet finns kvar där uppe och fortsätter att skicka näring uppåt med utarmning av rotsystemet som resultat.
Fördelarna med detta förfarande är att du tar hand om virket och riset på en gång, ingen virkesförlust.
Stubbarna som får stå i 2 -3 år är torra och bara att kapa och klyva för att sen eldas i pannan.

I vårat försök i reservatet blev rotskotten i stort sett obefintliga.

Ett litet tips i all enkelhet.

Ett bra och framförallt fungerande tips, Guba.

Elektra

  • Inlägg: 478
SV: Ringbarka träd?
« Svar #8 skrivet: 03 feb-08 kl 19:48 »
Hyrde grävaren och sen var det "vilt slagsmål" om vem som egentligen skulle få gräva med "leksaken". :-[ Stubbarna är numera väck men det var inte ngn enkel match utan bitvis fick vi ta till yxan för att kunna få loss dem.  Som tur var så tog vi bort dem nu och inte väntade allt för länge, rötterna var på väg in under grunden och in under vägbanken. En del mindre sly återstår att rensa ut från staketet men det blir nog enklare även om jag räknar med att det blir en hel del rotskott efter några lönnar. Skiten är väck och det vi inte hann klart nu får vi ta vid ett senare tillfälle istället, fast då hyr jag nog grävaren när bara jag är ledig. 8) ;D
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Neiklot

  • Gäst
SV: Ringbarka träd?
« Svar #9 skrivet: 10 feb-08 kl 23:32 »
Hägna in "slyet", låna ett par kor, gärna Highland Cattle eller ett par getter av någon - Borta!!

Åtminstone blir allting garanterat ringbarkat.

När eller hur man gör det är väl en fråga om när man vill att det ska dö.
Det spelar ingen roll, ur trädets synvinkel, om du ringbarkar det på hösten eller på våren.

- När det väl är ringbarkat så får trädet ingen näring längre.


Kjelle Trädfällare

  • Gäst
SV: Ringbarka träd?
« Svar #10 skrivet: 11 feb-08 kl 21:51 »
Vad man än gör, tänk på att döda träd blir farliga träd. Även vid fällning. Ringbarkning rekommenderas inte intill hus eller områden där man ofta rör sig. Mvh

yellowcity

  • Inlägg: 23
SV: Ringbarka träd?
« Svar #11 skrivet: 11 feb-08 kl 22:08 »
Får man lägga till att kopparspik skall enligt min gamla morfar fungera bra att knäcka träd.
istället för att ringbarka trädet hamra in lite koppar. :)

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Ringbarka träd?
« Svar #12 skrivet: 14 maj-08 kl 20:39 »
Kan meddela att efter att fåren betat bort alla rotskott från fällda aspar första sommaren, så har det inte kommit upp några nya rotskott i år. Verkar inte som aspen gillar att få alla rotskotten avbetade, har väl inte mer energilager i rötterna än för en sommar.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

guba

  • Gäst
SV: Ringbarka träd?
« Svar #13 skrivet: 18 maj-08 kl 18:14 »
Ropa inte hej innan du är över bäcken, du skall se att de kommer så småning om även i år.
Men är fåren duktiga att hålla efter skotten så vinner de i längden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 3 användare
William, ärt, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser