Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minisågverk  (läst 35177 gånger)

Huggorm

• Gäst
Re:Minisågverk
« Svar #20 skrivet: 14 jan-08 kl 19:48 »
Om man skall såga långa stockar med Big Mill, är det inte risk för att den där linjalen böjer sig när man är på mitten? En motorsåg är ju rätt tung, och plankor mjuka när man kommer upp fyra-fem meter

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 14 jan-08 kl 20:11 »
Om man skall såga långa stockar med Big Mill, är det inte risk för att den där linjalen böjer sig när man är på mitten? En motorsåg är ju rätt tung, och plankor mjuka när man kommer upp fyra-fem meter

Man kan sätta några extra skruvar längs vägen. Om man markerar snittet med snörslag så man får en rät linje kan man till och med flytta linjalen och såga stockar som är längre än linjalen. Bökigt men det går.

jenses

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 14 jan-08 kl 21:46 »
... och när man sättar två plank mot varandra i vinkeln som ett stor T blir de nog mycket stadigare  ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 14 jan-08 kl 22:00 »
Jo, visst blir det betydligt stadigare med två plankor i T, men en motorsåg på kanske 6-7kg på mitten av fem meter borde göra att det böjer sig lite ändå. Det räcker ju med ganska lite för att få skeva plankor. Men det är klart, man kan ju göra märke med snörslag så ser man om det börjar gå snett, och kanske kan man montera något stag på mitten. Sedan är det väll mest grovt virke man sågar med Big Mill, så precisionen är väll inte kritisk. Jag kommer nog köpa en i alla fall, men först måste jag få tag på en större motorsåg, min är nog väl liten

Filip Skräplund

« Svar #24 skrivet: 14 jan-08 kl 22:09 »
Big Mill-linjalen är 2,75 meter lång om jag minns rätt.
Man ska kunna hantera grejerna själv i skogen, att släpa på en 5 meters linjal blir för bökigt och en sån måste ju stagas upp noga, kolla bara på en Solosåg.
Vill man såga långt är alltså inte Big Mill ett bra köp, den är bäst för övergrovt och för stammar som inte kan kommas åt med traktor.
Skulle tro man kan såga ca 2,5 meter långa bitar som längst med Big Mill.

Alaska-sågen kan såga hur långt som helst, kanske ett bättre val om man har mest klent och långt virke.
Men då skulle jag nog istället försöka hitta en gammal Solosåg för en 4-5000 kr.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Huggorm

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 14 jan-08 kl 22:13 »
Jo, jag funderar även på en solosåg M5, dom kostar mer men det mesta av pengarna får man ju igen om man säljer den vidare sedan. Men inte ens med traktor är en stock på fem meter och en diameter på 50-60cm särskilt lätthanterad

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 14 jan-08 kl 22:24 »
Skulle tro man kan såga ca 2,5 meter långa bitar som längst med Big Mill.

Se ovan. Jag har sågat ut ett 7 meter långt block med en 4 meter lång linjal. Det gick inte så fort med all omställning men för engångsgrejer duger det bra.

Filip Skräplund

« Svar #27 skrivet: 14 jan-08 kl 22:30 »
Se ovan. Jag har sågat ut ett 7 meter långt block med en 4 meter lång linjal. Det gick inte så fort med all omställning men för engångsgrejer duger det bra.

Big Mill fästs i ändytorna på stocken, så jag tippar att du använde en Timmerjigg med två hopskruvade brädor, som Jenses beskrev?

Timmerjigg

Big Mill Basic
« Senast ändrad: 14 jan-08 kl 22:36 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 14 jan-08 kl 22:36 »
Big Mill fästs i ändytorna på stocken, så jag tippar att du använde en Timmerjigg med två hopskruvade brädor, som Jenses beskrev?

Precis.

För att vara petig så kallar Logosol hela produktserien för "Big Mill". Bara timmerjiggen blir alltså "Big Mill Timmerjigg", lägg till linjalerna så blir det "Big Mill Basic" etc. Delarna går att köpa separat också.

Filip Skräplund

« Svar #29 skrivet: 14 jan-08 kl 22:40 »
Jo jag ser att man har laborerat med namnen lite.
Men det blir lite olika sågsätt med Timmerjiggen och Basic, den senare ger betydligt bättre precision.
Jag har själv en Timmerjigg och den är rätt knepig att såga rakt med i övergrova stockar.
Med en viss underdrift, det är nästan omöjligt vill jag påstå.
« Senast ändrad: 14 jan-08 kl 22:51 av zeke »

Huggorm

• Gäst
SV: Minisågverk
« Svar #30 skrivet: 06 mar-08 kl 21:06 »
Såja, då har en Big Mill samt en husqvarna 3120 köpts in, och några granar har tagits ned och kvistats. Till helgen blir det virkessågning om allt stämmer för övrigt.

Men hur mycket skall jag lägga på virket i torkmån? På längden är det inte några problem, jag lägger på några decimeter så får det spricka och krympa bäst det vill, men hur mycket skall jag lägga till i bredd och tjocklek?

Sedan undrar jag hur mycket man skall kassera om det varit röta i en gran? Räcker det att kassera det som ser dåligt ut, eller bör man låta bli hela stammen? Och hur funkar det om det är mycket kvist, blir virket krokigt åt alla håll när det torkar då?

Stråtjära

• Hälsingland
    • Norméns Glas o snickeri
« Svar #31 skrivet: 08 mar-08 kl 07:48 »
Torkning på längden är försumbar men man bör ta lite extra för ev sprickor, på bredd och tjocklek kan du räkna med 5 -10 % så har du bra mån. Sågad 2-tum(52 mm) brukar vara emellan 45-48 mm torr.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #32 skrivet: 09 mar-08 kl 09:17 »
Det där med Logosols krav på motorsåg med dubbla svärdsmuttrar för Big Mill...

Jag har en Stihl 260 C-B (dvs med snabbkedjespänning, svärdet är alltså inte fäst med muttrar). Stihl 260 C, samma såg, men utan snabbkedjespänning har två muttrar.

Varför är kravet två muttrar, ni som jobbat med? Är det för att det avser styrkan på motorsågen, eller finns det ngn teknisk anledning som gör att en C-B inte fungerar eftersom den har snabbspänning? Hur fästs svärdet?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #33 skrivet: 09 mar-08 kl 09:46 »
Sedan undrar jag hur mycket man skall kassera om det varit röta i en gran? Räcker det att kassera det som ser dåligt ut, eller bör man låta bli hela stammen? Och hur funkar det om det är mycket kvist, blir virket krokigt åt alla håll när det torkar då?

När jag började såga så hände det att jag sågade rötade stockar. Då avsynade jag dom sågade brädorna och behöll dom som var rötfria, och kapade ner eller tog resten till ved. Men så skulle jag aldrig göra nu.

Såga ALDRIG dåligt virke med ditt minisågverk. Såga i första hand bara de allra finaste stockarna du har. Spara resten till ved eller sälj utan att såga upp det först. Det spelar ingen roll hur mycket tid och kraft du lägger på att såga ruttet virke - du får slänga det i alla fall. Eller i bästa fall ta det till ved. Skall du investera tid och kraft så finns det mycket bättre saker att göra än att såga dåligt virke.

Det samma gäller vreisgt, frodvuxet, kvistigt och krokigt virke. Men där är jag inte riktigt lika kategorisk. I så fall skulle jag inte ha så mycket att såga upp.  :-X

A.
« Senast ändrad: 09 mar-08 kl 09:48 av (Anders) »

Filip Skräplund

« Svar #34 skrivet: 09 mar-08 kl 11:30 »
Det kan vara bra att träna på frodvuxet och kvistigt.
Det är ofta bra att ha ett lager grova bjälkar att palla under upplagda båtar osv osv, frodvuxet är lätthanterligt också i torrt tillstånd.
Lite torröta spelar mindre roll för såna ändamål. Först när virket är uttjänt eldar man upp det.
I vilket fall bör man undvika att såga bräder av sämre kvaliteter, bättre att göra reglar och grövre av det.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 09 mar-08 kl 11:47 »
Varför är kravet två muttrar, ni som jobbat med?

Konstruktionen på jiggen är sådan, den skruvas fast på svärdsbultarna.

Sedan tror jag en 260 är i minsta laget, åtminstone om man skall såga något grövre.

Filip Skräplund

« Svar #36 skrivet: 09 mar-08 kl 12:03 »
Konstruktionen på jiggen är sådan, den skruvas fast på svärdsbultarna.

Sedan tror jag en 260 är i minsta laget, åtminstone om man skall såga något grövre.

Videofilmen på den här sidan visar hur Timmerjiggen ("Big Mill") monteras och används:

http://www.logosol.se/_sagverk/bigmillsystem/bigmill_timmerjigg.php?play=bm_timmerjigg

Controlman

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 16 mar-08 kl 15:19 »
Hej!
Är istånd att handla minisågverk, det står mellan Logosol M7 och Timmersågen TS500.
Vore bra om ni som har kunskap kan fylla på/ändra det jag skrivit.
Det jag skriver är sådant jag tror kan vara riktigt.

M7:
+ mobilitet, lätt att sätta upp och transportera.
+ rikligt med tillbehör
+ bra arb. höjd
+ utbildningar, visningar
+ svärdtoppsstyrning
- matningen känner av motståndet
- höjdjustering med två vevar
- vad jag läst tidigare, något instabil innan svärdet kommi in en bit.
- något högt pris i förhållande till TS500

TS500:
+ stabil (beror detta på att den är rälsgående?)
+ skyddsbur
+ bra pris
+ dubbelsvärd för bättre precision och förmodligen mindre slitage då kedjan är längre och det inte bildas lika mycket värme
+ höjdjustering med en vev

- mobilitet, svår att rigga upp, rälsen måste avvägas?
- speciella sågkjedor??  = dyrt?
- utbildning, visningar
- matningen känner inte av motståndet?

Så den optimala kan vara en TS500 med ett svärd och toppstyrning och att montera den på ett husvagnachassi med kraftiga stödben, då får man även upp arb.höjden.

Tacksam för alla svar i denna fråga

Filip Skräplund

« Svar #38 skrivet: 21 mar-08 kl 05:04 »
Här finns lite snack om Timmersågen: http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=1058&start=30

Har ingen erfarenhet av den, men har haft en förlängd Logosol M6 med elsåg E5000, manuell matning.

Jag skulle med vad jag vet idag välja Timmersågen om jag skulle skaffa nytt sågverk av kedjesågstyp.

Mobiliteten har man sällan användning för om man sågar för eget behov, och Timmersågen kan man palla upp till bra arbetshöjd.
Med stadigt fundament kan man ta grova stockar på Timmersågen.
Visserligen sägs Solosågen klara det också, men lasten hänger bara i tunna snören medan man justerar höjden, och aluminium böjs inte utan går rätt av vid överbelastning.
Jag tyckte iaf att det kändes lite osäkert att hantera tunga stockar på Solosågen.
Husvagnschassie låter lite klent i mina öron.
Har du inget behov att att flytta omkring, så satsa på ett stadigt, och gärna överdimensionerat, permanent fundament.
Lägg istället krutet på att fixa trivsam sågplats, helst under tak, med belysning osv.

En nackdel med Solosågen är att man måste ha stöd för virket när det börjar bli bara några tums tjocklek kvar, annars hänger det ner på mitten och man får kassa dimensioner.
Det problemet försvinner automatiskt med Timmersågen.

« Senast ändrad: 21 mar-08 kl 05:09 av Filip Skräplund »

skoog

« Svar #39 skrivet: 22 mar-08 kl 07:11 »
Hej
 har sågat med en bamse såg några år o tycker att det är svårt att få bra dimesioner.
 Om man får en liten skada på kedjan så vill den gå lite snett i virket.
 Den är nu såld det blev dyr ved

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser