Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färg och kön  (läst 1548 gånger)

Macken

Färg och kön
« skrivet: 29 okt-07 kl 10:58 »
Jag undrar vad det blir för kön på mina 5 veckors dvärgkochiner. Sen undrar jag även vad för färger som de vuxna djuren har. Skickar en länk så att det går fortare att öppna!
Kycklingarna är numrerade 1-5 och a-c ifall det är flera bilder av samma kyckling.
Jag är även nyfiken på vilken färg kyckling nr 5 kommer få.

http://groups.msn.com/b8oc2a4cm61b2j96iapb31uh04/shoebox.msnw
Livet är orättvist och det skall övas.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Re:Färg och kön
« Svar #1 skrivet: 29 okt-07 kl 11:26 »
Nr 2, 4 gissar jag är tuppar för att de ser ut att ha större slörar och kammar än de övriga kanske också nr 5 kan vara tupp men det är svårt att säga utifrån dessa bilder.
Hmm...vet inte om de vuxna är färgrena?
Tuppen ser ut att kunna vara legbarfärgad och hönan på samma bild är tvärrandig...kanske?
Hönan längst fram på bilden "kanel", kanske en blandning av legbarfärgad och någon annan färg?
« Senast ändrad: 29 okt-07 kl 15:29 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Macken

« Svar #2 skrivet: 29 okt-07 kl 12:57 »
Jag har 3 svarta frisserade hönor, de och tuppen med tvärrandig höna gissar jag är färggrena. De har kraftiga och fina färger.Köpta av samma person.

Sen de som är lite färgblandade är två helvita, en svart med guldkrage, den ljusbruna, den svarta med vita toppar som även skiftar i lite brunt. De kommer från en annan familj. De hade fött upp ett antal generationer i ca 7-8 år. Bara bytt tupp och inte brytt sig om färgerna.
Denna kull som jag fått var en av hönorna noga med att gömma ute. Jag hade inte tänkt mig några kycklingar. Dessa är mina första höns.
Jag har ändå valt de bästa bilderna... Det är inte lätt att jaga små kycklingar med kameran...

Anna

• -
« Svar #3 skrivet: 29 okt-07 kl 13:48 »
Den enda av de vuxna som syntes i den länken som ser färgren ut är den tvärrandiga. Tuppen och de andra har inte rena färger. Du kommer alltså inte att kunna få en enda helt färgren kyckling ur den vuxna gruppen. Men det kan ju bli lika fina kycklingar för det, bara du inte säljer dem som färgrena när det blir dags för dej att börja sälja.

4:an av kyclingarna är helt klart en tupp. 2:an är lurig. Ser ut som given höna på alla bilder utom en. De andra ser ut som hönor.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Macken

« Svar #4 skrivet: 29 okt-07 kl 14:06 »
Nr 4 har även jag gissat till tupp! Hans kam börjar bli mera röd än de andras.
3 av kycklingarna verkar bli tvärrandiga. Jag tycker att det är en otroligt fin färg!!! Kommer de att fortsätta bli tvärrandiga (och svarta?) kycklingar ifall jag behåller den tuppen och de två hönorna(?) och den äldre hönan + de helsvarta?

Jag som tycker att min tupp är så stilig! Var helt övertygad om att han var renfärgad. Fast det är klart... Jag fick med en likafärgad tupp som var kullbror med de "orena". Enda skillnaden var att han var slät. Men han var lite elak så han blev inte långlivad.

Macken

« Svar #5 skrivet: 29 okt-07 kl 14:34 »
La in bilder på de svarta och vita och den med guldkrage.
De är svarta hela vägen ut på fjädrarna(det syns på bilden med 215 kycklingarna, de är mellan en vit och en svart hna på den bilden), men de ser vita ut, måste varit blixten?  De har regnat en hel del i dag så de vita är lite bruna på ryggen... ;D Men de är helvita  i alla fall.
« Senast ändrad: 29 okt-07 kl 14:36 av Macken »

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #6 skrivet: 29 okt-07 kl 15:16 »
Är du säker på att tuppen inte är legbarfärgad då?
Kallas creole på engelska.
Gå in på denna länk och jämför färgerna:
http://www.pekinbantams.com/image_gallery/
Du kan aldrig vara riktigt säker på vad kycklingarna får för färger så länge du blandar föräldrar med olika färger.
« Senast ändrad: 29 okt-07 kl 15:37 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Dela detta:

* Inloggade just nu

721 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser