Läs följande artiklar först och bilda dig en uppfattning.
"Etanolens slavar"
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=354317"Etanol - slöseri med resurser och energi"
http://www.fof.se/?id=07712"Biobränslen värmer globen"
http://www.nyteknik.se/art/52443"Future Fuels for Commercial Vehicles", sidan 13
http://www.cge.uevora.pt/aspo2005/abscom/ASPO2005_Willkrans.pdfDen sista länken har en talande graf på sidan 13, där det framgår att etanol är det sämsta biobränslet alla kategorier.
Sedan används E85 som argument för att kunna tillverka onödigt kraftiga motorer på stora bilar, så att man därmed kan hävda att de är miljövänliga. Det går åt mer energi att tillverka en bil än den förbrukar fossila bränslen under körning under sin livstid. Speciellt om bilen är stor. Men finns det några småbilar som går på etanol? Nej.
Biogas är ett mycket bra och miljövänligt bränsle däremot, men förra regimens införande av krav på "miljövänliga" bränslen på bensinmackarna gjorde förstås att alla skaffade det som var billigast att bygga ut, dvs E85.
Priset per mil skiljer sig inte heller etanol/bensin, etanolens lägre literpris äts upp av den högre förbrukningen. Och så kommer det alltid vara. När bensinen kostar 20:- om några år, så kommer etanolen kosta 15:-. Milkostnaden blir densamma.
Köp istället en så snål bil som möjligt för ditt behov. Räcker det med en mindre bil, köp en begagnad VW Lupo 3L TDI eller Audi A2 TDI. Bägge drar under 0.3 l milen vid blandad körning (under 0.2 på landsväg tror jag) och kan köras på biodiesel (som iofs inte är mycket bättre än etanol, men några positioner upp på Volvos lista ovan). Biogas är dock riktigt, riktigt bra. Och de flesta biogasfordon är bifuel, dvs kan även tankas på bensin när nöden kräver. Den miljövänligaste bilen är den begagnade bilen, för den förbrukar inga ytterligare resurser för nytillverkning.
Själv kör jag fyrhjulsdriven diesel, och förbrukar i snitt 0.58 liter milen.