Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten höststädning  (läst 1547 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Liten höststädning
« skrivet: 27 okt-07 kl 21:07 »
Nu har jag äntligen snickrat en bajsbräda (eller vad det nu heter) till mina hönor. Vi skulle gjort det redan när de kom i början av juli... nu så fick jag tummen ur... Jag har gått och krattat upp bajset under sittpinnarna varannan dag hela tiden istället så det har varit fräscht ändå, men usch så jobbigt!

Nu när det börjar bli kallare ute tänkte jag att de kanske ville vara inne mer och skulle få det lite mysigare då.

Så jag tog ut all gammal spån, trots att den såg väldigt fräsch ut fortfarande och så skurade jag redena, sittpinnarna, väggar och golv med varmt vatten och såpa, putsade fönster och snyggade till. Sen fick jag ställa in byggfläkten för att få torrt. Nytt spån på golvet, spån och halm i redena och en liten halmtuss på golvet i ett hörn där de brukar gosa ner sig.

Jag diskade vatten och matautomater och fyllde på och när jag var klar så var det skymning ute och hönorna stod och kikade in genom hönsluckan och undrade vad matte gjorde. De kom in sen en och en och var väldigt misstänksamma och vad de pratade! Där hade jag velat kunna hönsspråket. Eller å andra sidan kanske inte, för de verkade inte ett dugg tacksamma och nöjda...

De gick och la sig sen, men var väldigt sura på bajsbrädan, jag vet inte om den sitter fel så det blir svårt för dem att komma upp på översta pinnen som de helst sitter på. Vi satte den på samma nivå som den understa eftersom de ändå inte använder den, ca tio cm längre in, nog borde de kunna komma upp ändå? Eller gillar de inte att de inte ser golvet längre?

Få se i morgon om de godtar halm i redena istället för mossan, jag tyckte den kändes väldigt dammig och trist och tänkte halm skulle vara mysigare.

Jag ska ta och fotografera i morgon så får ni säga om ni tror att det inte är bra.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
Re:Liten höststädning
« Svar #1 skrivet: 29 okt-07 kl 13:36 »
 ;D

Visst känns det härligt när det blir fint igen!

Själv har jag äntligen fixat iordning hönshuset igen. Efter förra omgångens höns hade jag en hel del förbättringar som jag ville göra innan jag nu ska börja om med nya små damer.

Så nu är det färdigt. Rent och snyggt och nymålat. Nytt strö och rena mat- och vattenautomater. Redena har jag bytt ut och satt in "plastbackar" på en nysnickrad hylla så att de är lätta att flytta och rengöra. Jag hoppas de ska vara till belåtenhet för nästa gäng. En löstagbar bajsbräda har tillkommit även här.

Väntar med spänning på att få hem några damer.   :D
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Stavern

• Norge
« Svar #2 skrivet: 30 okt-07 kl 07:59 »
...venter i spenning på noen bilder fra det nystädade hönshuset ditt...kul å se bilder hur andra har det for sine damer =)
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Prosit

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 30 okt-07 kl 13:12 »
De kom in sen en och en och var väldigt misstänksamma och vad de pratade! Där hade jag velat kunna hönsspråket. Eller å andra sidan kanske inte, för de verkade inte ett dugg tacksamma och nöjda...
;D Ha ha, Visst är det härligt att studera dem! Jag brukar säga på jobbet, att man lär sig mycket om människor genom att studera höns! Man behöver inte alls gå några dyra ledarskapskurser! Se bara hur de sätter tuppen i toppen så fort en sådan finns tillgänglig. Finns ingen tupp får någon annan ta på sig de manliga egenskaperna. ;D

Sen var det ju detta med förändringar! Vem gillar förändringar även om det är till det bättre, om man inte själv har varit delaktig? Tänk och komma hem en dag och se att svärmor eller ngn annan har vart inne och satt in ett ny kök! Det kan vara hur fint som helst men har inte jag beställt det så är jag inte nöjd ändå! Eller om man får nytt jobb. Har inte jag valt det så kommer det dröja länge innan jag kan uppskatta det.

Visst skulle man vilja kunna tala med hönsen då skulle de säkert också inse snabbare hur fint de har fått det! (Tänk om chefen på jobbet visste att jag snackar samma språk som han!) Tack för beskrivningen av dina höns! Ser fram emot bilden!
« Senast ändrad: 30 okt-07 kl 13:13 av Helenan »
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Aaron

« Svar #4 skrivet: 01 nov-07 kl 00:35 »
Tror Helenan skämtar lite där, för nog är det riskabelt att jämföra höns och människor, att lägga in mänskliga drag i hönsens beteende och tvärsom eller.
Ända sedan jag höststädade för två och en halv månad sedan vägrar hönsen att använda hönshuset till annat än att gå in och värpa sina ägg. Dom sitter ute i ur och skur, vind och snö och kyla. Ett nystädat hönshus är det värsta mina höns vet. Ska bli intressant att se hur länge de härdar ut nu i höst. :)
Musiker, bildkonstnär med Hedemorahöns och Helsingefår (genbank) i Hälsingland.

Prosit

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 01 nov-07 kl 19:37 »
Visst ska man vara försiktig att lägga mänskliga drag hos hönsen men ibland tycker jag ialla fall man kan lära sig mycket om människor genom att titta på hönsen. Man kanske inte lär sig så mycket om höns genom att titta på människor dock ;)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #6 skrivet: 01 nov-07 kl 22:19 »
Människor är till viss del ruskigt primitiva, utvecklingen i världen har inte ändrat vårt känsloliv och våra instinkter.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser