Dags att byta panna...

Startat av Nypålandet, 27 Okt-07 kl 10:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nypålandet

Någon som har koll på brunpellets? Den där norska varianten... Är den verkligen prisvärd?

ca

den norska bruna tillverkas i Matrand strax söder om Kongsvinger och är bl.a behandlad med ånga vilket gör den hårdare .Detta gjordes främst för att kunna blåsa in den från bulk utan att trasas sönder.Numera säljs den mest i småsäck så vitsen med det hela är i stort sett borta.Den innehåller lite mer energi/liter så brännaren bör ställas ner något på matningen. Priset har åtminstone härikring legat ungefär som för den vita.

Nypålandet

Citat från: ca skrivet 18 Nov-07 kl 18:52
den norska bruna tillverkas i Matrand strax söder om Kongsvinger och är bl.a behandlad med ånga vilket gör den hårdare .Detta gjordes främst för att kunna blåsa in den från bulk utan att trasas sönder.Numera säljs den mest i småsäck så vitsen med det hela är i stort sett borta.Den innehåller lite mer energi/liter så brännaren bör ställas ner något på matningen. Priset har åtminstone härikring legat ungefär som för den vita.

Jag räknar 600kr extra per ton, därför är jag lite fundersam på om det verkligen kan vara lönt...

Det är fan en djungel allt man ska ha koll på...

pertorparn

Ett tips till Anette slit inte ut mannen med all vedhantering ha  honom till kapning o klyvning och du elda försök och lära upp tonåringarna till att bära in så hjälps alla åt ( hm jag vet hur svårt det är att dresera tonåringar pust )  men de gånger det funkar är det härlig när alla hjälps åt . Lycka till med nya pannan det blir nog väldigt bra skulle jag tro !

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

1 028 Gäster, 2 användare (1 Dolda)
Fia06