Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tragisk massaker av Mink el. Mård  (läst 11234 gånger)

Perra

• Gäst
Tragisk massaker av Mink el. Mård
« skrivet: 25 okt-07 kl 21:50 »
Hej.
Tänkte dela med mig av min tragiska erfarenhet. Jag har haft egna höns i nästan tio år nu, sedan jag var 7-8 år gammal, men nu är de för alltid borta. Vi har under flera år haft någon eller några attacker av odjur och för tre veckor sedan attackerades hönsen på nytt. Flera av dem dog. Vi hade då gamla höns på ett ställe (de var dessa som blev attackerade) och nästan 25 kycklingar som föddes nu i sommar. Efter den attacken flyttade vi in husen i ett annat rum som var tätare och där vi trodde att inga odjur skulle kunna komma in. Dessutom bodde där en höna med elva kycklingar som hon själv kläckt på höskullen.
Men igår hände det igen. Pappa besökte hönsen vid 8-tiden och då var allt som det skulle men vid 17-tiden när han gick dit igen var alla djuren döda. 40 höns och kycklingar varav 75% var kläckta i år. Det som skulle blivit en expandering blev till slut ingenting. Vi förstod inte alls hur han hade kunnat komma in. Hönsen låg utspridda över hela rummet, även utanför hönsnätet. Denna gången hade han alltså inte bara dödat ett par utan tagit allihop, inklusive de små kycklingarna  :-\ :'( . Jag och pappa var helt förtvivlade för allt arbete med den nya inredningen var förgäves. Och då vänder jag mig om och där sitter han! Odjuret! Vet inte om det var en mink eller mård eller vad det kan ha varit men där sitter han. Han hade tydligen varit där hela dagen. Vi jagade honom med tillhyggen men helt plötsligt var han bara borta. Helt försvunnen. Troligen hade han kommit från taket, för vi hörde sedan något rassla på övervåningen, men vi kunde inte hitta hål någonstans.
Vi har nu satt ut fällan men han har inte kommit tillbaka.

Det är fruktansvärt sorgligt. Speciellt med kycklingarna och ungkycklingarna. Man blir så fruktansvärt ledsen och arg. Allt förgäves. Speciellt saknar jag en ungkyckling som så fort man kom kallade han på en med ett speciellt läte som betydde att han ville att han skulle gå fram till honom med en näve vete som så att han kunde picka ur handen.

Ville bara säga att hur säker man än tror att ens höns är så hittar odjuren alltid sätt.

Det återstår att se om jag skaffar nya höns. Kanske till våren.  :'(

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
SV: Tragisk massaker av Mink el. Mård
« Svar #1 skrivet: 25 okt-07 kl 22:05 »
Usch vad tråkigt! Jag lider verkligen med er... :'( Hoppas att ni kan fånga honom i fällan.
Det är extra trist när man har en eller flera "speciella" hönor/tuppar. I bland dom första hönsen vi köpte fanns en Blommehöna med hätta, Astrid fick hon heta. Hon såg lite dåligt när hättan växte för ögonen och därför hjälpte vi henne då och då med att klippa bort dom fjädrar som växte framför ögonen, hon blev supertam! Följde min sambo vart han än gick på tomten, följde hellre honom än dom andra hönsen  :)
En dag fick vår hund frispel och jagade henne ända tills hon lyckades fånga henne och bet henne så pass illa att vi var tvugna att ta bort henne...jag höll i hönan och min sambo i yxan, vi grät både han och jag (han är inte den som gråter...) och än idag blir man tårögd när man tänker tillbaka...
Hoppas verkligen får tag på den så att ni kan skaffa nya höns i vår. Lycka till!
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Ehrenstorp

« Svar #2 skrivet: 25 okt-07 kl 22:24 »
Oh fy fan ! Man blir både arg och ledsen. Alla djur som tar höns borde skickas till helvetet! Även om dem är fridlysta
Har Vit leghorn, Svart Leghorn och Skånsk blommehöna

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 okt-07 kl 22:26 »
Hade han nöjt sig med EN höna så hade det väl kanske gått an...men att ta död på alla, varför denna massaker??? Lider med er  :'(

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 25 okt-07 kl 22:26 »
Alla djur som tar höns borde skickas till helvetet! Även om dem är fridlysta

::)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Nypålandet

« Svar #5 skrivet: 26 okt-07 kl 09:26 »
Det är just det som är så grisigt med de där skitdjuren.... Ut med en massa fällor!

Skogshäxan

• Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
« Svar #6 skrivet: 26 okt-07 kl 10:20 »
 :'(Igår tog räven  ALLA mina höns!!

En fin tupp och tre hönor och mina finar kycklingar,
bara fjädrar kvar...och ett stort tomrum i mitt hjärta.

Förbannade räv!

Annars tycker jag om rävar.

Men nu är jag ledsen...

Dandelia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 okt-07 kl 11:16 »
*KRAMAR OM*

Lena A

« Svar #8 skrivet: 26 okt-07 kl 12:50 »
Jag lider med er som förlorat era höns till rovdjur. Det är fruktansvärt tråkigt och man känner sig hjälplös.  :'(

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 26 okt-07 kl 13:01 »
Ni hade väl också tänkt äta opp hönsen eller deras kycklingar nån gång.
Helvetet nästa alltså.
Lär er stänga bättre om djuren.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Nypålandet

« Svar #10 skrivet: 26 okt-07 kl 13:11 »
Ni hade väl också tänkt äta opp hönsen eller deras kycklingar nån gång.
Helvetet nästa alltså.
Lär er stänga bättre om djuren.

Empatin flödar  ;)

snorpan

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 26 okt-07 kl 15:14 »
Hemskt tråkigt, sådant som bara inte får hända  :(
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

Boström

• Småland
« Svar #12 skrivet: 26 okt-07 kl 15:28 »
Lider med er.
Har själv varit ute för räv o vråk, men aldrig nån mink el mård.
Vad jag har hört så är iller,mink o mård rena mördarmaskiner,
de biter tills det inte finns nån kvar.
Tänker på er. En STOR tröstkram
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

Zalma

• Våga ta ett hopp
« Svar #13 skrivet: 26 okt-07 kl 19:57 »
Nä fy vad tråkigt :'(
Bor med maken och 3 pojkar på en liten gård med skogen runt knuten. Vi har 2 hundar, labbe och bearded collie, några blandras får, 2 minigrisar och en drös med höns : Hedemora, åsbo, svarthöns, brahma och dv kochin.

Elektra

« Svar #14 skrivet: 26 okt-07 kl 22:05 »
Oh fy fan ! Man blir både arg och ledsen. Alla djur som tar höns borde skickas till helvetet! Även om dem är fridlysta
Jag hoppas du inte äter höns/kyckling själv då! >:(
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

uffeoanette

« Svar #15 skrivet: 28 okt-07 kl 19:15 »
Under knappt 3 veckor tog jag 2 illrar och en mård. Tyvärr så tog mården 2 kaniner innan den gick i fällan.
Mitt tips till alla är att sätta ut fällor. Fällornas placering spelar nog stor roll mina står längs husen.

Skojarbråten

« Svar #16 skrivet: 28 okt-07 kl 19:28 »
Jag hoppas du inte äter höns/kyckling själv då! >:(

Eh... fast nu är det ju MINA höns, och då bestämmer jag väl själv när jag ska äta upp dem? Eller rättare sagt, VEM som ska få äta upp dem och när?

Vi hade rovfågel här idag när vi var ute, den slog ner och försökte ta en anka bara meter ifrån oss (och hundar!). Hoppas den landar i taknäten nästa gång, då ska jag fan klubba ihjäl fanskapet, utrotningshotad eller ej.

När jag ser den en mil härifrån tycker jag att den är SÅ vacker. Allting är relativt och man är alltid sig själv närmast.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #17 skrivet: 28 okt-07 kl 20:49 »
Lyckades rädda min ankdrake idag, var nere vid bilen då jag hörde ett himla kackel sprang (vilken syn det måste varit då  :P) upp til hönshuset o då lättade hök j%&#¤eln från ankkrakens rygg. Är nu livrädd att han ska ha fått några skador man inte kan se, tittade till honom för en stund sen o då såg han ut ungefär som vanligt iaf. Sen kan de ju dö av chocken..
Imorgon blir det tyvärr arresten för höns o ankor. Verkar som han var häromdan också, hönsmamman o kycklingarna i buren vägrade gå ut så de hade bar himmel över sig, alla höns o stora kycklingar gömde sig så jag fick leta galet efter dem o marantupparna satt inne på pinne, de är ALLTID ute hela dan annars. Det var bara ankorna som inte verkade fatta nånting. Men det höll på att sluta illa idag istället..
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Elektra

« Svar #18 skrivet: 28 okt-07 kl 21:44 »
Eh... fast nu är det ju MINA höns, och då bestämmer jag väl själv när jag ska äta upp dem? Eller rättare sagt, VEM som ska få äta upp dem och när?

Vi hade rovfågel här idag när vi var ute, den slog ner och försökte ta en anka bara meter ifrån oss (och hundar!). Hoppas den landar i taknäten nästa gång, då ska jag fan klubba ihjäl fanskapet, utrotningshotad eller ej.
Ja, vad bra! :D Vi kan ju alla göra som det passar oss bäst själva, det är med andra ord helt rätt att skjuta ihjäl moppeslynglar som kommer och stör, slå ner folk på stan om de knuffas mm. 8) Min livsstil ska andra anpassa sig efter annars kan de dra åt h-vete och fattar de inte vinken fort nog kan man ju alltid hjälpa dem på vägen dit. ;D
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Nypålandet

« Svar #19 skrivet: 28 okt-07 kl 21:51 »
Håller på skojarbråten här. Jag hade klubbat duvhöken som försökte nypa en blommehöna för mig häromdan, hade jag bara hunnit fram.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Meja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser