Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Övergång från vegetarian till vegan  (läst 9422 gånger)

annelito

• anne - mer själ än smink
Övergång från vegetarian till vegan
« skrivet: 25 okt-07 kl 11:37 »
Hej!
Jag är ny här på forumet och är glad att jag hittade hit!

Det är så att jag är lakto-ovo-vegetarian sedan -88 och i början på 90-talet var jag vegan i ett år. Då tyckte jag att det var ganska bökigt, även om det ändå var lättare än på 80-talet och tidigare ändå.

Nu har tankarna åter rotat sig i mig om att jag "nog borde bli vegan" eftersom det gnager i samvetet det här med att jag stoppar i mig mjölk-, ost- och äggprodukter. Visserligen köper jag ekologiskt när det är möjligt och från bönder (ägg).

Men jag känner att det ändå är lite "bökigt" fortfarande och att jag förstås kommer att sakna halloumi och fetaost osv.
Hur gör ni som "gått över" och hur löser ni situationer som att "gå ut och äta med jobbet en kväll" eller liknande?

Med förhoppning om att få goda råd och tips på vägen till övergången!

Nina W

• Värmland
Re:Övergång från vegetarian till vegan
« Svar #1 skrivet: 29 okt-07 kl 13:37 »
Hej Vegetarian

Nu får du inte de råd du vill ha av mig, eftersom jag inte är vegan!
Istället vill jag uppmuntra dig att fortsätta vara vegetarian istället, men kanske
ännu konsekventare med att köpa ekologiskt.
Jag är uppväxt på en liten gård, och jag menar att det är inte synd om djuren.
Dom förstår inte riktigt vad död är. En ko som blir av med sin kalv glömmer väldigt fort och
är lika nöjd som innan.
En gång var jag med om en fruktansvärt tragisk historia med en häst som brutit ett ben och
blev akut avlivad i hagen. Resten av hästflocken var inte rädda alls.
Djuren hjälper till att hålla lanskapet öppet och är en del av kulturen.
Om du blir vegan måste du använda en mycket större andel av till ex soya som
inporteras långt bortifrån. Långa frakter är inte alls bra för miljön.
Så gör som du vill, men djurvän kan du vara i vilket fall.
« Senast ändrad: 29 okt-07 kl 13:37 av Nina W »

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #2 skrivet: 31 okt-07 kl 16:51 »
Det är lättare att ersätta mjölkprodukter med soja, ris och havreprodukter, så börja med det. När det funkar, ge dig på äggen. Jag är inte vegan, men fick det rådet av en vegan om jag skulle vilja gå över, och jag tycker det verkar vettigt.
elliha.blogspot.com

vixol

• Finland
« Svar #3 skrivet: 31 okt-07 kl 21:27 »
Det jobbiga med att bli vegan är egentligen bara att hitta vilka affärer i stan som säljer det man behöver.

Så åk runt till alla större och mindre butiker och botanisera. Du kommer hitta konstiga soja- eller havreprodukter du inte visste fanns, du kommer hitta paket med märkligt innehåll i den lokala asiatiska butiken, du kommer hitta chokladsmaksatt risdryck i nån hörna nånstans i nån stormarknad.

Det är inte så svårt. Möjligen kan det vara jobbigt om man är den typ av vegetarian som alltid äter "halvfabrikat" för de flesta biffar etc har ju ägg och/eller mjölk i sig. Å andra sidan kan du ju inte vara en sån vegetarian, eftersom du skrev att du försöker handla ekologiskt...

Hela vår familj, inklusive tre barn, är veganer och vi har aldrig haft problem att hitta roliga saker till vardag eller fest. Har du mer specifika frågor är du välkommen att ställa dem!
Jag är en köksglad fembarnspappa. Gillar Åland, allt som går att plocka gratis i naturen och filosofi.

skogsgubben

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 nov-07 kl 23:22 »
Jag har varit vegan för många år sedan. Idag äter jag övervägande vegetarisk mat men med inslag av fisk och skaldjur. Ibland slinker det ned någon fågel.

Soja- och havredryck är ett bra alternativ till mjölk. Använder själv soja och havre då jag försöker undvika mjölk. När jag äter gröt till frukost tycker jag sojadryck passar bäst rent smakmässigt. Annars föredrar jag havredrycken om jag ska dricka eller ha den till flingor eller göra choklad.

När det gäller havre- och sojadryckerna väler jag alltid de utan extra tillsatser som ex. sötningsmedel eller vitamintillskott. Känns helt onödigt med detta. Sedan tycker jag inte ens det blir gott om man tillfört sötningsmedel.

annelito

« Svar #5 skrivet: 04 nov-07 kl 21:17 »
Tack för alla svar hittills!

Visst är jag en vegetarian som äter halvfabrikat...tyvärr! Har nog hamnat i den "cirkeln" bara och det är "bekvämt och smidigt" och därmed inte sagt att det är det enda jag äter eller att det ens är bra. Men tyvärr är jag inte så intresserad av matlagning och då blir det lätt så för min del att jag köper det som är enkelt. Fast jag önskar så klart att jag vore en sån som gillade att göra mina egna "biffar och bullar". Det är väl bara bristen på "säkra och goda" recept som får mig att inte ta steget.

Och havredryck använder jag till gröten, annars använder jag inte mjölk till något annat. Men fil då? Hur gör jag då? Nu köper jag ekologisk lättfil, men finns det vegansk fil? Vegansk yoghurt finns ju, har bara smakat YOFU med bär, hur smakar den naturella? Sojamjölkssmaken har jag lite svårt för...den känns väldigt blaskig och smakar inte så värst...men jag håller med, att tillsätta sötningsmedel i dessa produkter känns helt meningslöst.

Jag känner att jag har en bra bit kvar att gå för att känna att jag har ett gott samvete, men jag är på väg i alla fall. :)
Och ja Nina W, kanske lägger jag in för mycket mänskliga känslor i djurens värld, men jag kan ändå inte tycka att det är okej att kalven tas ifrån kon och får mjölkersättning för att vi människor ska ta del av kons mjölk, som egentligen är kalvens. Hur går det till på en "ekologisk arlagård"? Får kalven vara kvar hos kon eller tas den ifrån kon lika tidigt som på vilket annat ställe som helst?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 05 nov-07 kl 01:28 »
Hur går det till på en "ekologisk arlagård"? Får kalven vara kvar hos kon eller tas den ifrån kon lika tidigt som på vilket annat ställe som helst.

På ekologiska gårdar dricker kalvarna riktigt komjölk tills dom är 12v.
Dom är då gamla nog att kunna äta hö+kraftfoder.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 05 nov-07 kl 07:34 »
annelitos fråga var ju om kalven går kvar hos mamman. Inte bara om den drack mjölk eller ej.

Annars kan man ju alltid köpa mejeriprodukter av någon som har getter som glatt hoppar upp på mjölkbordet och får behålla sina killingar så länge dom vill  ;)

Sommartorparn

« Svar #8 skrivet: 05 nov-07 kl 07:41 »
När jag köpte ekokött direkt av producenten en gång, frågade jag om kalvkött. Då sa de att de officiellt inte har kalvkött, bara väldigt ungt nötkött i så fall. Kalvkött är vitt. Nötkött är rött. Köttet blir rött när kalvarna börjar äta gräs och det gör de väldigt tidigt när de går ute med mammorna i hagen. Det är bara när man tar kalvarna ifrån kossorna och föder upp dem på mjölk i en kätte, som de fortfarande (köttmässigt) förblir kalvar. Hur svensk krav-uppfödning går till vet jag förstås inte. Detta var i Tyskland.

skogsgubben

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 nov-07 kl 00:27 »
Mjölk. Människan är det enda djur som dricker mjölk i vuxen ålder och till råga på allt snor vi den från kalvar som egentligen ska ha den. I mina öron låter det inte speciellt normalt.

Vegomässan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 nov-07 kl 10:24 »
Dom förstår inte riktigt vad död är. En ko som blir av med sin kalv glömmer väldigt fort och
är lika nöjd som innan.

Om du blir vegan måste du använda en mycket större andel av till ex soya som
inporteras långt bortifrån. Långa frakter är inte alls bra för miljön.

det är klart att man glömmer bort saker som smärta och sorg, det behöver väl inte betyda att det är okej för det?

och vad är det för något som djuren blir matade med? SOJA!
djurindustrin står för ca 95% av sojaframställningen, medans veganer och allergiker står för resterande 5 %.

dessutom är det mycket mer miljövänligt att äta grundfödan direkt, i detta fallet sojabönan än att mata ett djur med det för att sedan slå ihjäl det. det är 10-20 ggr så energikrävande att framställa kött som att framställa likvärdig vegansk mat. räknat i vatten, transporter osv.

Den som är nyfiken på hur det är att leva som vegan, var man hittar de bästa halvfabrikaten, hur man tränar och mår bra på vegansk kost osv är välkommen på Vegomässan den 8:e december i Malmö.

http://Http://vegomassan.org

Vegomässan

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 nov-07 kl 10:26 »
Kalvkött är vitt. Nötkött är rött. Köttet blir rött när kalvarna börjar äta gräs och det gör de väldigt tidigt när de går ute med mammorna i hagen.

vitt kalvkött framställs genom att kalvarna får stå fastspända i sina bås hela livet. om de är ute och rör på sig så bildar de muskler och det är då som köttet blir rött.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 nov-07 kl 10:59 »
För att vara petig: vissa djur matas med soja. Kaninerna vi äter har aldrig sett en sojaböna. Och gräset de äter skulle växa upp, dö och brytas ner oavsett om det passerar genom en kanin eller inte.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 15 nov-07 kl 12:09 »
vitt kalvkött framställs genom att kalvarna får stå fastspända i sina bås hela livet. om de är ute och rör på sig så bildar de muskler och det är då som köttet blir rött.
Nja, de får väldigt järnfattig kost, vilket orsakar blodbrist så köttet blir vitt.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dandelia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 nov-07 kl 12:51 »
dessutom är det mycket mer miljövänligt att äta grundfödan direkt, i detta fallet sojabönan än att mata ett djur med det för att sedan slå ihjäl det. det är 10-20 ggr så energikrävande att framställa kött som att framställa likvärdig vegansk mat. räknat i vatten, transporter osv.

Om vi ska prata kött och miljö så är kaniner och/eller marsvin ett utmärkt val, förutsatt att vi föder upp och slaktar själva, förstås. Inga transporter, minimal miljöpåverkan, nyttigt och hälsosamt kött. Nästan vem som helst kan ha iaf ett avelspar, funkar t om i lägenhet...

/Dandelia, fd vegetarian/vegan som övergått till egen uppfödning samt skaffat sig en jägare till sambo :P
« Senast ändrad: 15 nov-07 kl 13:06 av Dandelia »

Dandelia

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 nov-07 kl 13:01 »
Tips till veganer/vegetarianer boendes i eller i närheten av Örebro: Stadsträdgårdens butik! Där finns "allt": Ekologiska/miljövänliga kläder och skor, miljövänliga rengörings- och hygienprodukter, smink, alger, bönor, linser, specialprodukter av olika slag... Te, kaffe, godis, tillskott, ja, det mesta! Och allt är miljövänligt och vegetariskt/veganskt.

/Dandelia
« Senast ändrad: 15 nov-07 kl 13:02 av Dandelia »

annelito

« Svar #16 skrivet: 14 dec-07 kl 12:14 »
Men för att "återgå" lite till själva grundfrågan, frågan är ju inte om köttets vara eller icke vara, den har jag skippat för länge sedan.
Mjölkprodukter (dricker aldrig mjölk men använder vissa mjölkprodukter i kosten, keso och lättfil t ex), ost och ägg.

Ni som äter veganska alternativ. Vilken ost är "bäst" och personligen kan jag inte alls med sojamjölkens smak, havremjölken är bättre och den kan man ju använda när man ska göra gratänger osv. Sojagrädde, den är okej eller?
Och när ni ersätter ägg (jag har så svårt för den där "navelsträngen" som man ser när man knäcker ett ägg!), är det maizena som är bäst? Nu bakar jag i och för sig inte, men t ex majonnäs, finns det en god vegansk majonnäs? Pannkakor, ersätter ni äggen där med maizena eller något annat?

Tack för ert engagemang i den här tråden, ni har många bra funderingar och tips!

Och ja, Stadsträdgårdens butik är superbra, men jag har inte spanat in deras sojaalternativ (mjölk och ost t ex).

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 15 dec-07 kl 14:21 »
Den enda ost jag tycker är OK är en mjukost, som jag för tillfället inte minns namnet på  ::) Det finns nåt som heter No egg, men det har jag aldrig testat. Sojasmaken är olika tydlig i olika produkter, Tofulines sojaglass är hur god som helst, men Soyatoos vispgrädde smakar ganska mycket soja, men man får ösa i lite vaniljsocker så funkar det. Använder man sojaprodukter i matlagningen är smaken helt OK, du får prova dig fram. Det finns majonnäs som är fettfri, och den är utan ägg.
Jag har hunnit samla på mig en del äggfria recept, t ex pannkakor och sockerkaka. Jag kan tipsa om vegomums.com och vegan.nu, där finns mycket recept.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #18 skrivet: 18 dec-07 kl 21:55 »
Jag tycker sojagrädden ger en "bismak" av soja i maten. Havregräggde, Oatleys imat är däremot jättebra. Den använder vi i all matlagning som "kräver" flytande mjölkprodukter av någon slag.
Hårdosten av soja som jag smakat, de där runda, smakar inte så gott tycker jag...  :-X  Däremot är de mjuka ostarna i rätt stor rund, fast inte så hög, ask goda. Namn  ??? ???
Jag har haft ett par sorters majonnäs som varit helt ok, kommer inte ihåg namnen nu. Från någon veganfabrik i England var den ena sorten iaf...

Har du kollat denna hemsida: vegania
Just nu verkar det bara vara julmat, men förut då jag har kollat in den har den haft enormt många recept!!! Även majonnäs som jag gjort. Fast det är ett tag sedan jag var vegan och gjorde detta, nu äter jag mjölkprod, ägg, fisk osv igen.

Tillägg:
Den mjuka osten är av märket Tofutti, majonnäsen av märket Plamil. Det finns (fanns?) ytterligare en mjukost som är ännu godare men den har jag def. ingen aning om namn på. Tofutti har också skivad ost (packad som hamburgerost, en och en) och om jag inte minns fel, är det dessa som smälter som vanlig ost, i ugnen (fast den bränns snabbt har jag för mig).
« Senast ändrad: 21 dec-07 kl 17:56 av Rafiki »
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Roonil Wazlib

• Närke
SV: Re:Övergång från vegetarian till vegan
« Svar #19 skrivet: 27 jul-12 kl 21:29 »
Sojagrädde, den är okej eller?
Och när ni ersätter ägg (jag har så svårt för den där "navelsträngen" som man ser när man knäcker ett ägg!), är det maizena som är bäst? Nu bakar jag i och för sig inte, men t ex majonnäs, finns det en god vegansk majonnäs? Pannkakor, ersätter ni äggen där med maizena eller något annat?

Jag tycker att Oatleys havregrädde är god och fungerar bra i matlagning (:

NoEgg har också funkat bra för mig, inte använt jättemycket, men min erfarenhet av NoEgg i sockerkakor och dylikt är att det blir fluffigt och gott (dock inte samma smak som med ägg, annorlunda på gott och ont).

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 1 användare
iberisk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser