Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råttfällor  (läst 12561 gånger)

Dandelia

• Gäst
Råttfällor
« skrivet: 24 okt-07 kl 09:14 »
Eftersom råttfällan är både ett redskap och verktyg ??? borde inlägget passa in här *tror*.

Förra ägaren av mitt lilla hus lämnade kvar en fälla av modellen "fånga levande". Om nån kan förklara vitsen med en sån- varsågod! Hur som helst, härom kvällen såg jag en morotsbit som fått liv i marsvinsboden. Den flyttade sig upp och ner och fram och tillbaka bakom burarna. Och mycket riktigt, där satt en liten söt mus och kämpade för att få med sig godbiten som fastnat mellan burar och vägg.

Jag hämtade "levandefällan", den enda vi hade. När jag kom tillbaka var musen borta men moroten låg kvar. Jag la in den som bete. Nästa dag mötte  mig den vidrigaste syn! TVÅ möss i fällan, båda döda. Den bruna musen var delvis uppäten och den andra hade dött medan den tuggade i sig brunisens svans! Det var bara en stump kvar som fortsatte in i munnen på andra musen. Av moroten fanns bara smulor kvar.

Jag slängde fällan med mössen i! Ner i soptunnan, bara, ALDRIG mer, säger jag! Jag köpte 4 traditionella musfällor istället, modell giljotin. Nu vet jag att mössen slipper plågas! Men VARFÖR blev det så??? Det var otäckt, jag vill inte ens tänka på hur stackarna hade det innan de dog!

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Råttfällor
« Svar #1 skrivet: 25 okt-07 kl 09:36 »

Jag hämtade "levandefällan", den enda vi hade. När jag kom tillbaka var musen borta men moroten låg kvar. Jag la in den som bete. Nästa dag mötte  mig den vidrigaste syn! TVÅ möss i fällan, båda döda. Den bruna musen var delvis uppäten och den andra hade dött medan den tuggade i sig brunisens svans! Det var bara en stump kvar som fortsatte in i munnen på andra musen. Av moroten fanns bara smulor kvar.

Jag slängde fällan med mössen i! Ner i soptunnan, bara, ALDRIG mer, säger jag! Jag köpte 4 traditionella musfällor istället, modell giljotin. Nu vet jag att mössen slipper plågas! Men VARFÖR blev det så??? Det var otäckt, jag vill inte ens tänka på hur stackarna hade det innan de dog!

Min gissning är att det var två hanmöss. Könsmogna hannar är inte särskilt trevliga mot varandra och kan göra sitt bästa för att bita ihäl motståndaren  :-\
Landsflykting i storstan...

Dandelia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 okt-07 kl 10:29 »
Men jag undrar varför den andra musen dog? Den hade inga synliga skador. Kanske stressad till döds? Dog mitt i maten *brrr*

amarantus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 okt-07 kl 10:35 »
Eftersom råttfällan är både ett redskap och verktyg ??? borde inlägget passa in här *tror*.

Förra ägaren av mitt lilla hus lämnade kvar en fälla av modellen "fånga levande". Om nån kan förklara vitsen med en sån- varsågod! Hur som helst, härom kvällen såg jag en morotsbit som fått liv i marsvinsboden. Den flyttade sig upp och ner och fram och tillbaka bakom burarna. Och mycket riktigt, där satt en liten söt mus och kämpade för att få med sig godbiten som fastnat mellan burar och vägg.

/Dandelia

Min gubbe menar att beteendet är naturligt sätt att få energi för den ena musens överlevnad....svagast blir mat=energi

Men gjort som du nu för jag tycker synd om de jäklarna.....

Dandelia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 okt-07 kl 14:02 »
Fast levande-fällan verkar vara effektiv, må jag säga! I mina fyra vanliga fällor har det hittills inte fastnat en enda mus! Men det kanske bara var de där två... *försöker inbilla mig*

/Dandelia

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 okt-07 kl 22:48 »
Jag har hittat en fantastisk musfälla som är av fabrikatet "Rodentin".  Den har inte en liten metalltunga som utlösare utan en betydligt större träplatta som löser ut vid minsta beröring.

Klickar aldrig och har aldrig blivit av med betet. Har tagit över 100 möss med dessa iår och inte blivit av med betet en enda gång utan att fällan löst ut. Betar med solrosfrön som man kan trycka fast under en liten metallbygel.

Hittade dem på det lokala lågprisvaruhuset (Bo Olsson i Tomelilla), 2-pack för 7,90:-

Även byggvaruhuset Jem&Fix har en liknande, nästan lika bra, variant.

Dandelia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 okt-07 kl 08:39 »
Det är nog Giljotti jag har. Guldnougat? Måste prova :)

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 30 okt-07 kl 19:08 »
Spara lite till fällorna bara ;D

;D

Mina möss föredrar dock solrosfrön ... har provar Japp, olika kolor, jordnötssmör (som rekomenderas av fler fälltillverkare) m.m. (dock inte Guldnougat) men det blir solrosfrö "om musen själv får välja". Iaf. i detta hus.  :D

Fällorna går som kastanjetter här på kvällarna !! Vi dansar flamenco i köket till rytmerna !  8)

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #8 skrivet: 07 nov-07 kl 10:07 »
Jag har hört att i levandefällorna blir mössen så stressade att de ändå dör snart efter inre blödningar. Föredrar den hederliga modellen eller giljotinen.
Tips på bete till råttor som nog är smartare än möss är levergodis(för hundar). Fick tipset av en erfaren råttfångare som i sin desperation av vad det var för djur som härjade under köket ringt naturhistoriska museet.......
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 07 nov-07 kl 22:25 »
Ett alternativ till levergodis för hundar, som fungerar minst lika bra, är vanlig blodpudding. Billigt och bra. :)
« Senast ändrad: 10 nov-07 kl 19:25 av Tompas11 »
If it doesn't work, chrome it!

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #10 skrivet: 30 dec-07 kl 21:29 »
jag användar russin. Mössen älskar dom.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Stråtjära

• Hälsingland
    • Norméns Glas o snickeri
« Svar #11 skrivet: 15 jan-08 kl 10:39 »
Själv kör jag med katter i hushållet funkar fint och det är bevisat att kattdoft minskar reproduktionen hos möss och råttor avsevärt (för egen överlevnad tror jag), bra i förebyggande syfte alltså. Fixa katthål in i alla byggnader bara.

Har du inte egen katt vore det kanske inte så dumt att skaffa lite katthår och lägga tussarna strategiskt här och var.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #12 skrivet: 26 jan-08 kl 23:07 »
Smör!
/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 28 jan-08 kl 08:53 »
Giljotinfällan är helt klart den bästa för att dom ska slippa lida men tillochmed den har sina nackdelar men är klart bäst
jag har använt både traditionella sk klampfällor och giljotin
giljotin är fen fälla som dödar utan att skada, i dom äldre med bygel kan dom slå av sg svansen och lemmlästas i klampfällan kan dom bli instängda och skadade på så sätt det enda man kan göra då är att stampa ner klampen så dom dör inget roligt alls, men giljotin dödar direkt i 99,8% av fallen dock försökte jag fånga en liten mus i en giljotin och fick den levande den släppte jag ut utomhus sedan.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Haze

« Svar #14 skrivet: 28 jan-08 kl 10:57 »
Mina före detta grannar (2 äldre lantbrukare) berättade en otroligt otrevlig historia.
Dom använde förr en stor levande-fälla för att fånga råttor. Massor av råttor fångades och åts upp av varandra tills en blev kvar. Den då starkaste råttan som dessutom hade fått smak på kannibal-livet släppes ut och åt då upp resten av råttorna...  :-X

Russin är bra.
Dajm, kola och annat kletigt godis också.
Allra bäst är de 2 norska skogskatterna!
« Senast ändrad: 08 feb-08 kl 17:33 av Haze »

johe71

« Svar #15 skrivet: 28 jan-08 kl 10:58 »
Giljotinfällan är helt klart den bästa

du menar den här antar jag...

jag hade inte haft någon vidare lycka när jag provade den modellen, inte att de inte dödar alltså utan problemet jag hade var att mössen verkade inte vilja gå in i den alls.. det är iof bara musvarianten som jag använt... den större kanske är bättre?

just nu använder vi oss av den här varianten för att fånga möss under diskbänken och på vinden

eftersom musen måste in med huvudet i det lilla hålet för att komma åt betet så träffar bygeln alltid rakt över huvudet... vi har inte haft en enda mus (40 talet fångade kanske) som blivit träffad på något annat sätt, och de är dessutom lätta att tömma och ladda

i dom äldre med bygel kan dom slå av sg svansen och lemmlästas

jo... de gamla är ju ganska dåliga på att döda direkt... och om jag inte minns helt fel så var det ganska ofta som man hittade dem utlösta utan någon mus i... konstigt nog säljs det fortfarande nyproducerade sådana i affärer... trots att det finns flera bättre alternativ

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser