Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönor och skator  (läst 4174 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Hönor och skator
« skrivet: 22 okt-07 kl 18:41 »
Jag trodde inte de trivdes tilllsammans alls, men i dag när jag tömde mina krukor som jag haft blommor i utomhus på vår trädgårdskompost var både hönorna och skatorna där och pickade sida vid sida. Jag blev rätt förvånad, för jag trodde inte de gillade varandra. Sen blev jag lite orolig också för att skatorna kunde ha någon slags ohyra som hönorna kunde få av dem?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

KackeliKajsa

• djurälskare (:
Re:Hönor och skator
« Svar #1 skrivet: 22 okt-07 kl 18:42 »
Är det vilda skator? Som vågar sig så nära höns?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 22 okt-07 kl 18:44 »
Mig veterligen är det ingen häromkring som har tamskator... men vem vet  ;D

Jag blev också rätt förvånad, på sitt sätt var det ju rätt sött, men det kändes inte riktigt 'normalt'...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Tindranu

• Småland
« Svar #3 skrivet: 25 okt-07 kl 09:13 »
Skatorna här verkar ha vant sig vid oss. De gjorde sig ett fint bo i vårt närmsta äppelträd och därifrån har vi sett ungarna trilla ut och sen lära sig flyga. En testade hur vi hade det i köket i somras när jag hade lämnat dörren öppen... :D

Igår låg min stora hund och åt ben... en skata från årets kull gick o spatserade stolt runt henne... tills Wilma blev sur o reste sig och gick mot henne... det blev en yster dans, de gick runt runt och skatan gjorde vad hon kunde för att lura Wilma från benet... har aldrig sett något liknande!
Så hyfsat orädda är de i alla fall!

Nere hos våra hönor har vi fullt med talgoxar som delar det goda vi slänger ut i hönsgården. Ingen verkar bry sig där precis.

Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 25 okt-07 kl 09:20 »
Här samsas också skatorna med gårdens djur, inklusive hönsen.
Trevligast att se är nog när skatorna sitter o värmer fötterna på hästarnas ryggar ;D.

Däremot tror jag inte skatornas orädda beteende innebär någon ökad smittorisk.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 25 okt-07 kl 10:24 »
Vi får också skator i hönsgården men dom säljs sedan för 15:- styck.
Så på så sätt bidrar dom till foderkostnaderna. ;)

amarantus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 okt-07 kl 10:30 »
Här samsas också skatorna med gårdens djur, inklusive hönsen.
Trevligast att se är nog när skatorna sitter o värmer fötterna på hästarnas ryggar ;D.

Däremot tror jag inte skatornas orädda beteende innebär någon ökad smittorisk.

;D vilken syn....ska inte kapa tråden men på tal om sällskap så är det rysligt att se mössen bo under hönsens halmrede "kall kår" men de värmer sig gott de jäklarna iallafall.... ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 25 okt-07 kl 13:10 »
;D vilken syn....ska inte kapa tråden men på tal om sällskap så är det rysligt att se mössen bo under hönsens halmrede "kall kår" men de värmer sig gott de jäklarna iallafall.... ;D

Du får väl låna över min höna Nadja ett tag... hon jagar ju, dödar och (tror jag) äter ju möss den lilla otäckan...

amarantus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 okt-07 kl 13:30 »
Du får väl låna över min höna Nadja ett tag... hon jagar ju, dödar och (tror jag) äter ju möss den lilla otäckan...

Cool höna! Jag har hört om det tror jag någon gång och jag hoppas att ngn av mina ska börja med det beteendet med.... ;)

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #9 skrivet: 29 okt-07 kl 17:47 »
Finns det inte risk att skatorna tar kycklingar?
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 29 okt-07 kl 18:33 »
Den dag vi har kycklingar hoppas jag att hönorna överger skatvänskapen...

I dag jagade vår ena katt skator, det är ett par som håller till här, de verkade tycka att det var jätteroligt att reta honom, flög precis iväg när han kom ifatt dem och sånt där.

Hönorna hade kungligt roligt åt detta (såg det ut som i alla fall) De stod och tittade på och glömde krafsa och äta vilket de ju gör nästan jämt annars.

Frågan är vem de höll på...

Prosit

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 30 okt-07 kl 19:39 »
Vi får också skator i hönsgården men dom säljs sedan för 15:- styck.
Så på så sätt bidrar dom till foderkostnaderna. ;)
Vem köper skator för 15 kr styck? Eller säljer du dem som gödkycklingar plockade och klara??? ;)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #12 skrivet: 30 okt-07 kl 22:12 »
Nån skata hackade ihjäl en kyckling för mig i somras... Elaka pippi!!
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

snorpan

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 07 nov-07 kl 11:26 »
Har nu kollat på mina hönor.....dom blir vansinniga om skatorna kommer för nära :)
Till och med katterna är mer accepterande trots att dom roar sig med att fixa hönsflax vilket dom tycker är riktigt kul  :P
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #14 skrivet: 07 nov-07 kl 11:59 »
Nån skata hackade ihjäl en kyckling för mig i somras... Elaka pippi!!

Skator kan vara riktigt elaka och mordiska. >:(
I våras fick jag avliva en harpalt som en skata hade fått tag på.
Jag såg hur den lille sprattlade av skatans attacker och när jag kom fram hade skatan pickat ut ögonen på den.  :'(

Fick höra av en bonde för länge sen att kråkfåglar (Skata, Kaja, Kråka, Korp, Råka) brukar ta ögonen först så att "bytet" inte ska springa iväg.
Dom kan t.o.m ge sig på stora djur som t.ex. lamm. :o

Skator ska tydligen också vara riktigt retsamma.
De älskar att reta både katten och våra minigrisar. ;D

Det är fina och personliga fåglar, men jag gillar inte deras "mordiska" beteende.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Hönor och skator
« Svar #15 skrivet: 09 maj-09 kl 10:18 »
I morse väckte min far mig med orden "tuppen håller på att döda en skata i hönsgården!"

Jag for givetvis upp som ett skott och gick ut för att se vad som hände. Jag har sett tuppen jaga bort någon skata från mattråget någon gång, men ingenting av den här kalibern. Innan har skatorna alltid kunnat fly ut genom den öppna grinden.

Tuppen och hönorna stod vid grinden; tuppen tyst som vanligt, men hönorna klagande högre än det vanliga "släpp-ut-oss"-gnället. Jag släppte ut dem, gick runt och tittade, men såg ingen skata.

Då öppnade jag dörren till hönshuset, och där låg den i ett hörn på golvet. Den såg inte direkt skadad ut; låg på mage med vingarna i normal position och alla fjädrar till synes på plats. Men jag tyckte någonting var fel med huvudet, den höll det tätt emot kroppen på något vis. Jag lyfte upp den, och reagerade direkt på att den inte försökte hacka mig eller komma undan. Den var oerhört lätt, vägde säkert inte mer än ett hönsägg.

Jag råkade tappa den precis utanför dörren. Tuppen, som sprungit iväg och ställt sig ett tiotal meter bort tillsammans med de alltjämt klagande hönorna, kom gående och skulle förmodligen börja ge den en omgång till, när den flög iväg. Trettio meter kom den kanske innan den landade på marken. Jag gick mot den, funderande på huruvida jag borde slå ihjäl den om jag fick tag i den, av barmhärtighetsskäl. När den fick se mig flög den upp i en trädtopp, och jag bestämde mig för att låta den vara.

Inne i hönshuset låg tre ägg hela i redena, medan ett låg knäckt på bajsbrädan. Jag funderare på om det knäckta ägget hade någonting med skatans närvaro att göra, men samtidigt fick jag inte ihop det; skatan måste ha kommit in innan jag stängde om hönsen i går, och ägget måste vara lagt i morse.

När jag gick in sedan berättade pappa för mig att hönsen hade attackerat skatan en stund innan han sade till mig. Hela flocken med tuppen i spetsen hade flugit på det arma djuret. En annan skata hade cirkulerat utanför hönsgården och försökt komma in och hjälpa sin artfrände.

Från detta har jag lärt mig att kontrollera hönsgården varje kväll innan jag låser. Och att man bör se till att ha en skatsäker hönsgård, för skatornas skull kanske mer än hönsens.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 10 maj-09 kl 18:15 »
Hos mig tog skatorna 14 kycklingar under några få obevakade minuter förra sommaren  >:(
Då var jag elak så iår är jag på min vakt när de är ute utanför där det finns nättak...
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #17 skrivet: 10 maj-09 kl 21:55 »
Har ett skatpar som bor i körsbärsträdet och det är ett dagligt krig emot dom.. dom snor djurens mat, dom går in överallt för att leta och sno mat, källarn, inomhus, altanen.. man kan inte lämna nåt ute, dom är direkt och snor allt.., pickar sönder etc.. .. så är hemskt trött på dom.. finns det fällor? Eller gift kanske?  :-[
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Strajder

• Aspegården
« Svar #18 skrivet: 11 maj-09 kl 06:04 »
Förutom att skatorna snabbt lär upp sig till äggtjuvar i hönshuset och även blivit av med kycklingar på grund av skator. Nu är jag också ganska mordisk så för närvarande står det oavgjort mellan mig och skatorna. Har vid två tillfällen lyckats stänga hönshusdörren så att skatan blivit instängd och sedan gjort processen kort med dem.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 11 maj-09 kl 07:55 »
Håller med om att skator är ett otyg.
Men vi lär väl dras med dem, alla måste få rum i vår herres hage ;)
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

871 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser