Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kurs för att lära sig om får  (läst 7439 gånger)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Kurs för att lära sig om får
« skrivet: 21 okt-07 kl 08:19 »
Hej!
Vi funderar starkt på att skaffa får! Både för att ha till "mat" men också för mjölk och ull. Har inga kunskaper och undrar nu... först och främst bör man gå en kurs förstår jag... finns det någon som vet en kurs i Skåne? Gärna i nordvästra delen för vi bor vid Röstånga. Andra frågan är: finns det någon ras som har bra kött, mjölk och ull egenskaper?
Om man ska ha till "husbehov" och lite extra... hur stor besättning?
Ja, ni hör... ingen kunskap men stor vilja att lära!
Tack för svar!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:lära sig om får
« Svar #1 skrivet: 21 okt-07 kl 10:08 »
Börja med att köpa boken FÅR av Erik Sjödin
kostar 209 kr + 19 kr i porto på www.adlibris.com

Hur stor areal har du att ha fåren på ?
(försökte hitta i tråden men gör inte det)

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 28 okt-07 kl 13:05 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Kurs för att lära sig om får
« Svar #2 skrivet: 21 okt-07 kl 10:50 »

Ann Linnea

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 okt-07 kl 19:08 »
Hej Marika,

Det kan kanske vara en god idé att kontakta Mie Meiner i Hörby; http://www.mieslammservice.nu/

Eller häng med på studiebesök som anordnas av Länsstyrelsen i Västra Götaland;
http://farsheepmouton.blogspot.com/2007/10/fr-events-tips.html

Studie besök och kurser enligt de som nämns i bloggen hittar du på följande website:
http://www.kompass.lrf.se

Ha det gott,  :)

birgit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 okt-07 kl 09:14 »
Kolla gärna Anders Jansson och Nina Östmans bok: Fårboken. också. Den kan du köpa från Åters bokklubb.
I Erik Sjödins bok står väldigt lite om svenska lantraser, som överlag har bra ull, varierande storlek och mjölkproduktion. Men trevliga självhushållsdjur som inte är så foderkrävande (billiga i drift alltså). En del raser är större, andra mindre och naturligtvis varierar mjölkmängden, men de svenska lantrasfåren användes förr i stor utsträckning för just ostproduktion i vissa områden.
Eller gå in på:  www.allmogefar.se

annan

« Svar #5 skrivet: 22 okt-07 kl 09:36 »
ja nu brinner det i knutarna för följande:

Grundkurs i fårklippning Kod 5834
Startdatum 2007-10-23
Anmälan senast 2007-10-16
Innehåll Kursen ger dig grundläggande kunskaper i fårklippning Och lär dig rätt hantering av djuren i samband med klippningen Fårklippare Svante Olsson medverkar  
Övrig info Anmälan senast 16/10 till Lst 035-13 20 00 Arr Länsstyrelsen och Hallands fåravelsförening  
Kursledare Elisabeth Giselsson 035-13 22 55
Plats Törlan Lantbruk, Tvååker

(http://www.kompass.lrf.se/pub_extern/SearchCourse.aspx?t=Public&type=1%2c2)
här finns massor av flera fårkurser och massor att lära sig! bla slakt, styckning, skinnsömnad mm
« Senast ändrad: 22 okt-07 kl 09:42 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 22 okt-07 kl 09:58 »
ja nu brinner det i knutarna för följande:

Grundkurs i fårklippning Kod 5834
Startdatum 2007-10-23
Anmälan senast 2007-10-16
Innehåll Kursen ger dig grundläggande kunskaper i fårklippning Och lär dig rätt hantering av djuren i samband med klippningen Fårklippare Svante Olsson medverkar  
Övrig info Anmälan senast 16/10 till Lst 035-13 20 00 Arr Länsstyrelsen och Hallands fåravelsförening  
Kursledare Elisabeth Giselsson 035-13 22 55
Plats Törlan Lantbruk, Tvååker

(http://www.kompass.lrf.se/pub_extern/SearchCourse.aspx?t=Public&type=1%2c2)

Jag har gått på flera kurser av länstyrelssen i Halland .Jag tycker de kurserna är mycket bra .Sist hade vi önskemål om en klippkurs och nu har det blivit av den 23 oktober och den 7 november.De ordnade fram pengar till ytterligare en dag för att alla skulle få gå.
Väldigt lärorikt och det finns alltid intressanta personer att prata med.Jag tror iallafall för mig att det kan vara bra att ha en bra kontakt på länstyrelssen ,där man gör besök ibland när man som jag är ny på området.

Jag har får boken av Erik S,Fårhälsovård av  Åsa Lindqvist och ett lamningshäfte från Svenska Fåravelsförbundet.

Men läsa är en sak praktiska övningar på kurser en annan och hemma på  gården när det verkeligen gäller en helt annan sak.
Tänker nu mest på lamningsperioden,hade hjärtat i halsgropen vid varje lamning men det brukar lösa sig.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #7 skrivet: 28 okt-07 kl 12:22 »
Tack alla goa människor som bryr sig! Jag håller på att läsa fårboken nu, riktigt intressant, lånade den faktiskt på vårt lilla men väldigt "braiga" bibliotek i Röstånga.
Idag var  vi ute och tittade på våra ägor hur vi skulle dela hagen från trädgården. Kurs har jag inte fått tag i ännu men fick ett tips igår om en hemsida som heter skanesfarintressenter.se där mailade jag en i föreningen om de hade någon fårkurs men jag har inte fått något svar ännu. Återkommer när jag får reda på något! Forsätt gärna ge mig/oss olika synpunkter och råd!
Tack!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #8 skrivet: 28 okt-07 kl 12:29 »
Hej Marika,

Det kan kanske vara en god idé att kontakta Mie Meiner i Hörby; http://www.mieslammservice.nu/

Eller häng med på studiebesök som anordnas av Länsstyrelsen i Västra Götaland;
http://farsheepmouton.blogspot.com/2007/10/fr-events-tips.html

Studie besök och kurser enligt de som nämns i bloggen hittar du på följande website:
http://www.kompass.lrf.se

Ha det gott,  :)

Tack för tipsen! Ska kolla dem! Marika

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #9 skrivet: 28 okt-07 kl 12:33 »
Hur stor areal har du att ha fåren på ?

(försökte hitta i tråden men gör inte det)

Mvh Rosa

Vi har drygt 27 000 kvadratmeter
Marika

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 28 okt-07 kl 13:03 »
Vi funderar starkt på att skaffa får! Både för att ha till "mat" men också för mjölk och ull. Om man ska ha till "husbehov" och lite extra... hur stor besättning?
Mjölk ? ska ni mjölka de vanliga fåren?

Arealen avgör hur många tackor ni kan ha.
Om du ska ha både bete och hö eller bara bete spelar ju också roll.
« Senast ändrad: 28 okt-07 kl 20:20 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #11 skrivet: 28 okt-07 kl 13:15 »
Mjölk ? ska ni mjölka fåren ?
Arealen avgör hur många tackor ni kan ha. Om du ska ha både bete och hö eller bara bete spelar ju också roll.

Jaa du... för husbehov och vänkrets vill jag ha möjlighet att både nyttja mjölk, kött och ull. Är inne på att skaffa allmogefår, vad tror du/ni? Tanken är att ha det i mycket liten skala... åtminstone i början... kanske 3 tackor och en bagge. Möjlighet finns att ta en egen skörd hö för vinterutfodringen (vi har en liten hage som gav ca 100 små höbalar i somras) och köpa halm av någon bonde i närheten.
Marika

annan

« Svar #12 skrivet: 28 okt-07 kl 20:58 »
neggo kan man ju vara om man vill..., eller så rekomenderar man ostfrisiska mjölkfår, inte för att jag haft sådana men titta efter info om sådana vetja

lycka till!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 28 okt-07 kl 21:02 »
neggo kan man ju vara om man vill..., eller så rekomenderar man ostfrisiska mjölkfår, inte för att jag haft sådana men titta efter info om sådana vetja
vadå neggo ? var det inte sant då menar du ? det jag skrev.

Att vanliga får går ju med lammen, så dom får man ju inte en droppe mjölk utav....
Man får ju vara glad om dom har mjölk så att 2 lamm växer som dom ska och är fina i Augusti.

Ostfriesiska mjölkfår rekkomenderar man inte till någon nybörjare !
(speciellt inte om man inte vet något om dem...)

/Rosa
« Senast ändrad: 28 okt-07 kl 21:31 av Rosa »

annan

« Svar #14 skrivet: 28 okt-07 kl 21:11 »
nä och det sa jag ju att jag inte gör heller (kan nåt om ostbla bla blafår), det erkänner jag gladeligen, däremot uppmuntrar jag till att läsa på och lära sig samt att dela med sig av sina kunskaper, eller okunskaper...

vad menar du tex med "vanliga får"?
kan man inte mjölka en tam, snäll medgörlig tacka som har lammat?

förklara gärna

« Senast ändrad: 28 okt-07 kl 21:12 av annan »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #15 skrivet: 28 okt-07 kl 21:26 »
Men.. det finns ju ingen mjölk kvar att mjölka ur!
Lammen äter ju upp den lilla skvätt mjölk tackan har...

Det blir ju inte för mycket mjölk på tackor, som på en mjölkko som mjölkar 30 liter utöver vad kalven dricker.
Utan mjölken räcker till 1-2 lamm. Man vill ju ha välväxta fina lammungar!

Ska man då ta den mjölken så får man ju ge lammen Lammnäring...
Dessutom måste man då hålla tackan o lammen åtskilda, vilket låter hjärtlöst  :-\

Vanliga får = inte Ostfriesiska mjölkfår.

/Rosa
« Senast ändrad: 29 okt-07 kl 11:04 av Rosa »

annan

« Svar #16 skrivet: 28 okt-07 kl 21:36 »
då får man väl inbilla tackan att man är lamm nr 2, trodde det handlade om tillgång och efterfrågan som hos människan, man kan väl fortsätta mjölka tackan om man skiljer av lammet efter ett tag?

en av mina tackor kan användas som exempel. i fjol gav hon två stora bagglamm, i år ett smällfett bagglamm... det hade definitivt räckt till oss också, om vi velat ha.

titta på dom: http://www.ovikenost.se/ ,blir genast sugen!
« Senast ändrad: 28 okt-07 kl 21:47 av annan »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 28 okt-07 kl 22:30 »
trodde det handlade om tillgång och efterfrågan som hos människan, man kan väl fortsätta mjölka tackan om man skiljer av lammet efter ett tag?
Tillgång o efterfrågan ?

En 1-lammstacka har sin "mjölktopp" vid 5 veckor, då diar lammet ungefär 15 -20 gånger om dagen.
Efter den tiden så sjunker mjölkproduktionen stadigt och vid 8 veckor diar lammet "bara" 6 ggr om dagen....

Du ska alltså avvänja lammet vid typ 3 månader (stå ensam inne i box?)
Och för att tackan ska hålla mjölken, ska du alltså ut o "dra ur några strilar"  mjölk 6 ggr om dagen  ;D  ;D

(Oviken håller ju på med Ostfriesiska mjölkfår.. det är ju en helt annan sak.
Dom kan mjölka 600-1000 liter)

/Rosa
« Senast ändrad: 28 okt-07 kl 22:54 av Rosa »

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #18 skrivet: 29 okt-07 kl 05:31 »
nä och det sa jag ju att jag inte gör heller (kan nåt om ostbla bla blafår), det erkänner jag gladeligen, däremot uppmuntrar jag till att läsa på och lära sig samt att dela med sig av sina kunskaper, eller okunskaper...

vad menar du tex med "vanliga får"?
kan man inte mjölka en tam, snäll medgörlig tacka som har lammat?

förklara gärna

Mina vänner! Som ni märkt har jag ingen kunskap men vill himla gärna lära mig! Jag trodde faktiskt att man skulle kunna ha får som gav kött, ull och mjölk samtidigt! Det ska ju inte vara i stor skala utan mer som jag skrev innan för husbehov och lite till.

Att testa att göra ost på mjölken tycker jag skulle vara spännande eftersom jag älskar fårost, och köttet känns ju väldigt rätt att äta, och ullen är jag intresserad av för att lära mig om tovning och tillverka "saker" av den.

Jag är ju alltid optimist och vill så mycket! Vad säger ni ? Skulle inte allmogefåren vara en bra start? Åsen- eller Klövsjö får? Har ni någon annan "nybörjar ras" att rekommendera?

leifhh

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 okt-07 kl 08:24 »
Mina vänner! Som ni märkt har jag ingen kunskap men vill himla gärna lära mig! Jag trodde faktiskt att man skulle kunna ha får som gav kött, ull och mjölk samtidigt! Det ska ju inte vara i stor skala utan mer som jag skrev innan för husbehov och lite till.

Att testa att göra ost på mjölken tycker jag skulle vara spännande eftersom jag älskar fårost, och köttet känns ju väldigt rätt att äta, och ullen är jag intresserad av för att lära mig om tovning och tillverka "saker" av den.

Jag är ju alltid optimist och vill så mycket! Vad säger ni ? Skulle inte allmogefåren vara en bra start? Åsen- eller Klövsjö får? Har ni någon annan "nybörjar ras" att rekommendera?

Som Rosa nämnde tidigare är boken FÅR av Erik Sjöden en utomordentlig start. Jag vet inte hur nya upplagan ser ut men i förra finns bland annat ett mycket intressant kapitel om fårmjölk som ger en mer positiv bild av möjligheten än vad Rosa lyfter fram i den efterföljande diskussionen. Det verkar dock som att det är rätt mycket jobb om man skall ha ut mjölk från får, men jag tycker att du har rätt attityd, man skall alltid se möjligheterna och försöka prova sig fram. Och givetvis kan man få ut kött, mjölk, ull och skinn från samma fårbesättning, men kvaliteten/kvantiteten blir kanske inte den högsta på alla produkterna.

Ang fårras: köp vad du hittar på hyfsat nära håll av en seriös uppfödare som är villig att ge dig lite support (typ agera "mentor") den första tiden! Det är definitivt viktigare än att man ger sig på en specifik ras, oaktat hur utrotningshotade/fina/etc de är. Man kan alltid byta sedan när man känner sig varm i kläderna.

För övrigt: I min upplaga av FÅR stavas Ostfrisiks utan "e"......
« Senast ändrad: 29 okt-07 kl 08:29 av leifhh »

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 3 användare (1 dolda)
Galaxie, Pamilla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser