Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemmagjort vaniljsocker  (läst 8791 gånger)

Sommartorparn

Hemmagjort vaniljsocker
« skrivet: 19 okt-07 kl 12:44 »
Har på senare tid fått lite avsmak för konstgjort som vanillin, men äkta vaniljsocker är ju så dyrt... Idag har jag dock testat ett recept från Jamie Oliver. Hacka sönder en hel vaniljstång med skal och allt i mixern, kör med 250g socker. Sila av och kör resterna en gång till. Sila igen och förvara i lufttäta burkar. Det blev en hel del, nu ska det få stå och mogna ett tag. I originalreceptet föreslår han 1kg socker och 4 vaniljstänger, men det är väl att ta i...

koko

• Gäst
Re:Hemmagjort vaniljsocker
« Svar #1 skrivet: 19 okt-07 kl 20:13 »
Det låter super.
Men faktiskt köpte jag ett litet paket vaniljsocker för ett tag sen och det var faktiskt inte dyrare än vanilinsockret...

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 okt-07 kl 22:53 »
Man kan också göra vaniljextrakt i sprit som kan vara praktiskt att använda ibland.

Dessutom blir det fasansfullt gott att dricka ...  :-[

Ska prova med socker eftersom jag just råkar ha en halv vaniljstång över sen häromdan.

Winnie

« Svar #3 skrivet: 24 okt-07 kl 13:53 »
Eller gör man som jag!! Beställer vaniljstänger birekt från Madagsakar!! 1/3 av svenska priset! Då kan man slösa med äkta vanilj!!

snarken

« Svar #4 skrivet: 24 okt-07 kl 14:23 »
Eller gör man som jag!! Beställer vaniljstänger birekt från Madagsakar!! 1/3 av svenska priset! Då kan man slösa med äkta vanilj!!

Snälla, berätta, var beställer du ifrån?

PS: Någon som vet vad vaniljstång heter på Thailändska och om det finns att köpa billigare i Thailand? Har några vänner som ska dit i vinter...

Winnie

« Svar #5 skrivet: 24 okt-07 kl 16:23 »
Har en kontakt på Madagaskar som skickar dem direkt till mig...

Om det finns intresse så PM'a mig så kanske jag kan samordna en beställning....

Thailändsk vaniljstång blir ingen höjdare, klimatet är fel...

Hus-Modern

• Hus-Modern
« Svar #6 skrivet: 26 okt-07 kl 16:27 »
När jag har använt fröna (inkråmet) i en vaniljstång brukar jag inte slänga bort själva skidorna utan de petar jag ner i en lufttät burk med strösocker.
Sockret tar smak av vaniljen och blir 'vaniljsocker'.
Sen är det bara att fylla på med socker och skidor efterhand.

Gott och ekonomiskt!
Syltning, saftning och bakning.

Norna

• Blekinge
SV: Hemmagjort vaniljsocker
« Svar #7 skrivet: 29 nov-08 kl 18:33 »
Men kan man verkligen göra vaniljsocker av hela vaniljstången??  ??? I vanliga fall brukar man väl bara använda inkråmet?  :-[
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

sub rosa

« Svar #8 skrivet: 29 nov-08 kl 19:54 »
Vill bara komma med ett litet passus ang. vaniljsocker osv. Man kan förvara vanligt vitsocker i väl förslutet tillsammans med vad som helst som man vill att sockret ska ta smak av- för det är socker bra på- att ta smak av andra aromatiska födoämnen! :)
Det är minget måste att mala ner vaniljstången i sockret om man inte vill ha en kraftig smak av vanilj. Vaniljblomma och socker perfekt!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Winnie

« Svar #9 skrivet: 30 nov-08 kl 07:18 »
Men kan man verkligen göra vaniljsocker av hela vaniljstången??  ??? I vanliga fall brukar man väl bara använda inkråmet?  :-[

DEt går alldeles utmärkt, brukar låta stängerna torka rejält i sockret innan jag mixar ner dem...

Varg-älva

• Finland
« Svar #10 skrivet: 30 nov-08 kl 18:03 »
Hittar ni verkligen vaniljsocker med enbart äkta vanilj?

Här hittar jag bara vanillinsocker samt vaniljsocker som gör reklam för att innehålla äkta vanilj, men innehåller även vanillin (alltså arom) FUSK!!!  >:(

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #11 skrivet: 01 dec-08 kl 17:36 »
Har på senare tid fått lite avsmak för konstgjort som vanillin, men äkta vaniljsocker är ju så dyrt... Idag har jag dock testat ett recept från Jamie Oliver. Hacka sönder en hel vaniljstång med skal och allt i mixern, kör med 250g socker. Sila av och kör resterna en gång till. Sila igen och förvara i lufttäta burkar. Det blev en hel del, nu ska det få stå och mogna ett tag. I originalreceptet föreslår han 1kg socker och 4 vaniljstänger, men det är väl att ta i...

Undrar över vad du menar med sila av, det är väl inte någon vätska? Vad är det som silas bort?
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #12 skrivet: 01 dec-08 kl 17:40 »
Undrar över vad du menar med sila av, det är väl inte någon vätska? Vad är det som silas bort?

antar bitar av vaniljstången som inte blivit helt pulvriserade?
elliha.blogspot.com

Sommartorparn

« Svar #13 skrivet: 01 dec-08 kl 17:57 »

Den första omgången som strilar ner genom silen är perfekt. Resten kör du en gång till för att få den finare också. Sen silar du och får en perfekt andra omgång. Det som är kvar i silen kör du en gång till i köksmaskinen. Osv.

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #14 skrivet: 01 dec-08 kl 18:05 »
OK då förstår jag.

Efter att ha läst "Den hemlige kocken" känner man sig lite tveksam till vanillin, i och för sig finns det värre saker att utgå från vid tillverkning av det man ska äta än ruttet trä, än så länge har man ju inte börjat använda det vanillin som görs av komockor till annat än dofter  :-\

Hoppas Winnie kan samordna en beställning :D
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

semlan

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 04 dec-08 kl 23:47 »
Låter ju jättebra om det fungerar med att bara stänga in en vaniljstång med lite socker i en burk! Själv köpte jag häromdagen en liten burk med Madagaskarodlat vaniljpulver, alltså de svarta fröna från inkråmet. Kravmärkt och allt, märket var Khoisan tea, och den fanns på Konsum fantastiskt nog. En liten burk kostade runt 40 kr men man använder å andra sidan bara 1/4 till 1/2 mängd av vad som anges för vanillinsocker i recepten. Har inte hunnit prova den ännu dock.
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

nalletan

« Svar #16 skrivet: 14 jun-09 kl 09:46 »
Jag har tidigare köpt vaniljsocker i en liten affär i Alingsås. Enligt affärsinnehavaren köpte han produkten från någon som fryste vaniljstången med flytande kväve och sedan malde det hela och blandadde med socker. Produkten var mycket bra. Tyvärr dog affärsinnehavaren och affären försvann. Vet någon vilken tillverkare han kan ha talat om. tillverkningen påminner ju om en del av inläggen i debatten här.
nalletan

ankianka

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 16 jun-09 kl 22:09 »
Coop har en liten eko vaniljburk som kostar ca 20 spänn.
5 barnsmor,maka o mormor/farmor till 6 st.

Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser