Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svimmande getter?  (läst 2695 gånger)

Falin

• -
Svimmande getter?
« skrivet: 19 okt-07 kl 04:20 »
Jag såg nyss ett program på Discovery, om en getfarm i USA (tror jag) där de hade getter. När de blev skrämda eller uppspelta svimmade de!  ??? Musklerna blev helt stela, och de ramlade omkull eller blev stillastående i 10 sekunder eller så.
Är det någon sjukdom, eller genetisk svaghet som drabbar vissa getter? Man fick inte någon riktig förklaring i programmet, om det bara var den rasen, och i så fall varför. Det fanns tydligen ett latinskt namn på fenomenet, dock.

Filip Skräplund

Re:Svimmande getter?
« Svar #1 skrivet: 19 okt-07 kl 05:09 »
Det förklarar den där otroligt tjatiga trailern på National Geografic.
Ja inte varför den går i åratal men varför getterna stupar.
« Senast ändrad: 19 okt-07 kl 05:10 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 okt-07 kl 08:43 »
Det hade vi påen gettråd tidigare..
Jag hade en bock en gång med det felet..

När han blev stressadslängde han sig omkull genast.. Fast jag tror att han lärde sig att filma det till slut.. Så fort han inte ville nåt så var det att slänga sig på backen o "tyck synd oim mig.."

Men vad det var för fel på han fick jag aldrig veta! veterinären gissade på nån sorts epilepsi..

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Balbina

• -
« Svar #3 skrivet: 19 okt-07 kl 16:37 »
Tennessee fainting goats  finns lite info om dem här: http://www.ansi.okstate.edu/breeds/goats/

Ja var en tråd i vintras tror jag det var där de blev inblandade. Kolla alla trådar som handlar om raser ett par sidor bak..

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 22 okt-07 kl 21:04 »
Och jag som trodde det var samma tråd!  Den var  aktuell i våras, ungefär mellan februari och maj.  Och den hette något ganska snarlikt som denna tråd.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bock

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 28 okt-07 kl 22:33 »
Hade ett liknande problem med en av mina jämtgetter just idag faktiskt. Hon är i en brunstperiod, och när hon passerade vår bock så satte hon igång att ragla och stappla. Det såg ut som om hon skulle svimma när som helst. Efter ett tag så repade hon sig och var som vanlig igen. Har aldrig sett nåt sånt liknande förut, märkligt. Kan det vara så att hon blir så uppspelt eller?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 30 okt-07 kl 12:29 »
Om det är det, så är det ju inget att notera som plus i avelsanteckningarna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser