Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter och hästar?  (läst 962 gånger)

mistrall

Getter och hästar?
« skrivet: 18 okt-07 kl 19:58 »
Hallå  :)

Har nu kanske fått tag på ett par getter om jag har tur  ;D Men jag undrar; Kan de gå tillsammans med hästar?  ??? Vi har fyra shettisar 2 ston som är 5år en som är 10 och en vallack som är runt 10 också, alltså lite bus är det på dem bland. Men vad tror ni?
Har tidigare erfarenhet av att fölungar till dessa små kryp jagat får så de nästan hoppat ur fårullen de stackarna. Men på den tiden gjorde aldrig de vuxna hästarna något. Men vad tror ni? Kan ju vara bra om man vet att man måste sätta igång o spika upp en ny hage eller om de kan gå i samma som ponnyerna....

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Getter och hästar?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-07 kl 22:07 »

Ha alltid nyinskaffade djur för sig själva den första tiden.  Detta syftar främst till att kolla att de inte för med sig någon smitta till Din besättning, men en nykomling mår ju också bra av att få orientera sig lite på den nya platsen med dess människor, foder och mikroflora, innan den måste ta en strid för sin rangplats i en flock.  Passa även på att umgås med de nya, bli bekant med dem.

För egen del har jag dåliga erfarenheter av kombinationerna hästar + getter och kaniner + getter.  Det blev stridigheter hos mig.  Andra har andra erfarenheter, men var alltid försiktig när Du släpper ihop djur som inte känner varandra.  Min Far lärde mig som han lärt sig av gammalt erfaret hästfolk:  Innan man första gången släpper ihop hästar som inte känner varandra, ska man först ha dem i samma stall en tid, och rida ut med dem och successivt låta dem gå allt närmare varandra.  Den dag man ska släppa dem för första gången rider man dem först ganska trötta (tillsammans), och släpper dem därefter på ett gott bete.  Då har de mera bråttom att äta än att bråka med varandra, och när de sen har tid, är det liksom inte lika aktuellt längre att ta till storsläggan.

En häst är man ju extra noga med eftersom den är värd pengar, och en smäll på ett ben kan göra den obrukbar för all framtid.  Men vi som är rädda om våra djur kan gott använda samma princip för alla.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

drakvinga

• Småland
Re:Getter och hästar?
« Svar #2 skrivet: 19 okt-07 kl 10:01 »
Jag har min häst och getterna i samma hage och det går utmärkt för mig  :)
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 4 användare (2 dolda)
torbjorn, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser