Ha alltid nyinskaffade djur för sig själva den första tiden. Detta syftar främst till att kolla att de inte för med sig någon smitta till Din besättning, men en nykomling mår ju också bra av att få orientera sig lite på den nya platsen med dess människor, foder och mikroflora, innan den måste ta en strid för sin rangplats i en flock. Passa även på att umgås med de nya, bli bekant med dem.
För egen del har jag dåliga erfarenheter av kombinationerna hästar + getter och kaniner + getter. Det blev stridigheter hos mig. Andra har andra erfarenheter, men var alltid försiktig när Du släpper ihop djur som inte känner varandra. Min Far lärde mig som han lärt sig av gammalt erfaret hästfolk: Innan man första gången släpper ihop hästar som inte känner varandra, ska man först ha dem i samma stall en tid, och rida ut med dem och successivt låta dem gå allt närmare varandra. Den dag man ska släppa dem för första gången rider man dem först ganska trötta (tillsammans), och släpper dem därefter på ett gott bete. Då har de mera bråttom att äta än att bråka med varandra, och när de sen har tid, är det liksom inte lika aktuellt längre att ta till storsläggan.
En häst är man ju extra noga med eftersom den är värd pengar, och en smäll på ett ben kan göra den obrukbar för all framtid. Men vi som är rädda om våra djur kan gott använda samma princip för alla.