Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gott på vandringen  (läst 2287 gånger)

Xerzes

gott på vandringen
« skrivet: 17 okt-07 kl 23:32 »
Hej!
Är ny här på alternativ så jag vet inte riktigt om jag skriver i rätt forum.
Är det någon som har recept på egna powerbars/gott tilltugg med energi som är lämpligt att ta med sig på längre turer? helst med hållbarhet på minst en vecka i sommarklimat.
Jag brukar ta hasselnötter, mandel, blockchoklad, solrosfrön...hacka det tillsammans. bland sen i honung och sirap så att det blir en tjock smet. sen in i ugnen ungefär 200 grader i kanske 10-15 minuter. skär upp INNAN det svalnar. brukar funka riktigt bra. Detta recept har jag hittat på efter vad jag har haft hemma så vilken mängd av dom olika ingredienserna är olika för varje gånga jag gör dom.
skulle dock vilja ha andra recept på liknande bakverk...
bomb, president, terrorist, bin laden, al-Qaida, statsminister, tunnelbana, odla morötter?

Clementine

• Skåne
Re:gott på vandringen
« Svar #1 skrivet: 20 okt-07 kl 15:41 »
Det är alltså lembasbröd du vill ha!  ;D

googlade o hittade detta, fast hue "efektivt" det är vet jag inte, borde nog ha nötter o mer näring i. Kanske sånt där modernt proteinpulver som dom har när dom styrketränar, dom konstiga människorna :) (eller sojamjöl) o så mer nötter o frön o grejer.
fast jag tror du snarare menade något godis o energirikt än en kaka som du kunde  leva på enbart ute i skogen  ;D

Lembasbröd från Lothlorien

6 msk mjukt smör alt. margarin
5 dl vetemjöl (selfrising flour se recept nedan)
1 msk strösocker
1,25 dl russin
1 vispat ägg
1, 25 dl mjölk
4 msk grädde

Arbeta in margarinet i mjölet till en smulig massa med hjälp av en gaffel eller blender. Arbeta raskt så att inte smöret smälter. Tillsätt sockret och om så önskas även russinen (kan utelämnas). Vispa ihop ägg och grädde i en liten skål vid sidan av. Spara en matsked av blandningen till att pensla bröden och tillsätt resten i mjölblandningen och rör om så att det blir en kraftig mjuk deg. Arbeta degen på ett lätt mjölat bord. Rulla degen till ett par cm tjocklek och skär med en kakskärare.
Lägg på en smörad plåt med ca 2,5 cm mellanrum. Pensla med den sparade ägg- och gräddeblandningen.shaped cookie cutter.Grädda i ca 12-13 minuter i 200 grader.

Förvara bröden/kakorna invirade i rena "mallorn"-löv eller i en sluten burk. Blir ca 18 kakor

Self rising flour

6 koppar mjöl
3 msk bakpulver
1 tsk salt

Blandas väl och förvara torrt i en burk.
Jag har babylonsjukan!

Clementine

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 okt-07 kl 16:00 »
här e ett annat recept på lembas. det förra ska va likt scones.

Lembas Recept

Av Robin C. Poe

Detta säger Tolkien om Lembas:

*De innehöll honung
*De är ljusa på insidan och gyllene krispiga
*De är tunna och rundaktiga. Man kan anta att de var gjorda i nåt sorts bakjärn. (Våffeljärn kan fungera, men ytan blir något annorlunda)

Några andra saker vi kan anta:

*De innehåller frukt och kanske även nektarn från Mallorn-trädet. Detta kan ersättas med Tex. apelsin eller kumquats.
*De innehöll troligen en finmald ljus nöt som kan ersättas med Tex. mandel.
*De innehöll något sort näringsrikt mjöl.

Recept:

*3 ägg
*1 kopp honung (helst vildhonung)
*En matsked apelsinskal eller 3 kumquats tex.
*2 teskedar av apelsinnektar (valfritt)
*Mald mandel (efter egen smak)
*¼ kopp smält smör.
*2-1/4 mjöl (gärna ett fint)
*½ tesked salt
*(Om ni använder ett våffeljärn, tillsätt 1 tesked bakpulver.)

1. Blanda ägg, honung, apelsinskal (eller annan frukt), apelsinnektar och mandeln i en mixer. Kör på max i tre minuter.
2. Häll i en kopp av mjölet. Blanda i en minut.
3. Häll över i en bunke och tillsätt resten av mjölet och saltet. Blanda väl.
4. Baka i 15 sekunder eller tills de är gyllene.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Jag har babylonsjukan!

Xerzes

« Svar #3 skrivet: 22 okt-07 kl 17:07 »
japp, lembas var nog precis vad jag hade i åtanke. tack så mycket! ;D
bomb, president, terrorist, bin laden, al-Qaida, statsminister, tunnelbana, odla morötter?

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser