Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räknar ni varroa?  (läst 2308 gånger)

Tuve

• Skåne
Räknar ni varroa?
« skrivet: 17 okt-07 kl 14:15 »
Det är första gången jag använt varroabotten och räknat varroahonor i nerfallet. Jag fick ihop till 1750 varroa på 20 dagar i ett samhälle. Det blir 87 om dan. Jag tog från den perioden när jag hade myrsyraburk på, så det ökar förstås på nerfallet.
Räknar ni andra? Hur mycket får ni?

Jag ska ge mina en dos oxalsyra i höst med. Hur bekämpar ni andra varroan?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Räknar ni varroa?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-07 kl 15:57 »
Hej,

Jag har inte räknat, utan mest kollat om det var mycket eller lite..

Det är mitt första år som biodlare och jag har använt myrsyra.

På mina nyaste samhällen så skall jag snart ge oxalsyra, de har inte fått något sedan i våras.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 17 okt-07 kl 16:35 »
Jag har lagt varroainlägg i två av samhällena i samband med att jag hängde i Apistanremsor för ca 10 dagar sedan. Jag har Nackakupan, och det är för lite plats för inläggen i bottnarna och därför lade jag inga i de andra 4. Det får jag göra till våren när jag fixat till lister att lägga mellan botten och sargen.

Så nu återstår det att vänta 4½ vecka till innan jag kan kolla varroanedfallet.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 okt-07 kl 14:07 »
Jag har slutat "räkna" varroa vid behandling (apistan, apiguard eller myrsyra), därför att jag ändå inte orkar räkna alla. Jag får varroanedfall i hundratals vid behandling (men inte tusentals).
Eftersom jag har varroabottnar (Töreboda) så sitter plåtarna ändå i vid början av behandling.
Under sommaren "räknar" jag några dagar då och då. Jag får då endast enstaka varroa, <10 per vecka. Jag inbillar mig att det samhället som har störst nedfall under sommaren är det som har minst nedfall under behandling (mite fighting?).
Situationen hemma är att, förutom mig, så har vi en yrkesbiodlare som konsekvent behandlar med apistan, och ett par stycken småbiodlare som inte har varroa alls ;) (De försvinner nog snart!)

Jag tror på liten cellstorlek också, så nu är allt vax byggt på 4,9 mm.

För att apistan skall fungera måste ju bina röra sig så att alla individ kommer i kontakt med remsorna. Om man är sent ute kan man ju ge lite foder så att bina rör sig i kupan.

Hur fick du plats med ett varroainlägg i en Nackakupa Anette? Kan bina alls komma ut?

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser