Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsen hackar sönder äggen?!  (läst 10341 gånger)

purex

• Östergötland
Hönsen hackar sönder äggen?!
« skrivet: 17 okt-07 kl 10:27 »
Jag var och hämtade lite höns från en (hönsfabrik) men när dom kom hem till mig och började lägga ägg i redena så var det en del av hönsen som hackade sönder äggen?!
Vet någon hur jag ska få slut på det?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Hönsen hackar sönder äggen?!
« Svar #1 skrivet: 17 okt-07 kl 10:45 »
Javisst!  ;D

Koka hönssoppa på de äggätande hönsen.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Hönsmamma

« Svar #2 skrivet: 17 okt-07 kl 11:08 »
Bra förslag, jag fick ta den varianten med mina stora MES ar för slutar gör dom inte.
Mina blev Höns á la King istället för hönssoppa  :P
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

purex

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 17 okt-07 kl 11:42 »
Tack för svaren och middagstipsen.....
Jag börjar fatta vilket öde dom kommer att möta.

Simon

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 okt-07 kl 12:24 »
Skaffa reden där äggen rullar undan ...Vad ger du för foder??  

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 okt-07 kl 14:00 »
En jag känner hade samma problem. Reden med ägg som rullar vad det enda som funkade. De trodde att de inte hade sett ägg innan för att de rullat undan så det var nyfikenhet som gjorde att de började smaka när äggen låg kvar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 17 okt-07 kl 14:13 »
Kan man inte testa att lägga dit porslinsägg eller äggskal fyllda med något riktigt äckligt?

Jag tycker det är hårt att råda alla till att bara döda sina hönor vad det än gäller som många i det här forumet tyvärr verkar vara väldigt snabba till.

Har man precis skaffat ett gäng hönor och är glad över dom är det kanske inte det roligaste att höra utan att få några andra alternativ först.

Jag har förstått att många ser hönorna som produktionsdjur och inget annat, men för väldigt många av oss är de våra husdjur, kelgrisar och kompisar, då vill man nog testa några sätt till innan man gör soppa av hönsen.  :(
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Ehrenstorp

« Svar #7 skrivet: 17 okt-07 kl 14:20 »
Vad ger du dem för foder?

Om ditt foder innehåller mycket Vete så blir hönsen lite mer "hackiga" av sig.

Dem hackar oftast på deras kamrater då, men kanske dem hackar lite på äggen också, jag vet inte.
Har Vit leghorn, Svart Leghorn och Skånsk blommehöna

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 17 okt-07 kl 14:25 »
Jag tycker inte alls att många här ser hönsen som produktionsdjur ?
När jag funderar på det så kommer jag inte på en enda..

Men man ska vara realistisk och det har inget med att "vara snabb att döda djur" att göra  :(

Hönor som hackar sönder och äter ägg brukar ALDRIG sluta med det, tråkigt javisst men så är det.
Enda lösningen på det är att avliva hönan som gör så, eller att ha undanrullnings reden som nämts här.

Håller man på med en massa "försök" så riskerar man att undertiden så lär sig FLER hönor att hacka sönder ägg och äta upp. En dålig utveckling tycker jag.

Men då blir det oifs flera hönssoppor  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #9 skrivet: 17 okt-07 kl 16:32 »
för att få reda på vilken el. vilka som hackar kan man kasta fram ett gips eller plastägg på golvet, den eller dom som springer dit och hackar är det bara att ta bort.
Så man slipper ta bort allihop...Lycka till iallafall.
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #10 skrivet: 17 okt-07 kl 20:02 »
Min finaste Maranhöna började äta upp äggen i somras när det var varmt. Jag blev jätteledsen och isolerade henne och gav henne jättemycket snäckskal inblandat i hönsfodret. Hon slutade faktiskt med sin fula ovana efter ett tag. Så det finns hopp.

Redägg av gummi är jätteobehagligt för hönsen att hacka på och en del höns äter inte tillräckligt mycket snäckskal även om de har fri tillgång.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser