Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad krävs för höns innomhus under vintern?  (läst 1349 gånger)

CrazyMagpie

• Gäst
Vad krävs för höns innomhus under vintern?
« skrivet: 16 okt-07 kl 13:07 »
Kommer i november att flytta till vårt nya hus/lilla gård och måste då försöka ordna det trevligt för gårdens höns inför vintern (de får bo kvar trots ägarbyte) - frågan är bara HUR?
Vill ju att de ska ha det så bra som möjligt!

Skulle ju helst vilja låta hönsen bo så till att de kunde gå ute som de vill även under vintern, men verkligheten är den att hönshuset som finns nu är för litet/klent för att räcka till under vintern, och hönsgården kommer inte att klara ett rejält snöfall, så hönsen kommer att få bo inne i stallet i en av de tomma hästboxarna (den största) istället i väntan på våren och ny hönsgård!

Vad behövs?

Ordentligt med spån på golvet ska de få, mat och vatten självklart - och reden och sittpinnar, men sen?

Sandbad? (vilken typ av sand isåfall?)
Hur ska man göra med fönster/belysning? (finns ett litet fönster + lite allmänbelysnign i stallet, men inget i just den boxen just nu)
Värmelampa? (har inga andra djur i stallet just nu)

Något mer jag ska tänka på? ???

Hur gör man det ex. hyffsat lättstädat så att det blir lätt att hålla det fräscht för dem?

(märks det att jag är höns-novis? ;))

« Senast ändrad: 16 okt-07 kl 13:30 av CrazyMagpie »

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Vad krävs för höns innomhus under vintern?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-07 kl 13:56 »
Torrt och dragfritt, värmelampa över sittpinnarna (har jag). Sandbad (går bra med spån också).

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

soulis

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 okt-07 kl 14:36 »
När det gäller belysning är det väl bäst om man kan få det ungefär som det är ute under vintern. Ni kan inte sätta en lampa mer över boxen, så de får det lite extra ljust åtminstone mitt på dagen?
Sandbad ska de ha och vi tar den sanden/smågrus vi hittar, ingen särskild alltså, och än har hönsen inte klagat.
Bra och tänka på med värmelampa är att ha en som inte avger ljus. element är också bra.
Mycket som skitar/dammar ner i ett hönshus är, förutom själva hönsen, pullfor så det är om man hittar ett alternativ till det. annars har man en gödselränna under sittpinnarna och inget annat än spån på golvet och håller rent vartefter blir det ganska lättstädat. Vad är det för ras, måste man ju fråga?

CrazyMagpie

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 okt-07 kl 20:44 »
Tack för alla synpunkter och råd!

En extra lampa just till den boxen har jag också funderat på - och det borde ju gå att ordna utan större problem!

Raserna har jag inte riktigt koll på ännu om jag ska vara ärlig, har bara kikat på dem lite snabbt vid ett par tillfällen - men jag tror att det mest är Hedemora, ett par Skånska Blommehöns och sedan en "liten svart"... ungefär...

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 2 användare
alternaiv, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser