Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ved i småsäck!!!  (läst 6587 gånger)

lupus

  • Inlägg: 124
Ved i småsäck!!!
« skrivet: 16 okt-07 kl 03:12 »
Några som säljer eller funderar på att sälja ved i småsäck?
Var i stockholm och hälsade på en polare och där såg jag ett ställe som sålde björkved i småsäck 40l, pris 120kr :o.
Kom fram till att man nästan borde vara miljonär :D
Vad tycker ni kan vara ett rimligt pris för 40l björkved fritt hemkört vid köp över 5 säckar.
Kan man ta 45kr st eller är det ocker??????
/Matte

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Ved i småsäck!!!
« Svar #1 skrivet: 16 okt-07 kl 11:07 »
Här tar dom 69:- på bensinstationerna för en löjligt liten pappkartong med ved.
Tror inte ens dom rymmer 40 L?, och då blir ju 45:-/40 L säck billigt.
Speciellt om man tar 5 st och får det hemkört.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Ved i småsäck!!!
« Svar #2 skrivet: 16 okt-07 kl 11:40 »
Några som säljer eller funderar på att sälja ved i småsäck?
Var i stockholm och hälsade på en polare och där såg jag ett ställe som sålde björkved i småsäck 40l, pris 120kr :o.
Kom fram till att man nästan borde vara miljonär :D
Vad tycker ni kan vara ett rimligt pris för 40l björkved fritt hemkört vid köp över 5 säckar.
Kan man ta 45kr st eller är det ocker??????
/Matte

Visst är det ocker :D ... men tydligen billigt jmf. med 120:- som du såg.  Och definitivt inte mer ocker än 18:- för en flaska med 50cl kranvatten på Pressbyrån.

Jämför med vad andra tar och lägg dig därikring ... kanske en fallande prisskala om man köper mycket och större säckar till dem som vill ha lite mer, mindre jobb att fylla och hantera en 200l än 5*40l.

Kan du lägga till nåt annat mervärde för att locka kunder ? Gillar du att spänta så kandu ju binda knippen med späntstickor och sälja för 20:- eller så ... tillverka egna braständare av tidningspapper+stearin. M.m. m.m. ....

Bensinmackarna brukar ta 45-60:- säcken men jag såg på byggvaruhuset att dom sålde för 23:-

45:- kan du definitivt ta utan att skämmas.

PeterPagan

  • Inlägg: 13
Re:Ved i småsäck!!!
« Svar #3 skrivet: 16 okt-07 kl 15:15 »
Här tar dom 69:- på bensinstationerna för en löjligt liten pappkartong med ved.
Tror inte ens dom rymmer 40 L?, och då blir ju 45:-/40 L säck billigt.
Speciellt om man tar 5 st och får det hemkört.


JA fy ...och tittar du sedan på kartongerna så är veden IMPORTERAD från baltikum.....dagspriset på ved varierar ju...men småskaligt så är mellan 35 och 45 /säck skäligt!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Ved i småsäck!!!
« Svar #4 skrivet: 23 nov-07 kl 11:18 »
Går bra att ta en femtilapp för en mysbrasa, det är inte vedeldare som köper, och de vill inte lagra ved hemma utan komma förbi och köpa en brasa till fredagskvällen.

Jag har flera som handlar, och jag får en femtilapp för en brasa.

De är kinkiga på vedens utseende, snarare än energivärde, de flesta gillar björk och bok.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Ved i småsäck!!!
« Svar #5 skrivet: 25 nov-07 kl 19:41 »
Har funderat på det. Fick en förfrågan på 20 säckar till en sommarstuga (som skulle ros ut med roddbot, därav säckkravet) i våras, men orkade inte köpa in säckar och packstativ.

Ocker. Det föds ett offer varje minut sägs det.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Ved i småsäck!!!
« Svar #6 skrivet: 26 nov-07 kl 15:22 »
OK importerar från Norge... vi frågade om de ville köpa ved av oss, men icke...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Ved i småsäck!!!
« Svar #7 skrivet: 26 nov-07 kl 15:58 »
Kan du lägga till nåt annat mervärde för att locka kunder ? Gillar du att spänta så kandu ju binda knippen med späntstickor och sälja för 20:- eller så ... tillverka egna braständare av tidningspapper+stearin. M.m. m.m. ....

Funderade faktiskt på att börja sälja papperspåsar (20-30l) med späntstickor. Jag har upptäckt att om man klipper ca 10cm långa "vedträn" med vedklippen så blir det fint späntträ av rubbet, lite beroende på träslag. Speciellt om man klipper torkade vedbitar. Spricker upp längs årsringarna.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

louise

  • Gäst
Re:Ved i småsäck!!!
« Svar #8 skrivet: 26 nov-07 kl 21:53 »
hur många kubik rymmer de där småsäckarna då? Och finns det marknad? Rosten föreslår ju nu att jag ska köpa den där skogen och tjäna pengar på småsäcksved.

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Ved i småsäck!!!
« Svar #9 skrivet: 27 nov-07 kl 19:39 »
Min sambo tror också att vi kan tjäna storkovan på ved i säck, men jag är tveksam. Det tar ju sån tid! Att först ta ner träden, frakta hem dem, kapa och klyva, sedan packa i säck och sen bör ju veden ligga torrt i ett halvår till ett år. Var har man ett ställe under tak som inte redan är upptaget???

Men lite kan man nog sälja som komlement till annat, kommer någon och köper lite potatis kanske de vill ha en säck ved till fredagsbrasan med. Men jag tror inte att man åker en omväg ut till en gård i skogen för att köpa en säck ved, om man kan köpa den för en tia mer på tappen (macken, ursäkta). De som köper ved i säck är nog för bekväma för det.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 4 användare
skogaliten, Vem-Hunden, LimJans, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser