Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur ska en vaktelbur se ut?  (läst 10150 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
hur ska en vaktelbur se ut?
« skrivet: 15 okt-07 kl 09:23 »
förstod att dom inte kunde vara hos mina dv kochin så vi ska bygga nu innan vi skaffar vaktlar

men vad behövs
lampa ljus
spån
mm mm

all hjälp är välkommen

kramiz ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
Re:hur ska en vaktelbur se ut?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-07 kl 12:35 »
Hej Ulle!

Vill inte säga att en vaktelbur ska se ut såhär men det är ett exempel på våningsbur. Sök här på forumet. Man kan ha dem i en box med nättak över. Jag har mina inne i en bur. De har över en och en halvmeter lång bur men vill gärna flyga på mornarna och det är den ganska liten för så utrymme är ju alltid trevligt. Jag vet fler som har sina vaktlar i hönshuset. Vaktlarna gillar att ha hönsen och titta på men kan kanske inte gå fritt med hönsen eftersom de smiter om de får chansen.

http://www.quailcage.20m.com/

Sök på Vaktel* så får du ganska mycket bra att läsa ;)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:hur ska en vaktelbur se ut?
« Svar #2 skrivet: 15 okt-07 kl 12:44 »
ja nä det ser hemskt ut  :o
som bur höns
 vill att dom ska ha nästan lika sor bur som mina andra hönor
eller njae inte så stort kankse
 manjag vill kunna gå in i buren  :D
minast 1 meter bred sen blir den mog 1-2 meter lång o sen lika hög som huset

låter inte så dumt eller?


men som i vångingsburarna varifrån får som  värme
hmm behöver dom inget uv ljus? vad har jag fått det ifrån ???

Kram ulle o tack för ditt svar
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
Re:hur ska en vaktelbur se ut?
« Svar #3 skrivet: 15 okt-07 kl 12:45 »
Tror inte de direkt behöver uv ljus (annat än de får från fönster) men de uppskattar säkert om de får det.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:hur ska en vaktelbur se ut?
« Svar #4 skrivet: 15 okt-07 kl 12:49 »
läste någonstans att dom behöver 20 grader året om är detta sant
för ute i uthuset hos hönsen är det aldrig så varmt ::)

Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

orloff

  • Gäst
Re:hur ska en vaktelbur se ut?
« Svar #5 skrivet: 15 okt-07 kl 13:04 »
De Japanska Vaktlarna behöver inte så varmt men tror kineserna är mer känsliga för kyla. I Skåne har många sina Vaktlar ute året om med bra skydd som de kan gå in i. Jag har mina i voljär i hönshuset utan värme.

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:hur ska en vaktelbur se ut?
« Svar #6 skrivet: 15 okt-07 kl 13:31 »
Tveklöst ska den vara grön.

CatrinPlommon

  • Inlägg: 299
  • singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
Re:hur ska en vaktelbur se ut?
« Svar #7 skrivet: 15 okt-07 kl 13:33 »
varför grön  ???
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:hur ska en vaktelbur se ut?
« Svar #8 skrivet: 15 okt-07 kl 13:33 »
varför grön  ???

För att det är fint  ;)

CatrinPlommon

  • Inlägg: 299
  • singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
Re:hur ska en vaktelbur se ut?
« Svar #9 skrivet: 15 okt-07 kl 13:34 »
knäppis!  ;D ;D
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:hur ska en vaktelbur se ut?
« Svar #10 skrivet: 15 okt-07 kl 20:00 »
En utekaninbur duger bra med värmelampa ovanpå som värmekälla.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
Re:hur ska en vaktelbur se ut?
« Svar #11 skrivet: 15 okt-07 kl 21:55 »
Det här med tjugo grader låter skumt. Jag hade ett gäng inne i vintras, alltså i 18-22 grader. Under den perioden dog flera stycken utan att jag kunde fatta varför.

I våras flyttade jag ut dem, sen har de bott i avdelat i ett oisolerat hönshus ( nu är det runt nollan här på nätterna så de har värmellampa som de faktiskt gillar) och ingen har dött sen i april.

Hur funkar de om det blir riktigt kallt? Har reservplanen att flytta in dem i pannrummet, har bara fyra - de ryms i en stor kaninbur.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
Re:hur ska en vaktelbur se ut?
« Svar #12 skrivet: 16 okt-07 kl 09:01 »
Mina vaktlar bor ute i en gammal verkstad där det ibland kan bli minusgrader. Då sätter jag in en värmelampa tills vattnet håller sig tinat. Mina vakltar mår också mycket bättre på vintern. Det dör fler på sommaren, det kan i och för sig bero på att de värper mer på sommaren. Vaktlar värper ju gärna ihjäl sig. På vintern när det där lite kallare och de är utan värmelampa får de vila sig lite och återhämta sig.


**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:hur ska en vaktelbur se ut?
« Svar #13 skrivet: 16 okt-07 kl 09:04 »
Mina vaktlar bor ute i en gammal verkstad där det ibland kan bli minusgrader. Då sätter jag in en värmelampa tills vattnet håller sig tinat. Mina vakltar mår också mycket bättre på vintern. Det dör fler på sommaren, det kan i och för sig bero på att de värper mer på sommaren. Vaktlar värper ju gärna ihjäl sig. På vintern när det där lite kallare och de är utan värmelampa får de vila sig lite och återhämta sig.



vad har du för sorts vaktlar
???
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:hur ska en vaktelbur se ut?
« Svar #14 skrivet: 16 okt-07 kl 09:05 »
En utekaninbur duger bra med värmelampa ovanpå som värmekälla.

att ha inomhus? eler ute i hönshuset
el av på altanen?
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:hur ska en vaktelbur se ut?
« Svar #15 skrivet: 16 okt-07 kl 09:06 »
[quote author=Skojarbråten link=board=16;threadid=26611;start=0#msg213247 date=1192478139

I våras flyttade jag ut dem, sen har de bott i avdelat i ett oisolerat hönshus ( nu är det runt nollan här på nätterna så de har värmellampa som de faktiskt gillar) och ingen har dött sen i april.

.
Citera

vad har du för sorts vaktlar?
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Simon

  • Gäst
Re:hur ska en vaktelbur se ut?
« Svar #16 skrivet: 16 okt-07 kl 09:10 »
Hej.. Jag hade vaktlar utomhus för några år sedan ( hela vintern!) Det fungerade jättebra, bortsett från att man får kolla vattnet väldigt ofta  :-[ Hade ingen värmelampa heller... inte ens när det var riktigt kallt. Det man kanske bör tänka på att man låter "utevaktlar" växa upp utomhus också.. Äggen slutade de värpa i oktober och började igen i mars/april...

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:hur ska en vaktelbur se ut?
« Svar #17 skrivet: 16 okt-07 kl 09:12 »
Hej.. Jag hade vaktlar utomhus för några år sedan ( hela vintern!) Det fungerade jättebra, bortsett från att man får kolla vattnet väldigt ofta  :-[ Hade ingen värmelampa heller... inte ens när det var riktigt kallt. Det man kanske bör tänka på att man låter "utevaktlar" växa upp utomhus också.. Äggen slutade de värpa i oktober och började igen i mars/april...

vilken sort hade du?

Kram Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Simon

  • Gäst
Re:hur ska en vaktelbur se ut?
« Svar #18 skrivet: 16 okt-07 kl 12:29 »
Citera
vilken sort hade du?

Jag har japanska...

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
Re:hur ska en vaktelbur se ut?
« Svar #19 skrivet: 16 okt-07 kl 21:32 »
Jag har mina vaktlar inne under höst och vinter och de bor i en fågelbur. De har sand i ena hälften och bara tidningspapper på andra med några stenar och en plastväxt som gömmställe.
Vaktlar vill gärna ha sandbad, gömställen och vill ha en sten elller annat att sitta på och använda när de galer.
Tycker inte det är snällt att låta vaktlar bo ute året om. Visst överlever de kanske men det betyder inte att de trivs och de vill nog hällre vara inne över vintern om man inte ha ett hus ute med värme i som de kan gå in i när de vill.
Har kinesiska dvärgvaktlar.
Påfågelduvor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser