Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sötpotatis?  (läst 45397 gånger)

mt_knot

• Skåne
SV: sötpotatis?
« Svar #60 skrivet: 07 feb-13 kl 22:24 »
Nu vet jag inte hur det är med våra importerade sötpotatisar men kolla denna video på youtube, bra jobbat av tjejen :)

Man får en tankeställare på köpet......

https://www.youtube.com/watch?v=exBEFCiWyW0

Johan

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #61 skrivet: 07 feb-13 kl 22:48 »
Det finns säkerligen sötpotatis i svensk handel som är besprutad med Chlorpropham. Vet inte om all sötpotatis är det men att en del gror ändå, eller om det beror på hur mycket gift den fått i sig. Min potatis var inte ekologisk men har grott ändå.

OT: Chlorpropham används även inom svensk potatisodling, bland annat för att motverka bladmögel och för att blastdöda innan skörd. Inom förädlingsindustrin används kemikalien (sprutas på potatis när den börjar bli gammal) för att förhindra groddning, samt att behålla färgen på potatis som skall bli chips och pomfrites.

Mayla

• Västergötland
« Svar #62 skrivet: 07 feb-13 kl 22:50 »
Bra video. Ingen mer sötpotatis från Ica då, blir o köpa i lilla ekobutiken. Återkommer om resultatet.

Ann i Josuas

• fd ansu002
    • Västergötland
« Svar #63 skrivet: 08 feb-13 kl 20:29 »
Inget har hänt med mina sötpotatisar heller och det är nog minst 3 veckor sen jag satte dom i vatten. Dom har inte ruttnat i alla fall, dom ser precis likadana ut som när jag satte dom

christelle

• Blekinge
« Svar #64 skrivet: 08 feb-13 kl 20:41 »
Sätter tre stora sötpotatisar i vatten idag enligt instruktioner från denna tråd  :D
Alla tre har haft små utskott i den del om är i vattnet, på en har utskotten skrumpnat och gått tillbaka, på den andra är utskotten likadana sedan de kom och på den tredje har det vuxit ut en rot med rottrådar längs med och två små röda blad eller groddar? på potatisdelen som är ovan vatten.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Mayla

• Västergötland
« Svar #65 skrivet: 09 feb-13 kl 11:11 »
Köpte helfina ekologiska sötpotatisar i eko butiken igår, satte den minsta i vatten, nu jäklar om det inte händer något....

Ruztan

• ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
« Svar #66 skrivet: 10 feb-13 kl 19:05 »
Nu kom jag äntligen ihåg att köpa sötpotatis eftersom jag blev sugen på odla när tråden kom upp här!
Men...eh...vad sjutton jag ska sätta den i vet jag inte. Jag köpte EN...och valde och vägde och den minsta tog jag och den vägde 556 gram!!! Jag får fundera i morgon på vad jag ska "plantera" en halvkilos jätteklump!!! Tycker inga andra av eras ser så jättestora ut?!
Därför blev det bara en... :/ Får se om jag hittar mindre framöver. Eller kanske dom är så här stora, har aldrig riktigt botaniserat i det utbudet tidigare. Ska bli spännande dock!!!
--------------------------------------
http://

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #67 skrivet: 13 feb-13 kl 10:09 »
Står den varmt och ljust? Min står i det soligaste fönstret med element under, och skotten har växt ca 1cm på ungefär 2 veckor.
Min Sötpotatis står i det ljusaste fönstret men det är kanske inte tillräckligt varmt då det är diskbänk och inte element under fönstret. Jag har idag flyttat den till det flönstret där jag odlar mina fröplantor under extra ljus. Varmare och väldigt ljust  :D Vi får se om det gör susen!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

christelle

• Blekinge
« Svar #68 skrivet: 24 feb-13 kl 18:40 »
Alla tre har haft små utskott i den del om är i vattnet, på en har utskotten skrumpnat och gått tillbaka, på den andra är utskotten likadana sedan de kom och på den tredje har det vuxit ut en rot med rottrådar längs med och två små röda blad eller groddar? på potatisdelen som är ovan vatten.
Idag har jag brutit bort ett utskott med 5-6 blad från den ena sötpotatisen och satt i ett glas vatten.

HappyPotato

• Övriga världen
« Svar #69 skrivet: 04 mar-13 kl 12:09 »
Hej medodlare och tack för givande information.
Själv tänkte jag sparka igång en liten ekofarm i Fethiye/Turkiet. Sol, jord och vatten är utmärkt häromkring och jag tror att sötpotatis hade trivts mycket väl.

Men när jag gör efterforskningar inom Turkiets ramar hittar jag ingen info och än mindre köpmöjligheter och alla amerikanska websites vägrar skicka utomlands. Har spenderat timmar framför datorn men hittar inget, så varför inte vända sig av alternativ kunskap :-D

Så jag undrar om någon har koll på varifrån man kan beställa en lite större order från Europa över till Asien? ekologiskt förstås

/
K.

christelle

• Blekinge
« Svar #70 skrivet: 04 mar-13 kl 12:16 »
Idag har jag brutit bort ett utskott med 5-6 blad från den ena sötpotatisen och satt i ett glas vatten.
Rötter kom snabbt från skottet som nu fortsätter att växa till sig i kruka med jord.

christelle

• Blekinge
« Svar #71 skrivet: 08 mar-13 kl 08:59 »
Rötter kom snabbt från skottet som nu fortsätter att växa till sig i kruka med jord.
Har nu två sötpotatisskott i kruka och ett tredje på gång som nu står i vatten. Undras om man kan äta upp de stora gamla (sätt)sötpotatisarna när man tagit av de skott man vill ha?

Minerad

• Skåne
« Svar #72 skrivet: 16 mar-13 kl 22:06 »
Jag satte en liten rackare till sötpotatis 8e mars. Köpt på Ica. Än har det inte hänt något, men jag hoppas att det kommer. Jag har en varm och solig balkong som den ska få klättra på i sommar. :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #73 skrivet: 18 mar-13 kl 22:57 »
Jag flyttade ju min sötpotatis den 7/2 från ett ljust men inte så varmt fönster till ett fönster med både ljus och värme. Först hände ingenting men sedan har det blivit fart på den  :D Såhär såg den ut i förrgår:

I morgon lär vi vara insnöade och då ska jag trotsa vintern och plantera om lite fröplantor och så lite nya fröer samt knipsa skott från sötpotatisen och sätta i vatten ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ElinorE

• Västergötland
« Svar #74 skrivet: 20 mar-13 kl 14:12 »
Ohhh vad fin den är!

Min har bara hunnit få ett par rötter och en liten knopp ännu, men nu vet jag var jag har att se fram emot.  :)
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Mayla

• Västergötland
« Svar #75 skrivet: 20 mar-13 kl 23:16 »
Jättefin verkligen. Min har stått i evigheter känns det som, har fått rötter men inte en
tillstymmelse till knopp....väntar fortfarande.

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #76 skrivet: 26 mar-13 kl 11:47 »
Sötpotatis odlas väl runt medelhavet och i asien också? Jag har då ätit sötpotatis från lokal marknad i både marocko och spanien.

Minerad

• Skåne
« Svar #77 skrivet: 31 mar-13 kl 23:41 »
Jättetjusig! Min ruttnade efter tre veckor på fönsterbrädan i soligaste fönstret. Inga groddar i sikte heller så jag fick kasta den. Får göra ett nytt försök nästa år, för nu är det lite sent att börja om. Jag köpte en vanlig sötpotatis på Ica, så det får bli någon ekologisk finpära nästa gång tror jag. =)

christelle

• Blekinge
« Svar #78 skrivet: 11 jun-13 kl 10:11 »
Har nu två sötpotatisskott i kruka och ett tredje på gång som nu står i vatten. Undras om man kan äta upp de stora gamla (sätt)sötpotatisarna när man tagit av de skott man vill ha?
Har tre sötpotatisplantor som sattes i vintras och nu står i växthus, planterades om igår eftersom rötterna börjat sno sig i krukorna nu omsatta i stor kruka bottnad med hästgödsel, (ingen aning om det här blir bra) plantorna mår bra och har börjat ranka sig.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #79 skrivet: 18 jun-13 kl 22:32 »
Blir den för stor så kan du äta bladen som grönsak. det är ju ingen äkta potatis så den är inte giftig.

Om sötpotatisen inte tar sig så kan den vara behandlad. Läste det på wikipwedia.

Om knölen inte är behandlad med tillväxthämmare kommer skottbildningen snart igång.

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6tpotatis

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare
peterm, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser