Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sötpotatis?  (läst 45299 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
sötpotatis?
« skrivet: 13 okt-07 kl 17:48 »
Någon som har provat?

hur lång utvecklingstid?

värmekrävande?

Vart får man tag på utsäde?
Live simply......so that others may simply live.

mistel

• -
Re:sötpotatis?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-07 kl 17:54 »
Funkar inte att odla på friland i sverige den behöver en odlingssäsong som är 6-9mån lång (+ det bör vara varmare i marken än vad det är i sverige på sommaren). Man kan dock odla den som prydnadsväxt i kruka och utsäde kan man köpa i de flesta matbutiker.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:sötpotatis?
« Svar #2 skrivet: 13 okt-07 kl 20:47 »
äsch........då var det ju inge kul...... :(
Live simply......so that others may simply live.

Mata

• Södermanland
SV: sötpotatis?
« Svar #3 skrivet: 02 feb-08 kl 03:51 »
Min granne odlade i växthus denna sommar, fick en hel del. Stora också som i affären, och en hel del små. Jättegoda blev dem. Köpte sötpotatisen på Willys. Man måste dock börja i tid på våren. Låta de få utlöpare. En liten vetenskap, men jag kan förklara om någon är nyfiken, jag var med på ett hörn och tog reda på hur det skulle gå till. Vackra blommor fick de också, och bladen är ätbara.

caena

« Svar #4 skrivet: 28 feb-08 kl 10:13 »
skulle gärna vilja ta del av lite mer information, älskar sötpotatis och har man kanske lite tillgång till växthus så kanske det kommer fungera?

Mata

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 07 mar-08 kl 21:53 »
 :)
Okej, köp omedelbart 2-3 snygga sötpotatisar i affären. Ta sen några grillspett av smal sort eller några rikigt bra tandstickor och tryck in i potasisens "midja". Häll vatten i en skål eller hink eller liknande så sätter du ner potatisen så att hälften är nere i vattnet, men på grund av midjestickorna som stödjer sig på lilla hinkens kanter så plumsar den inte ner och drunknar.
Hänger du med?
Sen händer ingenting...tills en dag då det börjar växa ut tjusiga lianer. Dessa låter du växa ut tills det kommit några blad, hur många säger olika människor olika om, men minst två. Då bryter du av lianen och sätter ner dem i en vas med lite vatten. Där växer de till sig ytterligare och det kommer rötter. När de dykt upp förplanterar du...

Spännande fortsättning följer om du vill.... ;)

caena

« Svar #6 skrivet: 22 mar-08 kl 22:23 »
Mata

ja! ja!.. mera mera!
*skriver noteringa att spara =)*
(ska springa till affären imorgon och hoppas att jag har pengar..

( e dock kanske lite sent ute.. =/ ?? )

Mata

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 25 mar-08 kl 19:36 »
Ja, lite sen, men prova ändå! Du behöver ju alltså ett växthus. De gillar förresten varmt och fuktigt. Även om du inte hinner få jättar så blir det säkert något. Och om inga rötter så kan man ju faktiskt äta bladen, och snygga blommor blir det också.
Jag återkommer som sagt....

caena

« Svar #8 skrivet: 25 mar-08 kl 20:29 »
jag tackar för informationen,
fick tag på ett par lite mindre sötpotatisar(plånboken sa stopp) och har precis satt i vatten(jag hoppas att det kommer ordna sig)

brukar kunna bli väldigt varmt och fuktigt i fönstret här om inte annat så kommer det att ordna sig på annat sätt.. =)

caena

« Svar #9 skrivet: 13 apr-08 kl 18:36 »
hej hej Mata..
(uppdatering)

nu har mina sötpotatisar fått "rötter" men ännu inga lianer eller blad..
väntar tålmodigt.. men det soliga vädret låter sig vänta.. så speciellt mycket värme blir det inte direkt.. =/

min mamma slängde en kommentar - går det inte att göra som med vanlig potatis.- sätta i marken och få nya?

Mata

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 14 apr-08 kl 15:35 »
Det tar tid. Det är normalt. Men sen när de kommer igång går det snabbare. Sötpotatis och potatis är inte släkt på något sätt. De funkar olika. Men kanske det är möjligt. Det var så länge sen jag läste en massa om sötpotatis. Men nu minns jag ju bara hur det gick till här, och det funkade ju.

caena

« Svar #11 skrivet: 21 apr-08 kl 16:45 »
tyckte att de var olika jag också.. så jag prövar det så här, iaf det här året =)

igår såg jag faktiskt 3 små lila skott på ovansidan av ena sötpotatisen.. *så nyfiken*
det är verkligen nytt.. att se nått växa..

caena

« Svar #12 skrivet: 03 maj-08 kl 10:10 »
nu har 9!!! små utskott dykt upp, i grönt och lilarött..
väldigt intressant, men det verkar bara vara den ena klumpen som fått några överhuvudtaget
de högsta utskotten är nu ca 10-12 cm och den minsta bara en halv..

ska jag plocka lös dessa och sätta ner i en vas för att få rötter på dem?

Mata

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 10 maj-08 kl 03:22 »
 Va kul att det växer! Har utskottet blad? När den har 3-6 stycken bryter du av och sätter i vas.
Återkommer med fortsättning på instruktioner. Saken är att jag måste friska upp mitt minne lite...inte så att jag försöker hemlighålla processen eller så.... :)

caena

« Svar #14 skrivet: 16 maj-08 kl 22:23 »
oj då,
jo nog har utskotten blad..
vissa har jag faktiskt redan nypt och satt i andra skålar, vissa har jag behållit på botatisen.. vissa har tom börjat så pass långt ner så att de har skapat rötter i vattnet på en gång, samtidigt som de sitter kvar på sötpotatisen och skapar blad..
tror jag har mååånga plantor på g.. =)

tell me more!!!  ;D

caena

« Svar #15 skrivet: 22 maj-08 kl 20:10 »
nu börjar jag bli lite stressad,.. de kommer ju bli jättestora om jag väntar mycket längre..
men jag har ingen koll på vad de ska ha för jord!
ph och annat hittar jag INGENTING om.. vilket känns väldigt jobbigt.. men jaja.. lär väl bli fina krukväxter annars.. =/ ville ju ha pooootaaatis!!! att äta..

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #16 skrivet: 26 maj-08 kl 15:30 »
Det här är ju jättespännande att läsa!
Är så nyfiken på hur det kommer att gå, kanske kan jag försöka mig på sötpotatis nästa år.
Höns, stickning och pelargoner

caena

« Svar #17 skrivet: 27 maj-08 kl 06:53 »
jag lovar att hålla er uppdaterade i sommar..
frågan är nääär! de ska vara klara också..hum hum..

stoppade iaf ner 6 plantor ner i jord och ut i växthus i söndags.. tyvärr är jag inte där så ofta - men svärföräldrarna vattnar, så jag har inga direkta uppdateringar hur de klarar sig just nu..

men den lian! jag har hemma börjar bli kanske.. 60- 65 cm lång nu.. ska införskaffa en sån där böjd metalsak så den kan kringla sig runt.. en hög skulle vara roligt att täcka fönstret med.. =)

(detta är ifrån kanske .. 3 veckor sedan.. )

Mata

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 07 jun-08 kl 22:00 »
Hjääälp! Förlåt mig att jag inte hört av av mig. Livet har varit helt virrigt (och är det än....)
Det låter bra att de är i växthuset nu.
De ska klättra på snöre för om de ligger på marken så löper de ner i jorden och får smårötter överallt, och det är ju de stora, tjocka rötterna man vill ha, alltså sötpotatisen.
De vill ej ha för näringsrik jord. Det är bra om jorden är lucker och inte för fuktig.
Eftersom det blev så sent är det ju inte säkert att det blir några ätstora, men man kan äta bladen faktiskt, de är mkt näringsrika.
Nu vill de ha varmt och en lång säsong. Förresten blir blommorna vackra också.

Ifall jag skulle spejsa igen är det väl bäst att säga att du måste ta upp dem på direkten om det blir frost. De är jättekänsliga.

caena

« Svar #19 skrivet: 12 jun-08 kl 09:44 »
aha, men jättebra info att få ang. frost..
gjorde faktiskt så att jag satte dem i större murarhinkar- svarta.. och hoppas på en varm lång säsong..
och att det är tillräckligt med plats..
får nog tänka på att de inte ska vattnas så hårt..
blev ingen direkt extra näring i dessa hinkar så det e nog bra.

behöll ett par stycken i fönstret och de har växt otroligt väl.. även om de inte får några rötter då de fortfarande sitter på potatisen och står i vatten- tänkte använda som fönsterväxt.. =) har växt på otroligt väl måste jag säga!

vad kul att bladen är ätliga också!.. bra att tänka på till salladen.. hehe..
väntar med spänning på blommorna.. men är väl ett litet tag kvar tills dess..

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser