Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ekonomiskt oberoende?  (läst 2446 gånger)

träd

• Gäst
ekonomiskt oberoende?
« skrivet: 12 okt-07 kl 18:19 »
hej!

har nu suttit och läst igenom den här:

http://vanitycare.web.surftown.se/Ekorrhjulet_free.pdf

och kommit fram till att jag är ekonomiskt oberoende redan idag????

ekonomisk balans= intäkterna måste vara så de täcker utgifterna.

ekonomiskt oberoende dvs när lönearbete inte behövs innebär att pensioner, avkastning på kapital (räntor ,aktieutdelning mfl)samt uttag från besparingar ska räcka för att klara av de kostnader man har.

om dina inkomster (tex stor avkastning på kapital) varaktigt kan balansera dina kostnader utan att gröpa ur värdet i kapitalet,kan du leva för evigt utan att lönearbeta.
man kan säga att du är "oändligt rik"
märk väl att detta INTE betyder att du måste ha en stor förmögenhet!!

du kan bli "oändligt rik"genom att leva med små kostnader,bara du kan uppnå en balans mellan kostnaderna och intäkterna.*här är jag*

det räcker att vi har balans så länge vi lever.

det gäller att spara och bygga upp ett kapital som kan ge avkastning och tas ut senare,samt att reducera sin kostnadsnivå.

eftersom jag redan nu sparar nästan 50% av min inkomst är jag inte rädd för att gå i pension om 35år. ;D

« Senast ändrad: 12 okt-07 kl 18:53 av träd »

Våmhuskullan

• -
Re:ekonomiskt oberoende?
« Svar #1 skrivet: 12 okt-07 kl 19:09 »
Citera
krivet av: träd  Postad: i dag kl. 06:19:22pm  
hej!

har nu suttit och läst igenom den här:

http://vanitycare.web.surftown.se/Ekorrhjulet_free.pdf

och kommit fram till att jag är ekonomiskt oberoende redan idag????

ekonomisk balans= intäkterna måste vara så de täcker utgifterna.

ekonomiskt oberoende dvs när lönearbete inte behövs innebär att pensioner, avkastning på kapital (räntor ,aktieutdelning mfl)samt uttag från besparingar ska räcka för att klara av de kostnader man har.

om dina inkomster (tex stor avkastning på kapital) varaktigt kan balansera dina kostnader utan att gröpa ur värdet i kapitalet,kan du leva för evigt utan att lönearbeta.
man kan säga att du är "oändligt rik"
märk väl att detta INTE betyder att du måste ha en stor förmögenhet!!

du kan bli "oändligt rik"genom att leva med små kostnader,bara du kan uppnå en balans mellan kostnaderna och intäkterna.*här är jag*

det räcker att vi har balans så länge vi lever.

det gäller att spara och bygga upp ett kapital som kan ge avkastning och tas ut senare,samt att reducera sin kostnadsnivå.

eftersom jag redan nu sparar nästan 50% av min inkomst är jag inte rädd för att gå i pension om 35år.

Vad ska du göra med alla pengar du sparat?

träd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 okt-07 kl 19:38 »

Vad ska du göra med alla pengar du sparat?

du kan inte läsa va? jag ska leva utav dem och behöver aldrig mer jobba för att få in pengar!
ekonomiskt oberoende kallas det!
« Senast ändrad: 12 okt-07 kl 19:40 av träd »

Våmhuskullan

• -
« Svar #3 skrivet: 12 okt-07 kl 19:44 »
Citera
du kan inte läsa va? jag ska leva utav dem och behöver aldrig mer jobba för att få in pengar!
ekonomiskt oberoende kallas det!

jo jag kan läsa...men inte stod det klart att DU SKULLE LEVA AV DOM...det stod väl:eftersom jag redan nu sparar nästan 50% av min inkomst är jag inte rädd för att gå i pension om 35år.

träd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 okt-07 kl 19:48 »

jo jag kan läsa...men inte stod det klart att DU SKULLE LEVA AV DOM...det stod väl:eftersom jag redan nu sparar nästan 50% av min inkomst är jag inte rädd för att gå i pension om 35år.

precis här stod det i mitt inlägg:

Våmhuskullan

• -
« Svar #5 skrivet: 12 okt-07 kl 19:53 »
Citera
precis här stod det i mitt inlägg:

ja visst stod det så också...
men jag läser inte: jag ska leva utav dem och behöver aldrig mer jobba för att få in pengar!
ekonomiskt oberoende kallas det! i den meningen...tyvärr...

träd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 okt-07 kl 20:56 »
när du läser den här meningen:

hur läser du då?

jag läser såhär:
jag lever på små kostnader och jag har balans mellan kostnader och intäkter, alltså är jag "oändligt rik"

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 12 okt-07 kl 21:05 »
"Ekonomiskt oberoende" låter som taget i någon reklam för typ Herbalife, ACN eller liknande, på gränsen till pyramidspel... Låt andra jobba och håva in pengarna  :P

Nåja, jag tycker frasen "ekonomiskt oberoende" betyder att man är oberoende av pengar - klarar sig utan, helt enkelt.

Dit har jag en bra bit kvar  8)

Balans mellan inkomst och utgift har jag, om man slår ut det hela på ett år.
Landsflykting i storstan...

Våmhuskullan

• -
« Svar #8 skrivet: 12 okt-07 kl 21:12 »
Citera
när du läser den här meningen:

hur läser du då?

jag läser såhär:
jag lever på små kostnader och jag har balans mellan kostnader och intäkter, alltså är jag "oändligt rik"

jag läser meningarna som dom står skrivna utan att tolka dom  ;D
att ha balans och leva på små kostnader är inte samma som att: jag ska leva av dom  och behöver aldrig mer jobba.
fast som sagt jag läser orden som dom står skrivna utan att tolka dom. Du hade säkert en tanke då du skrev dom men jag kan inte läsa av den då den inte är skriven i direkta ord då vi är på ett forum och inte i real life  :D

fast då du skriver inte behöva jobba så undrar jag lite...du jobba ju inte nu? eller tänkte du mer nu på tryggheten att veta att du inte kommer behöva jobba sen heller?

Citera
Nåja, jag tycker frasen "ekonomiskt oberoende" betyder att man är oberoende av pengar - klarar sig utan, helt enkelt.
ja jag ser frasen lite så med även kanske ordens betydelse är något annat  ;D

manna

• -
« Svar #9 skrivet: 13 okt-07 kl 08:06 »
För mig är ett ekonomiskt oberoende detsamma som att ha så in i bängen med slant att jag kan göra vad jag vill. Eller låta bli.  ;) Jag tvivlar på att jag kommer att bli just ekonomiskt oberoende, men jag vet i alla fall att jag med mina snåländska gener med största sannolikhet inte kommer att drabbas av oekonomiskt beroende. Jag kan ju inte ens spontanköpa en banan utan att få ågren...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

träd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 okt-07 kl 12:20 »

jag läser meningarna som dom står skrivna utan att tolka dom  ;D
att ha balans och leva på små kostnader är inte samma som att: jag ska leva av dom  och behöver aldrig mer jobba.
fast som sagt jag läser orden som dom står skrivna utan att tolka dom. Du hade säkert en tanke då du skrev dom men jag kan inte läsa av den då den inte är skriven i direkta ord då vi är på ett forum och inte i real life  :D

fast då du skriver inte behöva jobba så undrar jag lite...du jobba ju inte nu? eller tänkte du mer nu på tryggheten att veta att du inte kommer behöva jobba sen heller?ja jag ser frasen lite så med även kanske ordens betydelse är något annat  ;D
jag är iallfall i riktiga livet är inte du??

träd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 okt-07 kl 12:24 »
För mig är ett ekonomiskt oberoende detsamma som att ha så in i bängen med slant att jag kan göra vad jag vill. Eller låta bli.  ;) Jag tvivlar på att jag kommer att bli just ekonomiskt oberoende, men jag vet i alla fall att jag med mina snåländska gener med största sannolikhet inte kommer att drabbas av oekonomiskt beroende. Jag kan ju inte ens spontanköpa en banan utan att få ågren...
kan du inte spontanköpa en banan utan att må dåligt? ja, då har du det tufft.  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser