Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu får hon ju ta och klämma ut dom!  (läst 4862 gånger)

mli79

• Skåne
Nu får hon ju ta och klämma ut dom!
« skrivet: 11 okt-07 kl 21:35 »
Ååå vad det är jobbigt nervöst att gå och vänta på att kultingarna ska komma ut!
Hon började bädda i går förmiddag ORDENTLIGT. Vi fick hindra henne när hon fick tag på en spånbal med plast runt som hon skulle dra med sig till boxen. Juvrena är riktigt svullna nu och spenarna ser ut att brista snart typ. Varje gång jag smyger förbi och kollar in genom fönstret till hennes box så ligger hon där och sover gott, och när hon hör mig så hoppar hon glatt upp och möter mig. Hon rör sig helt normalt och verkar inte alls särskilt påverkad. Igår såg hon lite besvärad ut men det var nog bara jag som inbillade mig det.

Idag fick jag tag i en bok om lantbruksdjur där det står en väldig massa om ihjälklämda spädgrisar.. det är väl inte lika vanligt bland minigrisar? Detta är min första grisning (heter det verkligen så?) och jag har inte hunnit sätta mig in i allt som jag helst skulle ha velat, men jag har support att tillgå ifall problem skulle uppstå.

Jag är glad över att jag själv födde mina ungar med planerad igångsättning och planerat snitt, denna väntan tar ju kål på en!

« Senast ändrad: 11 okt-07 kl 22:31 av mli79 »
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Fridolf2

• Gäst
Re:Nu får hon ju ta och klämma ut dom!
« Svar #1 skrivet: 11 okt-07 kl 22:36 »
Jag antar att minigrisar funkar som andra grisar, så då är det enklaste att du drar lite i spenarna...när det kommer klar och fin mjölk så grisar hon troligen inom12 timmar...

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #2 skrivet: 11 okt-07 kl 22:51 »
Japp, minigrisar fungerar som stor grisar.

Men visst är väntan olidlig......jag vet... ;)
Men jag tror att du kan vara lugn.
Det är i alla fall inte första gången hon grisar så hon vet vad det handlar om.
Lycka till!
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

mli79

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 okt-07 kl 07:57 »
Tyvärr så är hon inte helt bekväm med att ha mig så nära inpå, hon har bara varit här i ett par dagar. Så jag kan inte kolla spenarna, alltså.

Är det vanligt att grisar går över tiden? Är nu inne på dag 118.

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 okt-07 kl 11:15 »
Håller tummarna för att det kommer snart!
Är det Kitty som är dräktig?

/A
« Senast ändrad: 12 okt-07 kl 11:17 av AnnaPanna »

mli79

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 12 okt-07 kl 14:33 »
Fortfarande inget nytt här, hon är pigg och glad som vanligt.

Det är Peggy som är dräktig.

mli79

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 okt-07 kl 10:53 »
Fortfarande inga kultingar... imorrn är det en vecka över tiden.

Nu börjar ju fundera på om dom verkligen kommer. Hur skendräktig kan en sugga bli?
Om hon bara fick typ en dödfödd, kan katterna ha tagit den? Men efterbörden och andra rester borde väl synas? Eller har suggan kanske ätit upp allt?
Om dom har dött inne i magen, hur märker man det på suggan?

Är lite orolig

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #7 skrivet: 14 okt-07 kl 11:48 »
Tillåter hon dig att bli kliad på magen?
På så sätt kan du känna ev. fosterrörelser.
Klia med den ena handen och känn med den andra under bakbenet i ljumsken.
I bland kan man även se på magen hur kultingarna "spelar rugby" som jag brukar säga.  ;D

Är hon blöt kring vulvan och på svansen?
Ser svansen kletig ut så har antingen vattnet gått eller så kan hon ha grisat. Känn efter ordentligt i halmen om det känns blött.
Är det döfödda grisar så kan hon ha ätit upp dom.
Hon kan även ha ätit upp efterbörden.

Om hon skulle ha döda kultingar i magen så borde hon ha blivit sjuk. (likförgiftning)

Men vet ni exakt när betäckningen skedde?
Kan ni ha räknat fel?
Har han betäckt henne flera gånger under brunsten, eller var det bara vid ett tillfälle?

En annan ska som jag kom att tänka på.....
Vad jag förstod så hämtade ni grisarna bara någon vecka innan hon skulle grisa?
Det kan också vara en stressfaktor som har gjort att hon kan ha kastat.
Man får egentligen inte frakta högdräktiga djur senare än tre veckor innan beräknad nedkomst, men det är inte så lätt att veta.

Ta gärna flera bilder på magen så vi får se hur hon ser ut.
Har hon ett stort och välfyllt juver?

Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

mli79

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 14 okt-07 kl 12:17 »

Jag har noga gått igenom halmen, och det är inte blött alls. Jag ser inte heller några fosterrörelser men det har jag å andra sidan aldrig sett på henne.. Jag har inte heller känt några fosterrörelser med handen men jag har heller aldrig fått ta i henne så länge och vill inte "tvinga" henne så hon blir stressad.
Juvret är dock fullt och magen har sjunkit ned en hel del. Hon äter och är glad, ligger dock och vilar ganska mkt.

Vi vet exakt när hon blev betäckt (strömavbrott...) men hon har inte sett dräktig ut förrens precis innan jag skulle hämta henne, därför blev det en liten nödlösning med flytt så tätt inpå. Hon verkar dock inte särskilt stressad och har sin gamla kompis med sig, men visst är det inte optimalt att flytta en högdräktig sugga. Inget djur mår ju bra av en omställning så tätt inpå.

Uppfödaren kommer och hälsar på idag, hoppas att hon kan ge nåt besked, hon har ju varit med vid alla hennes tidigare grisningar.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #9 skrivet: 14 okt-07 kl 12:59 »
Om ni inte vet exakt vilken dag hon blev betäckt, så är det bara att vänta.
Så länge hon mår bra är det ingen fara.
Kultingarna bestämmer själva när de vill ut. ;)
Men väntan kan vara olidlig för oss människor....... ;D

mli79

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 14 okt-07 kl 14:34 »
Vi vet ju exakt vilken dag hon blev betäckt.. därför är jag ju lite orolig nu när det har gått nästan en vecka över tiden

kanindiddi

« Svar #11 skrivet: 14 okt-07 kl 15:34 »
minigrisar äger!!!!!!!!!!"!!!!

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 okt-07 kl 15:55 »
Jag tror säkert du får alla svar på dina frågor, om du frågar uppfödaren. Du ska se att det går bra!  :P
/A

mli79

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 15 okt-07 kl 21:30 »

Blir inga kultingar..  :(

Uppfödaren såg inga fosterrörelser hon heller och igårkväll och idag ser man att juvret börjar minska. Jag har inte hittat ett enda tecken på att hon har klämt ur sig några kultingar så jag börjar ju tro att hon har varit skendräktig. Men uppfödaren är säker på att hon har sett rörelser i magen tidigare förra veckan. Just nu kan vi bara avvakta och se vad som händer.

Om dom har dött i magen borde hon väl snart bli sjuk?

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #14 skrivet: 15 okt-07 kl 21:41 »
Tråkigt att höra.

Troligtvis fick hon bara en döfödd eller ett stenfoster som hon har ätit upp.

Om hon har varit skendräktig har jag svårt att tro att hon skulle ha haft så mycket "riktig" mjölk i sitt juver.
Skulle det finnas några döda kvar i henne borde hon ha blivit sjuk nu.

Hon kommer nog också att börja brunsta vilken dag som helst. Håll ett extra öga på det. Då är hon garanterat inte dräktig längre.

Men huvudsaken är att hon mår bra.
Bättre lycka nästa gång. (för det ska du väl? ;))
« Senast ändrad: 15 okt-07 kl 21:43 av Gris-Eva »

mli79

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 15 okt-07 kl 22:59 »

Jag tycker att hon har varit ovanligt kelen igår och idag så jag antar att det är brunst på G.

Från början var inte tanken att jag skulle ha kultingar, det blev bara så eftersom det visade sig att Peggy var dräktig. Kanske betäcker jag henne till nästa sommar, vi får se.  Just nu skulle det inte förvåna mig om jag fastnar totalt för minigrisar - dom är ju verkligen helt underbara!
Från att ha ett antal tävlingshästar i träning till att bara ha minigrisar, minishettisar och dvärggetter...  det trodde jag inte för ett par år sedan!

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 okt-07 kl 09:20 »
Grattis! Fick precis veta att det kommit en liten knodd.. jag gissar på att det kommer tre st.  ;D
/A

mli79

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 16 okt-07 kl 10:50 »

Blev mäkta förvånad när jag fodrade i morse och det var en liten kulting som pep!!  :o   ;D
Hon har bara fått en än så länge, får se om det kommer fler.. det är väl inte helt vanligt att dom bara får en?

Vilken start på dagen!! Jippiee!!

giraff

« Svar #18 skrivet: 16 okt-07 kl 11:56 »
 :D
Grattis, va spännande!
Får man se bilder på de små?
Hobbyodlare m 2 barn, gubbe och gräsklipparfår & lammungar, gärna några hönor och världens största gula Orpingtontupp, en katt och om sonen får som han vill även några kaniner...

mli79

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 16 okt-07 kl 12:04 »

Nu hittade jag en till i halmen, kul att det blev fler än "bara" en! Bilder kommer så fort det blir lite ljusare ute så jag slipper störa dom med blixt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare (1 dolda)
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser