Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjära katt  (läst 5429 gånger)

Pianja

• Gäst
Tjära katt
« skrivet: 11 okt-07 kl 20:24 »
Hur får jag bort tjära från kattens svans? I går kom han in och osade som en hel tjärdal. Fick bort det värsta kladdet med hjälp av såpa och ljummet vatten. Den lille älsklingen var jättesnäll och stannade kvar, trots att det var obehagligt. Han kom till och med självmant när jag hade bytt vatten och skulle skölja av såpan.  :-*

Nu blev det inte helt rent. Lite finns kvar och han luktar fortfarande, om än mindre. Finns det något mer effektivt, som inte skadar honom?

Nina W

• Värmland
Re:Tjära katt
« Svar #1 skrivet: 11 okt-07 kl 20:34 »
Jag har aldrig varit ut för att en katt fått tjära på sig, men jag har gnuggat bort tjära från
händerna med smör! Smör är ju ofarligt men inte så kul att få i pälsen så sedan har du väl
ett nytt problem -hur få bort smöret ur kattens päls?!
Lycka till.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 11 okt-07 kl 20:34 »
Smör tar bort asfalt från barnfötter iaf. Kanske funkar det på tjärade kattsvansar också? Annars är det ju ganska snabbt gjort att ta fram skäggtrimmern och ta bort pälsen med om det inte är ett allt för stort område. :)

Mysla

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 11 okt-07 kl 20:35 »
Och smöret får du sedan bort lätt med lite handdiskmedel! (Kul att Nina och jag skrev precis samtidigt. :)

Pianja

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 okt-07 kl 20:38 »
Tack för snabba svar. Ska äta lite, låta honom sova färdigt. Sedan är det dags för test. :)

Sally

« Svar #5 skrivet: 11 okt-07 kl 20:41 »
Jag tog hand om en katt som någon "doppat" i motorolja...jag badade katten i YES. Funkade utmärkt! Det är vad man använder till oljeskadade fåglar, så farligt är det inte.

Sally
Går det...så går det!

Pianja

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 okt-07 kl 22:32 »
Det funkade jättebra även om jag använde Skona och inte Yes. Smöret hjälpte. Inte minst som "muta" för att han skulle hålla sig still. :)

Doppat katten i motorolja?! GRRRR!!!! Vilka människor det finns. Min lille snurra har åtminstone haft sig själv att skylla för sin tjäriga svans.
« Senast ändrad: 11 okt-07 kl 22:33 av Pianja »

Mysla

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 11 okt-07 kl 23:21 »
Vad bra att du fick bort det! Är ju inte kul med tjära någon annan stans än på tak och båtar..typ.  :(

Pianja

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 okt-07 kl 23:40 »
Sant. Doften, som jag iofs tycker om, blir lite påträngande när den ska med i sängen.  ::)

Rödskägg

• Småland
« Svar #9 skrivet: 13 okt-07 kl 09:43 »
Linoljesåpa, ett stadigt grepp och duschen.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Pianja

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 okt-07 kl 00:50 »
Linoljesåpa, ett stadigt grepp och duschen.

Det hade nog funkat det med. Men att först få in katten i buren, sedan in i bilen och köra hem till någon med dusch låter jobbigt. Det var enklare att bara värma vatten och tvätta av honom hemma. ;)

Smör och diskmedel funkade bra. Provade vanlig såpa först. Är det för att linoljesåpan är fetare som det skulle fungera?

Sia

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 15 okt-07 kl 15:29 »
Det funkade jättebra även om jag använde Skona och inte Yes. Smöret hjälpte. Inte minst som "muta" för att han skulle hålla sig still. :)

Doppat katten i motorolja?! GRRRR!!!! Vilka människor det finns. Min lille snurra har åtminstone haft sig själv att skylla för sin tjäriga svans.
vad besviken han måste ha blivit när han inte fick tvätta bort smöret själv ;D
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser