Yes äntligen ett ämne jag verkligen kan.

Jag arbetar på en kvarn med avräkningar och så, därför är detta lite av ett specialämne..
Olika sorters vete... Vår, höst och fodervete.. Skillnaden ligger i proteinhalt och falltal. Falltal är helt enkelt bakbarheten. Detta testas i vårt "labb". Man maler spannmålet och tar en exakt mängd mjöl som är uppmätt efter vattenhalten på mjölet. Sedan häller man i en exakt mäng med vatten och sätter detta provröret i en maskin så går upp och ner med en mätsticka en gång i sekunden. Denna sticka går upp och ner 60 gånger, dvs 60 sekunder. Sedan släpper maskinen stickan och ser hur lång tid det tar för stickan att slå i botten. Ett riktigt dåligt vete är alltså 61 och riktigt bra någonstans över 300.. Jo då är det ett evigt väntande på att stickan ska falla till botten..

Ett annat vanligt förekommande fel är att vårvete sås på våren och höstvete på hösten... Så kanske vi bönder pratar men ett vårvete är ett vete med allra bäst falltal och protein. När protein eller falltag faller under gränsvärden för när det ska klassas som vårvete, då blir det höstvete.. Och när vetet blir ännu sämre blir det fodervete...
Så det går alltså INTE att ta ett vete avsett för djurfoder och tro att det ska gå och baka på det... Det har nämligen ingen bakbarhet, det blir aldrig fast i konsistensen. Och sen är ju även proteintalet för det mesta dåligt....
Undrar just om jag släckt några frågetecken eller bara väckt nya...