Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad kostar varan du har på avbetalning?  (läst 3039 gånger)

träd

• Gäst
vad kostar varan du har på avbetalning?
« skrivet: 10 okt-07 kl 23:35 »
ja vad kostar det?

Det första spartipset är att se till att det du väl väljer att köpa inte blir dyrare än prislappen.

Många köper prylar på kredit och avbetalning. Oftast är butikerna fyllda med lockande erbjudanden i stil med, ”köp nu betala i vår” eller ”passa på nu till förmånlig ränta”.

Var dock på det klara med att allting du köper utan att betala med en gång kostar dig extra pengar.

Min absoluta rekommendation är att aldrig köpa en förbrukningsvara som du inte kan betala kontant vid köpet. Det gäller oavsett vi pratar om ett butikskort i en klädesaffär, en ny tv eller en bil.

http://www.balansekonomi.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=419&Itemid=310

Norrsken

• -
Re:vad kostar varan du har på avbetalning?
« Svar #1 skrivet: 11 okt-07 kl 20:34 »
ja vad kostar det?

Det första spartipset är att se till att det du väl väljer att köpa inte blir dyrare än prislappen.

Många köper prylar på kredit och avbetalning. Oftast är butikerna fyllda med lockande erbjudanden i stil med, ”köp nu betala i vår” eller ”passa på nu till förmånlig ränta”.

Var dock på det klara med att allting du köper utan att betala med en gång kostar dig extra pengar.

Min absoluta rekommendation är att aldrig köpa en förbrukningsvara som du inte kan betala kontant vid köpet. Det gäller oavsett vi pratar om ett butikskort i en klädesaffär, en ny tv eller en bil.

http://www.balansekonomi.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=419&Itemid=310

Min bil kostar mindre i drift plus avbetalning än vad min gamla bil kostade i bensin..
« Senast ändrad: 12 okt-07 kl 10:57 av drömmare »
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 okt-07 kl 20:58 »
Vi har två bilar. En stor som drar mycket bensin och en liten som drar en halvliter mindre per mil. På ett år sparar det bensin för ungefär 20000 jämfört med att ha bara den stora. Jag har drygt åtta mil till jobbet.

För att arrangemanget skall vara lönsamt får alltså den lilla bilen inte kosta mer än 20000 i värdeminskning, skatt, försäkring, service, reparationer etc. Det är inte så mycket. Bytte katalysator på den stora bilen en gång. Det kostade 19500 kronor.

Lösningen är att köpa bilar som har några år på nacken och göra så lite som möjligt med dem. Uppfylla lagens krav är en bra utgångspunkt. Underhålla bromsar. Kolla kroppsvätskorna. Inga dyra reparationer och definitivt inga verkstadsbesök. Då är det billigare att bogsera vraket till skroten och skaffa ett nytt.

Jag vet inte hur ekvationen skulle se ut för en ny bil. Då vill man väl hoppas att den varar i mer än något år. Vad kostar en ny bil? Hundra tusen? Om man lånar pengarna, vad får man betala för ränta då? Har aldrig köpt en bil för lånade pengar. Det låter dyrt.

Våmhuskullan

• -
« Svar #3 skrivet: 12 okt-07 kl 19:56 »
En veteranbil ex ökar i värdet..ja om man sköter den förståss och köper en bi bra skick...billig försäkring ingen skatt och om den är mindre så drar den lite bensin  ;D
fast då får man  ju avstå från vissa bekvämligheter förståss...såsom ac 8)

Sia

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 12 okt-07 kl 21:02 »
En veteranbil ex ökar i värdet..ja om man sköter den förståss och köper en bi bra skick...billig försäkring ingen skatt och om den är mindre så drar den lite bensin  ;D
fast då får man  ju avstå från vissa bekvämligheter förståss...såsom ac 8)

Finns massor med veteranbilar med AC, Caddilac tex började installera Ac i sina bilar redan på 50-talet.

Det knepiga är att väldigt få veteranbilar går att köpa utan att ta lån, dom börjar få ett visst värde redan efter 30 år på nacken.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 12 okt-07 kl 21:12 »
Enligt guba ska det ju vara mest ekonomiskt att köpa en ny bil som man har länge...
Alltså köper man en bil idag, med ac, airbag och allt. Om 30 år kanske man till och med kan tjäna på affären  ;D
Landsflykting i storstan...

Våmhuskullan

• -
« Svar #6 skrivet: 12 okt-07 kl 21:15 »
Citera
Finns massor med veteranbilar med AC, Caddilac tex började installera Ac i sina bilar redan på 50-talet.

Det knepiga är att väldigt få veteranbilar går att köpa utan att ta lån, dom börjar få ett visst värde redan efter 30 år på nacken.

ja jag har bara lilla blå och enda ac där är då man vrider sidorutan mot sig så det blåser in ...VÄLDANS effektivt...även till att skapa nackspärr  8)

men billig i inköp och otroligt billig i drift...
en otroligt fin en går att hitta under 20000 och ska man ha en i bruksskick så räcker 7-8000- och då fungerar den bra men kan ha 2 rostprickar

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 13 okt-07 kl 17:51 »
Enligt guba ska det ju vara mest ekonomiskt att köpa en ny bil som man har länge...
Alltså köper man en bil idag, med ac, airbag och allt. Om 30 år kanske man till och med kan tjäna på affären  ;D

Jag har faktiskt mycket svårt att förstå hur den beräkningen går ihop! En ny bil kostar ju mer än huset jag har span på!! Vilket gör en hel del i avbetalningskostnader.. :P Hur kan det vara billigare än att köpa en äldre bil i gott skick??

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 13 okt-07 kl 18:28 »
Jag har faktiskt mycket svårt att förstå hur den beräkningen går ihop! En ny bil kostar ju mer än huset jag har span på!! Vilket gör en hel del i avbetalningskostnader.. :P Hur kan det vara billigare än att köpa en äldre bil i gott skick??

Ja, man bör nog välja rätt bil... Så måste man väl ha den kvar i en herrans massa år om man ska få veteranbilspris. Fast en veteranbil som bara haft en enda ägare, det är inte så illa  ;D

Jag kan nog tänka mig att det stämmer om man räknar med värdeminskning på varje bilköp. Värdeminskningen får du ju bara en gång om du behåller bilen, sedan ökar ju priset igen efter en viss ålder.

En ny VW bubbla har jag för mig hört kostade 6000-7000 kr runt 1970. En snabb koll på Blocket visar att de säljs för mellan 5000-50000 kr. Så får man väl tänka på inflation osv också.
Landsflykting i storstan...

Norrsken

• -
« Svar #9 skrivet: 13 okt-07 kl 20:05 »
Ja, man bör nog välja rätt bil... Så måste man väl ha den kvar i en herrans massa år om man ska få veteranbilspris. Fast en veteranbil som bara haft en enda ägare, det är inte så illa  ;D

Jag kan nog tänka mig att det stämmer om man räknar med värdeminskning på varje bilköp. Värdeminskningen får du ju bara en gång om du behåller bilen, sedan ökar ju priset igen efter en viss ålder.

En ny VW bubbla har jag för mig hört kostade 6000-7000 kr runt 1970. En snabb koll på Blocket visar att de säljs för mellan 5000-50000 kr. Så får man väl tänka på inflation osv också.

Det mest ekonomiska bilköp jag kan tänka mig är ändå en äldre bil. En bil som man får för ett par tusenlappar (om man köper en som är hyfsat krångelfri, och kan köra det nödvändigaste själv åtminstone) som kan gå många tusen mil till har jag svårt att tro skulle vara en sämre affär än att slänga ut ett par hundra tusen på en ny.. Det finns ju vissa bilmodeller som bara går och går. Vi har en volvo 745 som gått över 54000 mil, och inte har några problem.. Dock drar den på tok för mycket soppa. Men det borde väl rimligtvis även finnas mindre törstiga gammelbilar?? När jag nyss tagit körkort körde jag min farfars gamla opel rekord från 1970. Den såldes sedan till en biltokig granne för 1500:- Han var helnöjd!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 okt-07 kl 20:22 »
Förra bilen köpte jag för 8900 kr. Skaffade nya sommar- och vinterdäck för totalt 5100 kr. Försäkring ca 2000 kr, skatt 2000 kr (?), reparationer 2000 kr = 20000 kr. Sålde den ett år senare för 8000 kr.

I posten "reparationer" ingår diverse plåt jag fick svetsa på för att få den igenom besiktningen. Alternativet hade varit att sälja den obesiktigad, men då hade det aldrig gått att få något betalt för den.

Våmhuskullan

• -
« Svar #11 skrivet: 14 okt-07 kl 19:34 »
Citera
Förra bilen köpte jag för 8900 kr. Skaffade nya sommar- och vinterdäck för totalt 5100 kr. Försäkring ca 2000 kr, skatt 2000 kr (?), reparationer 2000 kr = 20000 kr. Sålde den ett år senare för 8000 kr.

I posten "reparationer" ingår diverse plåt jag fick svetsa på för att få den igenom besiktningen. Alternativet hade varit att sälja den obesiktigad, men då hade det aldrig gått att få något betalt för den.

nu kommer jag väl lite off på tråden men  :D
sämsta bilaffär jag gjort var då jag ensam åkte köpte en mb 190 -88...jisses vilka problem jag fick...slutade med att HELA motorn var typ renoverad, och nästan allt under motorhuven byttes ut under de 2 år jag hade den...och nya däck och saker som tändningslås..ja tamme fan allt gick sönder..jag besikta( 3x ?:-)och skatta den (1600:-)och sålde den för 6000- inköpet var 7000 och då jag räkna på bara vissa saker jag kostat på var jag uppe i 12000-  och sen tillkom en hel del till som jag inte längre våga räkna på + försäkringar
snacka om kass bilaffär för mig  ;D
fast idag skrattar jag mest åt det  ;D ;D och är glad att jag blev av med den!!!

lupus

« Svar #12 skrivet: 16 okt-07 kl 02:41 »
Själv hyrde jag en stereo på Thorn :o,,wooooow vilken dålig deal
thank you thorn
« Senast ändrad: 16 okt-07 kl 02:46 av lupus »

maten

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 okt-07 kl 12:46 »
vi köpte en MB -82 för 3.000 och det enda vi behövde göra va och byta startmotor och fixa en rostig skärm.
den hade vi i 2år och sålde sedan utomlands för 12.000kr. ;)

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 16 okt-07 kl 14:18 »
vi köpte en MB -82 för 3.000 och det enda vi behövde göra va och byta startmotor och fixa en rostig skärm.

Guldstjärna i kanten för dig ... inte 'riktigt' som min bil kan man säga.

Norrsken

• -
« Svar #15 skrivet: 19 okt-07 kl 12:54 »

Haha! Det där med bilaffärer för gammelbilar är rätt kul! När mamma väntade brorsan tyckte mina föräldrar att med tredje ungen var det dags för kombi. Det blev en volvo 245, som inhandlades till det ofantliga priset af 34000. Då hade den sprillans nya vinterdäck. Den användes som familjebil i fyra, fem år, och såldes sedan tillbaks till samma gubbe för 32000 och med slitna vinterdäck.. Käre far var rätt nöjd med den affären.. Och har man kontakter att sälja utomlands kan man göra bra pengar på begagnade bilar.. När jag nyss träffade min sambo hade hans bil pajjat. Han köpte en volvo240 för 6000, som han körde tre veckor innan han sålde den för 9000 till nån som skulle exportera den..

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 3 användare
Berberis, Fortressoaw, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser