Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När fodret blir pulver?  (läst 2600 gånger)

Kylling

När fodret blir pulver?
« skrivet: 10 okt-07 kl 22:03 »
Vi köper Fenix hel veg. till värphöns och har ett irriterande problem: Hönsen lämnar kvar en massa pulver i matbehållaren, pulvret vill de helst inte äta. Fyller man på med nytt, "normalt" foder kastar de sig över det. De kan rent av stå runt matskålen, som innehåller massor av pulver, och se sura ut.... >:(.
Resultatet har blivit att vi slänger ganska mycket. Lyxar vi till det för hönsen, ska de äta upp pulvret också? Ibland känns det som om alldeles för mycket av en säck hönsfoder inte hamnar där det ska! Vad gör ni andra?
Hönsentusiast m. barn och trädgård i Stockholm

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:När fodret blir pulver?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-07 kl 22:10 »
Jag ger resterna till grisarna. Är också irriterad över det.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

ela84

« Svar #2 skrivet: 10 okt-07 kl 22:13 »
Jag hälle de över maträsterna, allt blir ju inte uppätet men lite mindre kastas iaf ;)
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 10 okt-07 kl 22:14 »
Jag har Fenix Allfoder (tror jag det heter) och blandar med snäckskal, förmodar att det ligger pulver av maten tillsammans med snäckskal i botten, vi har bara fyllt på hela tiden. Jag tänkte diska av matbehållaren (en sån där där maten rinner fram automatiskt från Granngården) ordentligt när jag gör en liten höststorstädning endera dagen. Eftersom snäckskalen ligger i pulvret i så fall är det väl inte mycket att göra med det annars borde man kanske kunna blanda ut pulvret med goda matrester t ex för att få hönsen att äta upp det? Mina hönor gillar t ex havregrynsgröt, det borde gå bra att röra ner lite hönsfoder i den.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Ehrenstorp

« Svar #4 skrivet: 10 okt-07 kl 22:14 »
Ett litet tips är att om du har ganska mkt "pulver" av fodret så uppskattar hönsen om du blandar upp det med vatten, blir som det heter "Drav" Upplöst fodret. Då blir pulvret i stora bitar och det blir lättare för dem att äta och dem gillar det :)

Onödigt att slänga det ;)
« Senast ändrad: 10 okt-07 kl 22:15 av Ehrenstorp »
Har Vit leghorn, Svart Leghorn och Skånsk blommehöna

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 10 okt-07 kl 22:16 »
Det ska jag prova. :D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Kylling

« Svar #6 skrivet: 11 okt-07 kl 09:33 »
Jag tänkte väl att det skulle komma bra tips! Vi ska testa att röra ut med lite vatten. Vi har redan testat att blanda med kokt ris (t.ex) men vid en viss mängd iblandat pulver blev det för torrt.

Ehrenstorp

« Svar #7 skrivet: 11 okt-07 kl 16:11 »
Riktigt vilken mängd vatten / pulver man ska blanda vet jag inte men det ska se ganska mörk brunt ut så är det nog som bäst :)

Berätta hur det går/har gått!  :D
« Senast ändrad: 11 okt-07 kl 16:13 av Ehrenstorp »

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 okt-07 kl 21:26 »
 ;D vilka bra tips ni kommer med! Har funderat på hur man kan få hönsen att äta pulvret och detta ska prövas!!!!!!!!!!!!! ;D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Kylling

« Svar #9 skrivet: 12 okt-07 kl 10:15 »
Vi gjorde en rätt så tjock gröt, nu på morgonen är det fullt av näbbmärken, men inte särskilt mycket har försvunnit - och de stod som vanligt och väntade på vanligt foder! Kan någon beskriva konsistensen lite närmare på det som fungerar?
Man kanske ska blanda i både vatten och lite annat lockande som ris/pasta?

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #10 skrivet: 12 okt-07 kl 12:43 »
Precis som när jag gör eget foder :-[
Rörs ut med vatten eller fil till grötig konsistens ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

ela84

« Svar #11 skrivet: 12 okt-07 kl 14:12 »
Mina var inte så förtjusta e de trotta att dom fick sina rester i den oxå :-\
Inte ens ankorna, men de kanske går att exprimentera lite men konsistensen och rester?
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Nypålandet

« Svar #12 skrivet: 12 okt-07 kl 14:14 »
Mina var inte så förtjusta e de trotta att dom fick sina rester i den oxå :-\
Inte ens ankorna, men de kanske går att exprimentera lite men konsistensen och rester?

Till mina ankor blandar jag det väldigt löst, det "simmar" i vatten.

Ehrenstorp

« Svar #13 skrivet: 12 okt-07 kl 15:12 »
Hm  :-\ Kanske kan ta en bild på hur mitt ser ut när hönsen kastar sig på det.
Men det är väl så att alla höns gillar ju inte samma saker :)

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #14 skrivet: 12 okt-07 kl 15:13 »
Mina får mat ifoderautomat som jag bara fyller på när det börjar ta slut. Pulvret följer med när de äter av det nya. Inget spill här inte!
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #15 skrivet: 12 okt-07 kl 20:13 »
Håller med "södergården"

Mina höns äter nog upp pulver och allt. Har åxå en foder automat från Lantmännen. Fyller på foder hela tiden och har inte ens haft en tanke om pulvret. Ibland ser jag lite pulver i botten men det försvinner nog det med.
Har antagligen inte så kräsna höns. Och med tanke på att dom rensar ALLT man ger dom i matrest väg så e dom INTE kräsna för fem öre *S*

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #16 skrivet: 12 okt-07 kl 20:19 »
Varför är mina höns så kräsna då... De äter varken morötter eller äpplen oavsett vad jag gör med dem, river, hackar, kokar...

Jag har också en sådan där foderautomat från Lantmännen som jag bara fyllt på, jag kom på det nu att jag kanske skulle tömma den helt någon gång och diska av den, vattenautomaterna diskar jag ju flera gånger i veckan. Kanske är det fullt med mjöl i botten på den, jag blandar med snäckskal (för så gjorde min syster som lärde mig det där med höns) så det är mest snäckskal kvar innan det är dags att fylla på, kanske mjöl också... Jag funderar på att ha en egen skål med snäckskal (ja inte egen till mig då... jag menar i en skål bredvid)...

Apropå det, när det blir snö måste man kanske ta in grus i en skål också?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 12 okt-07 kl 22:32 »
Du kan ta det lungt hönsen klarar sig utmärkt utan grus !  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 14 okt-07 kl 17:11 »
Jag tycker att grus och snäckskal etc går utmärkt att slänga in i golvströet! Det ger dem lite sysselsättning! ;D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Blomme

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 okt-07 kl 21:36 »
Fyll inte på förrens de har ätit upp, är de hungriga äter de mjölet med.
Man kan också som sagt innan stänk på lite vatten så det klumpar sig om man har lust. Hönsen ska slicka trågen rena innan det blir mat  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser