Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilka fonder har ni?  (läst 9978 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:vilka fonder har ni?
« Svar #20 skrivet: 09 okt-07 kl 07:03 »
Här en säker investering om du vill trygga din framtid:

http://www.adultvest.com/

;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #21 skrivet: 09 okt-07 kl 10:02 »
Sätt dina pengar på ett räntefritt sparkonto i JAK, eller försök hitta en social investering i närheten av ditt boende som stimulerar både miljö, hälsa och arbetstillfällen i det lokala näringslivet.

Men om det är vinstmaximering du är ute efter...

Här en säker investering om du vill trygga din framtid:

http://www.adultvest.com/

Porr, knark och bilhandlarbranchen är alltid ofta snabba cash,,,, men riskerna överväger det liv i sus och dus som detta erbjuder. Hellre utfattig med ett börs och fondras än kulhåll i ryggen, rättskarusell, skattemyndigheter, viten o fängelse.

Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

HJFF

• Västerbotten
« Svar #22 skrivet: 09 okt-07 kl 10:11 »
Skulle aldrig skaffa en aktiefond, de är till sin konstruktion samhällsfarliga. Du betalar för att ge någon annan makt, makt som de använder till ett kortsiktigt vinstmaximerande som inte är hälsosamt vare sig för samhället eller för det företag fonden har ägande i.

Förklara gärna mer ingående hur du menar att dom skulle vara samhällsfarliga, pengaflöden till miljörelaterade bolag är väl aldrig fel, eller?

Suresh

• -
« Svar #23 skrivet: 09 okt-07 kl 10:12 »
Porr, knark och bilhandlarbranchen är alltid ofta snabba cash,,,, men riskerna överväger det liv i sus och dus som detta erbjuder. Hellre utfattig med ett börs och fondras än kulhåll i ryggen, rättskarusell, skattemyndigheter, viten o fängelse.

Kan vara sant som verksamhetsledare, men inte som investerare. Tobaks,-alkohol- knark, porr och vapenindustrin är säkra investeringar för den som hittar ett bra fondbolag som tar stötarna åt dem.

Fick jag lära mig när jag gick på Handelshögskolan. ;)

Suresh

• -
« Svar #24 skrivet: 09 okt-07 kl 10:13 »
Förklara gärna mer ingående hur du menar att dom skulle vara samhällsfarliga, pengaflöden till miljörelaterade bolag är väl aldrig fel, eller?

AktieFONDER anonymiserar ägandet.

Syftet med aktier är att få investeraren att ta sitt ägaransvar. Fonder gör ägaren anonym och lämnar därmed över makten i företagen till styrelserna och VD, som i saknad av tydliga ägardirektiv kan sätta igång och göra lite vad som helst med företaget.
« Senast ändrad: 09 okt-07 kl 10:33 av Swami Anand Suresh »

HJFF

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 09 okt-07 kl 10:34 »
AktieFONDER anonymiserar ägandet.

Syftet med aktier är att få investeraren att ta sitt ägaransvar. Fonder gör ägaren anonym och lämnar därmed över makten i företagen till styrelserna och VD, som i saknad av tydliga ägardirektiv kan sätta igång och göra lite vad som helst.

Därmed inte sagt att dom passar på så fort en fond går in med pengar, VD och styrelsen bör ju vara hederliga snubbar som för företaget i rätt riktning och gynnar ägarna på lång sikt.

Även småsparare som aktieägare kan med sin "inaktivitet" överlåta makten till styrelsen och VD-n

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #26 skrivet: 09 okt-07 kl 10:42 »
Skälet till att jag ogillar aktiefonder är inte att de är passiva ägare, det är att de är aktiva ägare med fel agenda.
En fond har inget intresse av att tillverkning ligger i Sverige, 3000 uppsagda arbetare rör dem inte i ryggen, tror de att de kan få upp aktiekursen på ett företag de har ett tillfälligt ägande i genom att flytta en fabrik och därigenom ödelägga hundratals familjers livsplanering så gör de det utan att tveka.
Företag skall ha trydligt ägande och helst inte vara större än att alla anställda någon gång har skakat hand med ägaren. En brukspatron är intresserad av att den egna fabriken överlever och är en aktiv ägare av den som tar stort ansvar även genom lågkonjunkturer. Ett internationellt ägarkonsortium ser en fabrik som en av 1000 spelbrickor som  de utan känslor kan flytta, kasta bort, glömma bort, eller bara offra för att skydda andra intressen.

Skall vi nödvändigtvis ha aktieägande så skall det vara individer, inte organisationer som äger aktierna och som tar sitt ägaransvar.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Suresh

• -
« Svar #27 skrivet: 09 okt-07 kl 10:52 »
Därmed inte sagt att dom passar på så fort en fond går in med pengar, VD och styrelsen bör ju vara hederliga snubbar som för företaget i rätt riktning och gynnar ägarna på lång sikt.

Även småsparare som aktieägare kan med sin "inaktivitet" överlåta makten till styrelsen och VD-n

Många individuella småsparare saknar ägarinflytande, men småsparare i en fond får ägarinflytande. Det är ju bra om fondvalet är medvetet, t ex "Revolutionära Marxisters Fond För Övertagandet Av Produktionsapparaten". De ser till att rösta in en marxist i företagsstyrelsen som förhoppningsvis styr företaget efter deras ideologiska principer.

Man Allmänna Vinstfonden gör inte det. De tillsätter en avdankad kusin till någon direktör med känningar i fondbolaget. Och allmänna Pensionsfonden tillsätter en avdankad politiker.

Och då går det ju som det går med företagen.

Eller så går det som i Sprithitlers exempel. Någon räknenisse på fondbolaget kommer på att vinsten i Ghana blir 0,001 % högre än i Sollefteå och då drar hela produktionen dit istället.

( Wallenberg - kom tillbaka! Allt är förlåtet!)
« Senast ändrad: 09 okt-07 kl 10:52 av Swami Anand Suresh »

Blomme

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 09 okt-07 kl 19:01 »
HSBC GIF Chinese Equity A USD Acc
Robur Råvarufond
Catella Reavinst

Dem går bra, men byter då och då.

Johannes

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 09 okt-07 kl 20:04 »
Att anette i bugared var veg- intressant upplysning.jag är det nästan.
Just idagarna håller jag påoch tittar på två PPm fonder som inte tittat på tidigare.
En humorfond kanske skulle va nåt?

träd

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 09 okt-07 kl 20:15 »
ok här kommer mina PPM fonder.... ;D

dessa är:
334409 Baring Hong Kong China Fund
197632 CAAM-Funds Greater China

Baring Hong kong China Fund:

värdeutveckling 2007: 79,5%
värdeutveckling 2006: 68,1%
snitt på 5år: 22,0%
fondavgift 0,6%

CAAM-Funds Greater China:

värdeutveckling 2007: 56,2%'
värdeutveckling 2006: 50,3%
snitt på 5 år: 18,6%
fondavgift: 0,9%

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 09 okt-07 kl 20:21 »
Den här artikeln konstaterar något som borde vara känt för alla som sparar på lång sikt, nämligen: I genomsnitt utvecklas alla fonder som marknaden, det vill säga som index minus avgifter. Det innebär att fonder med låg förvaltningsavgift som kollektiv utvecklas bättre än kollektivet av fonder med hög förvaltnings­avgift.

För PPM innebär det att ett ickeval är ett bra val, eftersom pengarna då hamnar i Sjunde AP-fondens "Premiesparfond", som har mycket låga avgifter.

träd

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 09 okt-07 kl 20:25 »
Den här artikeln konstaterar något som borde vara känt för alla som sparar på lång sikt, nämligen: I genomsnitt utvecklas alla fonder som marknaden, det vill säga som index minus avgifter. Det innebär att fonder med låg förvaltningsavgift som kollektiv utvecklas bättre än kollektivet av fonder med hög förvaltnings­avgift.

För PPM innebär det att ett ickeval är ett bra val, eftersom pengarna då hamnar i Sjunde AP-fondens "Premiesparfond", som har mycket låga avgifter.

hej Ulric!
Gå gärna in här och läs skillnaden mellan att placera sina fonder själv jämfört med sjunde APfonden.
sjunde ap fonden har kanske låga avgifter,men knappt någon värdeökning...

http://www.minappmfonder.se/?gclid=CKHXne-jgY8CFQgvlAod1U8VwA

Pirum

• -
« Svar #33 skrivet: 09 okt-07 kl 20:40 »
Sjunde AP-fonden har ett vackert namn och det räcker för mig.

Det klingar i samma anda som "Televerket", "Domänverket", "Varudeklarationsnämnden", och annat vackert från förr.

Jag vill ha samma statliga pension åt alla och tänker inte göra något aktivt val om jag inte känner mig väldigt tvungen. För övrigt ägnar jag inte fonder en tanke just nu, men om jag investerade skulle det vara i någon slags etiska fonder. Fast de är väl svåra att hitta.
« Senast ändrad: 09 okt-07 kl 20:42 av Pirum »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 09 okt-07 kl 20:59 »
På webbsidan du länkar till finns ett diagram som visar att något som kallas "Mina PPM fonder" ökat mer än såväl börsen som Premiesparfonden under 2007. Jag har några problem med det.

• Alla fonder kommer att gå bra enskilda år under en så lång tid som du och jag har till pensionen. Diagrammet är lite som målfoto på starten av ett maratonlopp.
  • Varje vecka är det någon som har tretton rätt på stryktipset. Det hjälper inte när man skall gissa nästa veckas vinnande rad.
  • Det definieras aldrig vad de menar med "Mina PPM fonder". Jag antar att det kostar 280 kronor att få veta det.
  • Om man drar 280 kronor om året i tjugo år blir det inklusive ränta på ränta i tjugo år en vacker slant i sig.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #35 skrivet: 09 okt-07 kl 21:01 »
Sjunde AP-fonden har ett vackert namn och det räcker för mig.

Det klingar i samma anda som "Televerket", "Domänverket", "Varudeklarationsnämnden", och annat vackert från förr.

Jag vill ha samma statliga pension åt alla och tänker inte göra något aktivt val om jag inte känner mig väldigt tvungen. För övrigt ägnar jag inte fonder en tanke just nu, men om jag investerade skulle det vara i någon slags etiska fonder. Fast de är väl svåra att hitta.

Det finns gott om etiska fonder på marknaden just nu, miljö och etik är ju högt konkurrensvärde just nu.
Att tänka på vid fondköp = risk kopplat till avkastning. Hög risk = större möjlighet till vinst eller förlust. Låg risk= mindre svängningar och/men lägre avkastning.
En fond med medelrisk som gått bra? Privatiseringsfonden hos Robur - placerar i bolag som privatiseras från att tidigare varit kommunala/statliga

www.morningstar.se  - bra sida med jämförelser av fonder. Det man skall komma ihåg är att den sidan relaterar betygen inom samma fondgrupp, dvs finns det bara exempelvis bara en X-fond så får den automatiskt högsta betyg.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Pirum

• -
« Svar #36 skrivet: 09 okt-07 kl 21:25 »
En fond med medelrisk som gått bra? Privatiseringsfonden hos Robur - placerar i bolag som privatiseras från att tidigare varit kommunala/statliga

He, ja, där var ju ett tydligt exempel på en oetisk rövarfond ;)

Någon som vet ifall http://www.ekobanken.se kan vara nåt?

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #37 skrivet: 09 okt-07 kl 21:39 »
nej jag avstod valet, hamnade därmed på sjunde.
jag avstod eftersom jag inte tycker att jag som "vanlig" löntagare (företagare) ska vara tvungen att spekulera på börsen med mina pensionspengar. rena vansinnet!
däremot har jag som privatperson investerat i både aktier och fonder,  och det har gått betydligt bättre än bankräntan i alla fall, så bra faktiskt att jag valt att låna (VE OCH FASA) pengar till ett husbygge (bygger inte ens till mig själv :o) kanske måste nalla lite för att få råd till bergvärmen ::)
snacka om bra investering. 8)
är Återprenumerant såklart.

Baxima

« Svar #38 skrivet: 09 okt-07 kl 22:02 »
Jag har en kina fond

Och en rysslandsfond

Sen har jag en ränte fond oxå.

Kina fonde har gått upp makalöst mycket i år 85%  :o
« Senast ändrad: 09 okt-07 kl 22:04 av Baxima »

träd

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 09 okt-07 kl 22:11 »
På webbsidan du länkar till finns ett diagram som visar att något som kallas "Mina PPM fonder" ökat mer än såväl börsen som Premiesparfonden under 2007. Jag har några problem med det.

• Alla fonder kommer att gå bra enskilda år under en så lång tid som du och jag har till pensionen. Diagrammet är lite som målfoto på starten av ett maratonlopp.
  • Varje vecka är det någon som har tretton rätt på stryktipset. Det hjälper inte när man skall gissa nästa veckas vinnande rad.
  • Det definieras aldrig vad de menar med "Mina PPM fonder". Jag antar att det kostar 280 kronor att få veta det.
  • Om man drar 280 kronor om året i tjugo år blir det inklusive ränta på ränta i tjugo år en vacker slant i sig.

det är en rådgivningtjänst där erkända experter gör börsanalys och ger dig FÖRSLAG på en aktieportfölj,jag tog gratismedlemskapet i 2 månader och lärde mig hur man ändrar fonder, nu kan jag det och slipper betala 280kr för nu vet jag hur jag ska leta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 3 användare (1 dolda)
Biofilo, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser