Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ser det ut? socialbidrag..  (läst 7816 gånger)

Gurkan82

• -
Hur ser det ut? socialbidrag..
« skrivet: 08 okt-07 kl 15:44 »
Nu är det så här att jag sitter här utan varken jobb eller bostad,visst,jag har fått bo hos mamma tillfälligt men jag kan inte bo här hur länge som helst,hon har inte råd med det.

Jag är över 18 också..

Har jag rätt till socialbidrag? hur ser det ut?  hur söker jag?  

Ringer jag och säger att jag bor hos mamma så kanske jag inte kan få hjälp?? ::)

Nån som kan hjälpa mig?
Du är så fin. Jag tycker om dig.

Filip Skräplund

Re:Hur ser det ut? socialbidrag..
« Svar #1 skrivet: 08 okt-07 kl 15:54 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #2 skrivet: 08 okt-07 kl 16:13 »
Ta kontakt med soc, det är inget att skämmas för, de kan svara om du kan få bidrag. Om du tycker att det är pinsamt kan du ju ringa och fråga "hypotetiskt" om en person i denna situation kan få bidrag så du vet om du har förutsättning innan du tar officell kontakt.
elliha.blogspot.com

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 08 okt-07 kl 16:16 »
Nu är det så här att jag sitter här utan varken jobb eller bostad,visst,jag har fått bo hos mamma tillfälligt men jag kan inte bo här hur länge som helst,hon har inte råd med det.

Jag är över 18 också..

Har jag rätt till socialbidrag? hur ser det ut?  hur söker jag?  

Ringer jag och säger att jag bor hos mamma så kanske jag inte kan få hjälp?? ::)

Nån som kan hjälpa mig?
Enligt föräldrabalken så är en förälder försörjningspliktig för sitt barn(du) tills barnet fyller 18 år. Om barnet (du) studerar så förlängs skyldigheten till 20 år.
Så det beror alltså på om du studerar, gymnasiestudier tex.

Om du inte studerar så har din mamma ingen skyldighet att försörja dig, oavsett om du bor hos din mamma eller nån annanstans.

Har du ingen inkomst eller studiebidrag så är du berättigad till socialstöd. Du kan också vara berättigad till bostadsstöd, beräknat på vad du kan tänkas betala i hyra till din mamma för att du bor hos henne.

Kontakta soc.och försäkringskassan. Be att du får komma dit för att få hjälp med ansökningarna och fråga vilka papper du behöver ha med dig när du går dit. Fråga också om din mamma skall följa med, som intygare att du faktiskt bor hos henne.

Är du skriven hos din mamma? Fråga annars om det med.

Men börja med att skriva in dig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen.
« Senast ändrad: 08 okt-07 kl 16:17 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gurkan82

• -
« Svar #4 skrivet: 08 okt-07 kl 16:16 »
Ta kontakt med soc, det är inget att skämmas för, de kan svara om du kan få bidrag. Om du tycker att det är pinsamt kan du ju ringa och fråga "hypotetiskt" om en person i denna situation kan få bidrag så du vet om du har förutsättning innan du tar officell kontakt.

Hej.
Tack,det ska jag göra. Får ringa dit imorn bitti..

Så himla orolig,har liksom räkningar som måste betalas..

Du är så fin. Jag tycker om dig.

Pirum

• -
« Svar #5 skrivet: 08 okt-07 kl 17:40 »
Ja, är man inte arbetssökande tror jag inte man får bidrag alls numera. Så gör det först. Registrera dig redan idag på ams.se , eller vad det heter, och fixa tid för träff med handledare. Dvs, registrerar du dig den 9 okt så är det från och med den 9 okt som du kan få pengar från soc. Dag 1-8 denna månad får du nog inte en spänn för.
(Med reservation för att ha fel, eftersom jag är arbetande student är jag inte alls berättigad till något som helst bidrag...)

träd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 okt-07 kl 17:42 »
ni verkar tro att det bara är dit och få ett bidrag..tyvärr krävs det mer än så... :o ::)

februaribarn

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 okt-07 kl 17:51 »
Man måste vara inskriven på arbetsförmedlingen först och främst, och tackar du nej till erbjudna jobb, så lär bidraget ryka direkt.

Du måste ha absolut noll tillgångar, inget sparkonto eller fonder. HAr du stora värden i form av bil, dyr bostad osv. kan det vara möjligt att du får göra dig av med dessa...

Blomstertanten

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 okt-07 kl 23:46 »
Alla har rätt att söka socialbidrag , men sen om man får eller inte är en annan sak !
Naturligvis har socialen vissa krav man måste uppfylla !

Dr_zoidberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 okt-07 kl 23:53 »
Gurkan82. Om du är inskriven på arbetsförmedlingen och kan visa att du söker aktivt arbete så har du rätt till soc-bidrag. Om dom strular (vilket jag har svårt att tro) så överklaga. I din situation har du rätt att få soc-bidrag, så länge du visar att du aktivt söker jobb.

Blomstertanten

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 okt-07 kl 00:01 »
Verkar som om olika socialkontor i olika delar av landet har lite skillnad när det gäller att få hjälp till eget boende.
Här har dom en regel om att man inte får hjälp till att flytta hemifrån förrens man är 25 år.
Och om man bor hemma hos föräldrarna så måste de ha förlorat bostadsbidrag för att man ska få hyresbidrag från socialen.

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 okt-07 kl 01:49 »
Blomstertanten - Jepp, nog gäller det olika regler alltid. Här i länet måste man vara över tjugoett, fram tills dess räknar de med att föräldrarna skall försörja en.

Som tidigare nämnt måste man vara arbetssökande (på heltid, säger de) och dessutom "praktisera", även känt som "arbeta gratis" heltid dessutom.

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 09 okt-07 kl 09:08 »
Blomstertanten - Jepp, nog gäller det olika regler alltid. Här i länet måste man vara över tjugoett, fram tills dess räknar de med att föräldrarna skall försörja en.
Det är bara om man studerar som föräldrarna är försörjningspliktiga upp till 21.
Annars är det enligt lagtexten i föräldrabalken vid 18 år som gränsen går.

Men kommunerna vill ju helst slippa betala så de ser ofta till att personen mellan 18-21 skrivs in på något utbildningsprogram medan h*n söker arbete.

Dock kan mamman/föräldrarna söka bostadsbidrag om man ser att man inte har rådatt försörja sitt inneboende barn.

Men ingen säger att det skall vara lätt, det här.

Kom ihåg, arbetsförmedlingen först!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Blomstertanten

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 okt-07 kl 10:14 »
Det är bara om man studerar som föräldrarna är försörjningspliktiga upp till 21.
Annars är det enligt lagtexten i föräldrabalken vid 18 år som gränsen går.

Men kommunerna vill ju helst slippa betala så de ser ofta till att personen mellan 18-21 skrivs in på något utbildningsprogram medan h*n söker arbete.

Dock kan mamman/föräldrarna söka bostadsbidrag om man ser att man inte har rådatt försörja sitt inneboende barn.

Men ingen säger att det skall vara lätt, det här.

Kom ihåg, arbetsförmedlingen först!!

Bostadsbidraget upphör så fort "barnet" fyllt 18 om han/hon inte går på gymnasiet, för då är du som förälder inte längre försörjningspliktig.
Alltså kan man inte söka bostadsbidrag för "vuxna" barn som bor hemma !

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 09 okt-07 kl 10:32 »
Bostadsbidraget upphör så fort "barnet" fyllt 18 om han/hon inte går på gymnasiet, för då är du som förälder inte längre försörjningspliktig.
Alltså kan man inte söka bostadsbidrag för "vuxna" barn som bor hemma !
Nej, men i vissa kommuner, enl.Kryp t.ex., så tycker kommunen att föräldern är försörjningspliktig till 21 och då bör man, rent hypotetiskt, kunna söka bostadsbidrag. Om inte annat så kan man få f-k att vara behjälplig gentemot kommunen genom sitt avslag om b-bidrag.

Bara en tanke.

Blomstertanten

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 okt-07 kl 13:42 »
Nej, men i vissa kommuner, enl.Kryp t.ex., så tycker kommunen att föräldern är försörjningspliktig till 21 och då bör man, rent hypotetiskt, kunna söka bostadsbidrag. Om inte annat så kan man få f-k att vara behjälplig gentemot kommunen genom sitt avslag om b-bidrag.

Bara en tanke.

Men 21 år gäller väl inte gränsen för försörjningsplikten(om inte ungen går på gymnasiet alltså), utan gränsen för när det sociala är skyldiga att hjälpa till med eget boende  ??? Bidrag till mat och uppehälle har man rätt att få från socialen.
Och bidrag till hyran kan man få om man är inneboende men inte om du är inneboende hos förälder ( Inte av socialen i Örebro i alla fall )
Egentligen är ju socialtjänstlagen lika över hela landet men det som skiljer är hur den tolkas !  :-\
« Senast ändrad: 09 okt-07 kl 13:45 av Blomstertanten »

Våmhuskullan

• -
« Svar #16 skrivet: 09 okt-07 kl 14:16 »
Citera
Egentligen är ju socialtjänstlagen lika över hela landet men det som skiljer är hur den tolkas !  

Detta stämmer.
Socialtjänstlagen är skrivet på så sätt att den ska kunna tolkas och misstolkas  ;D beroende på vem som tolkar alltså.

iderik

« Svar #17 skrivet: 15 nov-07 kl 19:51 »
Javisst, och nog vill väl myndigheter "misstolka" dem till sin fördel alltid. Verkar som folket är till för myndigheterna/staten och myndigheterna/staten inte till för folket  :-\

En hypotetisk fråga om socialbidrag.
Låt säga du sitter på en nätt förmögenhet om 500 tusen inklusive tillgångar som säljes säger vi och sagt upp dig från jobbet månaden innan, lever loppan med pengarna i 1 månad säger vi - ja, låter ju lite otroligt men verkar som en del kan det.
Månaden därpå har man 0 kr och knallar iväg till socialen efter att ha besökt arbetsförmedlingen och anmält sig där. Har ännu inte betalt hyran för denna månaden.
Får denne något bidrag?

Intresserad av idéer och energifrågor framförallt. Varför slösa el på att göra värme...

Pianja

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 nov-07 kl 19:56 »
Nej. Socialen tittar bakåt. Anser de att man haft ekonomi nog att spara de senaste månaderna så blir det inte en krona.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #19 skrivet: 15 nov-07 kl 20:36 »
Jag kan inte det här med socialbidrag, har gud ske lov aldrig behövt nyttja den möjligheten. Däremot är lagar i allmänhet min grej och jag vill bara nämna att det är skillnad på föräldrabalkens och socialtjänstlagens regler. Förenklat kan man säga att föräldrabalken reglerar föräldrarnas skyldigheter gentemot sina barn och socialtjänstlagen reglerar samhällets skyldigheter.

I det här fallet blir det viktiga SoLs regler för det är de som reglerar rätten till försörjningsstöd, som det heter. Dom reglerna kan jag inte bättre än någon annan. Det jag vet är dock att det är just SoL som är den relevanta lagen i det här fallet.

Hur jag vet det? Jag harvade runt på ett universitet i fem år och kallar mig sedan dess jurist.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser