Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Barkade rönnar.  (läst 1863 gånger)

Väg arbetarn

• Gäst
Barkade rönnar.
« skrivet: 08 okt-07 kl 09:01 »
Mina får har effektivt barkat samtliga rönnar (endast rönnaran).

Detta var ju inte önskvärt så min fråga är om det går att rädda träden eller om jag bör ta ner dom för att säkra virket.

anette i bugared

• -
Re:Barkade rönnar.
« Svar #1 skrivet: 08 okt-07 kl 09:37 »
Är träden barkade runt om så kommer de att dö. Är de bara skadade så överlever de ett par år, men drabbas förr eller senare av röta eller andra sjukdomar. I vilket fall som helst så skadas virket, (vilket kanske inte gör så mycket om du bara skall ha det till ved men inte är så bra om du skall såga virke av det.)
« Senast ändrad: 08 okt-07 kl 09:38 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Väg arbetarn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 okt-07 kl 09:40 »
Finns det igen man kan göra?

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 10 okt-07 kl 18:04 »
Hur ser det ut?
Skalat runt om eller bara bitvis?
Är det runt om så är det kört.
Om det bara är bitvis så kan man stryka på lackbalsam mellan barken och det skalade trädet. Så att man hindrar luften från att kommer in under barken.
Rönn har bra läkkött. Vilket också gör att rönn är lättympat. Har själv ympat in diverse olika prygnadsrönn i vanliga rönnar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser