Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygglov  (läst 7487 gånger)

ninaelisabet

bygglov
« skrivet: 08 okt-07 kl 07:46 »
Vet någon vad det kostar att ansöka om bygglov på ett ungefär, beror det på fall till fall eller är det alltid samma kostnad?

manna

• -
Re:bygglov
« Svar #1 skrivet: 08 okt-07 kl 08:26 »
Jag är mitt uppe i bygglovskarusellen, men kostnaderna har jag ingen koll på. Jag föreslår att du kontaktar plan&bygg i din kommun.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

ninaelisabet

« Svar #2 skrivet: 08 okt-07 kl 09:08 »
Är det svårt att få bygglov om man har en gård med ett mindre bostadshus och vill bygga ett nytt större bostadshus på tomten?

Nypålandet

« Svar #3 skrivet: 08 okt-07 kl 09:15 »
Är det svårt att få bygglov om man har en gård med ett mindre bostadshus och vill bygga ett nytt större bostadshus på tomten?

Tror inte det. Du bor sannolikt utanför planerat område, så det brukar vara ganska fritt fram att härja bäst man vill.

ninaelisabet

« Svar #4 skrivet: 08 okt-07 kl 09:41 »
Det låter ju bra, tack för svaret!

Bonnamårten

• he he
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 12 okt-07 kl 18:06 »
Hej

Bor man utanför planerat område räcker det att skicka in en bygganmälan. Det kostar ca 400-500. behöver man bygglov blir det kanske 10x så dyrt. I kommunen jag bor finns prislista på kommunens hemsida, olika priser för vad man söker för slags bygglov.

Tror kommunen vill ha in ritning på det du bygger, så var det när jag byggde till.

Rödskägg

• Småland
« Svar #6 skrivet: 13 okt-07 kl 09:56 »
Allt beror på var gården är belägen. Men ett nytt större boningshus är bygglovspliktigt, det är skillnad med tillbyggen som ej överstiger bef byggnads yta och ekonomibyggnader. Sedan om det är mindre än 300 meter till vattnet då är du välkommen till den yttersta nivån i helvetet aka Länsstyrelsen.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Jessica78

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 jan-08 kl 18:57 »
I södermanland kostar det ca 30 000 för ett bygglov.

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 03 jan-08 kl 19:27 »
Här i Marks kommun ligger priset för bygglov på mellan 4-6000, om man får bifall. Ett avslag kostar ca 700.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jessica78

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 jan-08 kl 19:42 »
för att kunna söka om bygglov så måste du ha en nybyggnadskarta och en sån kostar ca 6000. Sen är det utmätning som också kostar. Jag håller på att bygga nu och det är inte billigt.

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 03 jan-08 kl 20:05 »
för att kunna söka om bygglov så måste du ha en nybyggnadskarta och en sån kostar ca 6000. Sen är det utmätning som också kostar. Jag håller på att bygga nu och det är inte billigt.
Vi behövde inte någon nybyggnadskarta, det räckte att dra kopia på vår gamla markkarta och rita in på ett ungefär. Avstyckningen skulle gått på 10.000(ett shablonpris hos lantmäteriet) eller lägre.
Så priser och kostnader verkar variera mycket.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #11 skrivet: 03 jan-08 kl 21:46 »
Har fått bygglov i kungälvs kommun en till/utbyggnad på ca 100
Kostade runt 5000:-
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 08 jan-08 kl 10:17 »
bygglov, nybyggnadskartor, utsättning mm samt kvalitetsansvarig och byggfelsförsäkring c:a 55.000:-

utanför planerat område :o

edit, då ingår visserligen rivningslov/ flyttlov också
« Senast ändrad: 08 jan-08 kl 10:20 av Susanne1 »
är Återprenumerant såklart.

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 09 jan-08 kl 10:26 »
bygglov, nybyggnadskartor, utsättning mm samt kvalitetsansvarig och byggfelsförsäkring c:a 55.000:-

utanför planerat område :o

edit, då ingår visserligen rivningslov/ flyttlov också
Då måste det ha varit på en "ny" tomt?

På en tomt där det redan finns fastigheter så brukar man kunna fixa det mesta för ca 5000:-

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 09 jan-08 kl 10:29 »
nope, inte ny tomt. det stod redan ett boningshus där innan men det dyra är ju byggfelsförsäkringen/ kvalitetsansvarig som man idag inte kommer undan vid nybygge av boningshus, oavsett om det är planlagt eller inte. det kostade 12.000 stycket totalt 24.000 för absolut ingenting :o :o :'(
är Återprenumerant såklart.

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 09 jan-08 kl 13:00 »
nope, inte ny tomt. det stod redan ett boningshus där innan men det dyra är ju byggfelsförsäkringen/ kvalitetsansvarig som man idag inte kommer undan vid nybygge av boningshus, oavsett om det är planlagt eller inte. det kostade 12.000 stycket totalt 24.000 för absolut ingenting :o :o :'(
När jag byggde garaget så satte jag själv ut garaget.
Kvalitetsansvarig var en bekant som jobbar som arbetsledare på en byggföretag.

manna

• -
« Svar #16 skrivet: 10 jan-08 kl 08:13 »
Vi väntar fortfarande på det där bygglovet... och så bygganmälansmötet...

Kvalitetsansvarig för bygget är brorsan, bygg- och vovingenjör. Den där byggfelsförsäkringen ska vi klara oss utan, eftersom den bara måste tecknas om den totala kostnaden för bygget överskrider 400000 skånska dollar. Så många slant tänker vi inte använda.

Kostnad för bygglov vet vi ännu inte. Vi ökar byggytan med ca 60 kvm, bor utanför planlagt område men inom samlad bebyggelse.

Regler och kostnader verkar variera kraftigt beroende på var i landet det är aktuellt att bygga. Allt för att skapa förvirring, antagligen.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #17 skrivet: 10 jan-08 kl 08:27 »
Regler och kostnader verkar variera kraftigt beroende på var i landet det är aktuellt att bygga. Allt för att skapa förvirring, antagligen.

Eller allt för att balansera den kommunala budgeten via områden där kommunen har monopol och kan göra som den vill?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 10 jan-08 kl 11:03 »
Eller allt för att balansera den kommunala budgeten via områden där kommunen har monopol och kan göra som den vill?
Ligger en hel del i den åsikten. ;D

Neiklot

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 jan-08 kl 14:58 »
Ang. Bygglov!

Behöver jag ansöka om bygglov för att sätta upp solceller på taket?
(Ej inom tättbebyggt område!)

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 2 användare (1 dolda)
Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser