utspridda kycklingar i hagen?

Startat av saint206, 07 Okt-07 kl 23:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

saint206

jag har nu till min förtjusning fått kycklingar..
pga omständigheter så stängde jag inte till hönorna igår natt. idag på morgonen när jag kom ut så fanns det bara två hönor inne, där det ska vara fyra... dom andra två(mammorna) stod och gapade som galningar i kohagen.. jag gick dit, men såg inte till en enda kyckling och hönorna såg stressade ut.

då fick jag av en händlese se en gul boll i gräset, en kyckling. jag trodde den var död men den levde och såg ganska pigg ut, även om den var kall och blöt... hittade så småningom två till.. när jag bär in dessa i hönshuset hör jag ett jäkla pipande bland korna, kollar till och får se favoriten komma vinglandes mellan kobenen..dyblöt och medtagen.. hämtar den och hör då hönorna ändra tonart i sitt gapande, dom har hittat en kyckling till...

min fråga är nu..är det hönorna som "planterat" ut kyclingarna i gräset för natten? alla låg i samma ställning, med huvudet under lite gammalt gräs och verkade ju sova??

och när jag nu ändå frågar, kan hönor få för sej att nobba en egen kycling för att den har en annan färg än de anda? min lilla svarta dog nämligen(han som kom från kohagen..)
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

CatrinPlommon

Det låter som dom haft besök av en räv eller liknande...!
Och i tumultet har dom nog blivit separerade.
Att dom skulle rata en kycling som har en annan färg tror jag inte eftersom en höna gladeligen kan ruva fram både ällingar, påfåglar och annat och ta hand om dem som om dom vore hennes "egna".
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

232 Gäster, 1 användare (1 Dolda)