Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vårdnadsbidrag  (läst 2148 gånger)

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Vårdnadsbidrag
« skrivet: 07 okt-07 kl 14:20 »
Vårdnadsbidraget känns som en bra möjlighet till grund för en försörjning. Ihop räknat med besparingen att inte ha barn på dagis ger det ju ca 4-5000 kr i månaden. Men jag har inte fattat hur det är tänkt att fungera riktigt. Men som jag förstår det spelar det ingen roll för bidragets storlek hur mycket pengar du faktiskt tjänar bara du inte har barnen i kommunal barnomsorg. Alltså borde det vara ett bra tillskott för självhushållare med barn under tre år.

Sen vet man ju aldrig om just vår kommun kommer att erbjuda den lösningen.

Någon som tänker något kring detta?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:Vårdnadsbidrag
« Svar #1 skrivet: 07 okt-07 kl 20:22 »
Jag har funderat på om bidraget är pensionsgrundande.........annars kan det bli problem.....

....och jag har för mig att det bara var ca 3000 kr/mån........

Fast jag kan komma ihåg fel.........det händer (en gång vart hundrade år ::)).
Live simply......so that others may simply live.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #2 skrivet: 07 okt-07 kl 21:37 »
Jag har funderat på om bidraget är pensionsgrundande.........annars kan det bli problem.....

Beror på om du gått på myten om den goda pensionen och tror att du kommer få någon pension när du blir gammal. Vi som är småbarnsföräldrar idag kommer antaligen aldrig få någon pension.

Antingen höjer man pensionsåldern så de flesta dör innan de går i pension (idag dör en man av sex, och en kvinna av elva innan pensionen), eller så äter inflationen upp inflationen - visserligen blir din pension 1 000 000 SEK i månaden, men det räcker inte till ett paket smör, alternativt så avskaffas pensionssystemet helt när staten går i konkurs och får ta ur pensionskassorna för att lösa skulderna.

Pensionssystemet är inte ens grundlagsskyddat, kan på sex månader upplösas eller ändras av riksdagen.

40-45 år är lång tid. Mycket hinner ske innan dess.

Oroa er inte över pensionen, den är bara en dröm för att undvika att folk gör revolution, ivrigt påhejad av AMF Pension "Tänk om du kunde hälsa på dig själv i framtiden när du ligger i dina egna fekalier med fluglarver i dina liggsår och blir misshandlad av personalen samtidigt som kommunen tar hela din pension som avgift för äldreboendet".

Iaf får man väga garanterad tid med sina barn idag mot kanske 100-200 kronor i högre pension om 40 år, om man lever så länge (kom ihåg en chans på sex som man att aldrig nå pensionsåldern), och om pensionssystemet finns kvar då, och väl där om man tycker att kommunen skall få ta dessa 100-200 kronor som extra tillskott att balansera budgeten med när du ligger på vårdhemmet.

Knivigt val.
« Senast ändrad: 07 okt-07 kl 21:52 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 okt-07 kl 23:00 »
Iaf får man väga garanterad tid med sina barn idag mot kanske 100-200 kronor i högre pension om 40 år, om man lever så länge (kom ihåg en chans på sex som man att aldrig nå pensionsåldern), och om pensionssystemet finns kvar då, och väl där om man tycker att kommunen skall få ta dessa 100-200 kronor som extra tillskott att balansera budgeten med när du ligger på vårdhemmet.

Knivigt val.

Ha, ha  ;D Mitt i prick!!!

Jag litar inte på att få någon pension att tala om, vare sig jag jobbar eller ej! Eget sparande och uppfinningsrikedom är nog vad som gäller för en lycklig, rynkig och gråhårig framtid.
Landsflykting i storstan...

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #4 skrivet: 10 okt-07 kl 10:33 »
Viktigare är då SGI:n. För det falllet att man blir sjuk eller får fler barn är det ju viktigt att få behålla den hårt inarbetade SGI:n. Det tänker jag mer på.

Jag har jobbat mycket med ganska bra lön och hålls kvar av sgin på något sätt. Jag vill inte ge upp den lättvindigt för den är jobbig att arbeta upp igen.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

ankfarm

• Halland
« Svar #5 skrivet: 21 okt-07 kl 17:17 »
Vi tänker mer på hur man ska behålla sin heltidstjänst för man får ju inte kobinera föräldrapeng med vårdnadsbidrag. Då måste man alltså gå ner i tid, eller fortsätta jobba och lämna ungen hemma med privat barnpassning. Idéen är god, men det känns inte riktigt genomtänkt. Varför ska man inte kunna få kombinera? Garantidagarna kan man ju inte leva på, så det hade varit jättebra att kunna kombinera, då hade det gynnat de med sämst ekonomi mest.  
« Senast ändrad: 21 okt-07 kl 17:19 av ankfarm »
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #6 skrivet: 25 okt-07 kl 21:01 »
Jag hoppas tanken med vårdnadsbidraget är att man just ska få behålla sin heltidstjänst, om det är anställningsförhållandet du menar. Sen vet jag inte om det är tanken att man också ska får behålla sin SGI, men det hoppas jag. Det här är för oss faktiskt ett alternativ, det gör det i vart fall bra mycket lättare än tidigare att vara hemma länge med sina barn. Men jag vet ju inte ens om min kommun kommer att nappa på möjligheten till vårdnadsbidrag.

Men är det någon som vet om det går att kombinera föräldrapenning för den ena föräldern och vårdnadsbidrag tillden andre? Det håller ju inte ekonomiskt så länge men någon månad skulle vi nog klara genom att jag, som har högre inkomst, tar föräldrapenning på ena barnet och min man tar vårdnadsbidrag på det andra.

Tanken är nog inte att du ska lämna barnet till privat barnpassning utan kanske ha barnomsorg halvtid och jobba halvtid och ta halvt vårdnadsbidrag. Vilket ju blir typ tre tankningar eller två storhandlingar = inte så mycket pengar.

Knepigt det här. Bra ide, men ändå för lite pengar. Kanske borde föräldraförsäkrignen byggas ut i stället. Men jag uppskattar verkligen initiativet att se oss föräldrar som vill vara hemma med våra barn lite längre och lite mer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser