Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mata hönsen med kokt ägg?  (läst 9184 gånger)

ela84

Mata hönsen med kokt ägg?
« skrivet: 07 okt-07 kl 10:35 »
Kan man ge honsen kokt ägg?
Lägger inte in ett helt ägg men jag hackar den i mindre bitar.
Finns de risk att dom börjar picka hål på sina egna?
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Methoni

• Närke
Re:Kokt ägg
« Svar #1 skrivet: 07 okt-07 kl 10:44 »
Jag ger mina hackat ägg bort i mellanåt och de har aldrig hackat sönder något ägg. Däremot äter de gärna upp ägg som av andra orsaker gått sönder.

ela84

« Svar #2 skrivet: 07 okt-07 kl 10:47 »
Tack, va bra så ska dom få de i fortsätningen me.
Dom e helt galna i de  ;)
Dar dyslexi

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #3 skrivet: 07 okt-07 kl 16:49 »
Jag brukar ge mina småkycklingar kokt hackat ägg, har hört nånstans att det är bra men vet inte om det stämmer. Blir iaf lite variation så de slipper äta enbart tillväxtfoder.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 07 okt-07 kl 22:31 »
Jag brukar ge mina småkycklingar kokt hackat ägg, har hört nånstans att det är bra men vet inte om det stämmer. Blir iaf lite variation så de slipper äta enbart tillväxtfoder.

Det stämmer. Ägg är bra för små kycklingar, innehåller den näring de behöver. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Gräbban

• -
« Svar #5 skrivet: 08 okt-07 kl 08:26 »
Jag vet att man  ger små kycklingar kokt ägg, men ska man verkligen ge hönsen det? Blir det inte samma sak som att ge andra djur animaliska foder, alltså att man inte ska fodra dom med "sina egna"?
Det kan väl inte va meningen att höns ska äta ägg egentligen..
Jag har bara för mig att jag läste någonstans om tex galna ko sjukan och dylika hemskheter, och att man i dagens "industri" triggade igång sådana saker eftersom kor och grisar fick animaliska fodermedel. Höns är väl förvisso allätare, men det är ju grisar med?
Kan någon med kunskap ge oss ett bra svar? :)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 08 okt-07 kl 09:34 »

Jag har bara för mig att jag läste någonstans om tex galna ko sjukan och dylika hemskheter, och att man i dagens "industri" triggade igång sådana saker eftersom kor och grisar fick animaliska fodermedel.

Det var länge sedan kossor fick animaliska fodermedel.
Det har varit förbjudet i 20 år nu i Sverige.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #7 skrivet: 08 okt-07 kl 11:30 »
Vuxna höns behöver inte få det proteintillskott som kokt ägg innebär.
För kycklingar däremot så är kokt ägg ett ovärdeligt tillskott , som är komplex och nyttig.

Men att man skulle ge dem av "sina egna" skulle jag inte vilja uttrycka det.

//Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Anna

• -
« Svar #8 skrivet: 08 okt-07 kl 11:32 »
Det är ingen fara att ge höns ägg. Däremot skulle jag aldrig ge dem kycklingkött (eller annat kött heller för den delen). Kycklingarna drar ju in gulesäcken det sista de gör innan de kläcks och lever sedan på den första dygnet. Det är väldigt nyttigt för dem och jag brukar ge dem det. Får jag väldigt mycket ägg nå'n gång under året och inte hinner göra av med dem så kan jag också koka upp ett gäng och ge dem, fast inte hela. De älskar det. Det där med kanibalism handlar väl om köttet och inte tex mjölken från kor eller äggen från höns. Andra fåglar äter ju också glatt ägg (tex skator om de får tag på några).
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

ela84

« Svar #9 skrivet: 08 okt-07 kl 11:36 »
Ja de va lite olika åsikter.
De e inte så att vi ger dom de varje dag, bara när gubben kokar förmånga.
Men de är väl inte som att äta sina egna, tycker jag.
Kanske har jag fel? :-\
Dar dyslexi

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #10 skrivet: 08 okt-07 kl 12:06 »
tror mig ha läst i boken "höns" att man inte ska ge höns ägg.... :-\
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #11 skrivet: 08 okt-07 kl 12:12 »
Hmmm sidan 96;
"ÄGG
Får inte användas i höns- eller kycklingfoder. Ge inte heller hönsen krossade äggskal från andra gårdar, eftersom skalen kan sprida smitta till dina höns"
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

ela84

« Svar #12 skrivet: 08 okt-07 kl 12:22 »
Oki då kanske jag ska skuta.
Men till kycklingar är de ju många som säjer att de e bra?
Dar dyslexi

Anna

• -
« Svar #13 skrivet: 08 okt-07 kl 15:15 »
Det textcitatet skulle kunnas tolkas lite olika. Kan tolkas som att man inte får ha ägg med när man tillverkar foder, alltså industriellt enligt lag eller så. Men att ge matrester hemma är en helt annan sak och då är det ok med ägg. Sedan att inte ge äggskal från andras gårdar är pga smittorisken. Men att ge rena krossade äggskal från dina egna höns är bara bra.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

ela84

« Svar #14 skrivet: 08 okt-07 kl 16:04 »
Ger ni era höns ägg och skal från eran egen produktion?
Dar dyslexi

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 08 okt-07 kl 16:53 »
Ger ni era höns ägg och skal från eran egen produktion?

Ja, både ägg och skal och både råa och kokta.
Fast äggskalen krossar jag så att hönsen inte skall få för sig att ta för sig av de nyvärpta äggen i redena.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ela84

« Svar #16 skrivet: 08 okt-07 kl 17:10 »
Och dom värkar inte bli båliga av de?
Låter som jag kan fortsätta som vanligt
Dar dyslexi

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 08 okt-07 kl 17:35 »
Jag har haft höns i snart 30 år och vad jag vet så har de aldrig blivit dåliga av att äta sina ägg eller äggskal, så fortsätt du att ge dina som förut :D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sia

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 08 okt-07 kl 17:38 »
Ägg är naturligt foder för höns, vitan och gulan  "tillverkas" ju för att bli den enda näringen för kycklingen innan den kläcks.
Även höns och andra fåglar äter upp ägg som spricker eller kläcks utan skal, skatorna brukar tex stjäla ägg ur hönshuset.

Däremot så kan smittor spridas genom ägg, om du skulle mata dina höns med ägg som du köpt från en besättning som har en sjukdom som kan spridas till dina höns genom att dom äter ägg därifrån.
Men om du matar dina höns med ägg som dom själva har värpt så kan dom ju inte drabbas av sjukdomar som dom inte redan har 8)
Mata dina höns med kokta ägg som lite "godis" ibland, då blir dom glada ;)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

ela84

« Svar #19 skrivet: 08 okt-07 kl 17:50 »
De låter inte som om jag begöver sluta ;D
Tack för svaren ;)
Dar dyslexi

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser