Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Badankor ?  (läst 2588 gånger)

Sirpa

• -
Badankor ?
« skrivet: 07 okt-07 kl 01:07 »
Min kompis har köpt ankor och påstår att rasen heter Badanka
jag tycker det låter konstigt.

Finns det en ras som heter badanka  ???
Höns och Liljor i min trädgård.

ela84

Re:Badankor ?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-07 kl 01:12 »
Japp en gul plast anka som man köper i leksaka affären som barn brukar ha i badkaret...
Nä skämt och sido har aldrig hört men de blir ju kul att se om de finns en sådan ras ;)
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 07 okt-07 kl 01:23 »
Har ni också tagit er några rackare?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sirpa

• -
« Svar #3 skrivet: 07 okt-07 kl 02:05 »
Neee  ;D ;D 8)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 07 okt-07 kl 04:02 »
här har man det.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #5 skrivet: 07 okt-07 kl 12:13 »
Det är rasen Mignonanka som din kompis har köpt!! Dom brukar kallas för badankor helt enkelt för att dom liknar sådana  ;).

Sirpa

• -
« Svar #6 skrivet: 07 okt-07 kl 12:27 »
Det är rasen Mignonanka som din kompis har köpt!! Dom brukar kallas för badankor helt enkelt för att dom liknar sådana  ;).

Tack  :-*
Nu får jag be kompisen om ursäkt för at jag skrattade åt det där med badanka  :-[
Mignonanka var det alltså.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #7 skrivet: 07 okt-07 kl 14:34 »
Mignon...De är ju jättesöta.
Nån , som har erfarenhet....?
Jag vill gräva en trädgårdsdamm på ca 2,5*4 m, bäck på ca5m .
Om , jag skaffar ett par ankor, skitar de ner vattnet väldigt mycket?

Måste jag överdimesionera filtret en hel massa isf?

//Maya
« Senast ändrad: 07 okt-07 kl 14:35 av HönsMaya »
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #8 skrivet: 07 okt-07 kl 15:49 »
ju större ankopr desto mer skit...... mignoankorna är ju inte så stora...... de är mkt söäta när de ligger här hemma i dammen och badar. jag har ingfet filter i min "damm" utan byter vatten en gång i veckan istället. men om du har ankor i dammen så får du nog svårt att få ett klart vatten.... men e dammen stor så är det lätare att få en anturlig balans i dammen,
om du inte har krav på att vattnet är kristallklart, så är det viktigt att du använder en pump som klara stora partiklar.
ALLA är välkomna !

amarantus

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 okt-07 kl 16:22 »
Håller med föregående talare :) Mignonen är sååå lagom på alla sätt.

Mina var med i landet i dag och åt maskar så de storknade...
ja nu vad det ju inte det ni pratade om :-[

Men jag har haft stora ankor innan och de här tar så liten plats och skitar ner mindre!
Söta som socker är de med :-* Lugnare än de stora jag haft med det kan ju vara en tillfällighet såklart!

amarantus

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 okt-07 kl 16:31 »
Bild på min Badanka :)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #11 skrivet: 07 okt-07 kl 17:11 »
Ja, Jag är helsåld...Funderade på Myskanor, men de är ju(förlåt alla som tycker annat) rätt fula.
De här är ju sockersöta...
Funkar det att ha ett ankpar ihop med hönsor? Jag har för mig att jag hade det förut , i mitt tidigare, gifta liv, men det var ju så otooligt länge sen....så jag kommer inte riktigt ihåg  ???  ::)

Erfarenheter gärna...

/Hälsningar Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

amarantus

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 okt-07 kl 17:21 »
Ja, Jag är helsåld...Funderade på Myskanor, men de är ju(förlåt alla som tycker annat) rätt fula.
De här är ju sockersöta...
Funkar det att ha ett ankpar ihop med hönsor? Jag har för mig att jag hade det förut , i mitt tidigare, gifta liv, men det var ju så otooligt länge sen....så jag kommer inte riktigt ihåg  ???  ::)

Erfarenheter gärna...

/Hälsningar Maya

Tipset från mig är att du har dem för sig då de blöter ner en del. Men har du stort så har de en egen sida att blötlägga sitt foder på ;) så går det nog bra!

Jag (har sagt det förut) tar en liggande femliterdunk typ saftdunk och skär ut (nära ena sidan på den största sidan) ett hål för huvudet att dricka ur så minimerar man gegget mycket... min makes uppfinning som håller hög standard ;)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #13 skrivet: 07 okt-07 kl 19:51 »
jag har mina mignonankor gående tillsammans med myskankor, silkeshöns och paduaner, det är inga problem alls, förutom att se slabbar en del. hönonra vill ju ha de torrt, men de har blivit mkt bättre ssen jaf orndande så att de börjar dricka utomhus nu istället.
någon som kan ses som negativ med mignon är att honan pratar väldigt mycket.....
ALLA är välkomna !

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 07 okt-07 kl 22:18 »
Tipset från mig är att du har dem för sig då de blöter ner en del. Men har du stort så har de en egen sida att blötlägga sitt foder på ;) så går det nog bra!

Jag (har sagt det förut) tar en liggande femliterdunk typ saftdunk och skär ut (nära ena sidan på den största sidan) ett hål för huvudet att dricka ur så minimerar man gegget mycket... min makes uppfinning som håller hög standard ;)

Det ska jag prova. Mina ankor geggar så det står det härliga till.  ;D ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 2 användare
Fridhemmet, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser