Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hollänska Vithättor  (läst 5436 gånger)

orloff

• Gäst
Hollänska Vithättor
« skrivet: 11 maj-07 kl 07:17 »
Vithättor har ofta problem bland andra raser. Vet faktiskt inte varför men de brukar plocka hättan av dem bl.a.  De går däremot bra med t.ex. Paduaner.          ::)

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
SV: Hollänska Vithättor
« Svar #1 skrivet: 06 okt-07 kl 19:20 »
Hej!
Upptäckte härom dan när jag skulle ringmärka dom 4 mån unghönsen att en hade FEM tår,har aldrig sett det på Vithättor förr,andra raser har ju fem tår,nån fler som sett det?
MVH Cizzi
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

orloff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 okt-07 kl 19:51 »
Har aldrig hört någon som fått vitthätta med fem tår. Då är den säkert blandad längre bak.
Silkeshöns däremot ska ha 5 tår.

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #3 skrivet: 06 okt-07 kl 23:06 »
Har aldrig hört någon som fått vitthätta med fem tår. Då är den säkert blandad längre bak.
Silkeshöns däremot ska ha 5 tår.
Ja,jag misstänkte också att det var något blandat, jag köpte dom,har inte kläckt fram dom själv.
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 14 jan-08 kl 15:05 »
Är det nån som vet när Vithättorna börjar värpa. ???
Har två unghöns som är födda i Juli. Har inte sett några ägg ännu.
Vet nån om dom är ruvningsvilliga? :)
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 jan-08 kl 18:25 »
Har du inget ljus i hönshuset så har de uppehåll över vintern. Annars är de väl lätt ras och de börjar att värpa ägg vid 20 veckor isåfall.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #6 skrivet: 14 jan-08 kl 21:01 »
De brukar kunna ruva. :)
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #7 skrivet: 15 jan-08 kl 02:45 »
Mina Vithätor har börjat värpa vid ung 5-6 mån
MVH Cizzi :)

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #8 skrivet: 15 jan-08 kl 02:47 »
Glömde... mina har då inte visat några tecken på att vilja ruva :(
MVH Cizzi

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #9 skrivet: 18 apr-08 kl 00:11 »
En av våra hollänska vithättor. Vi har 5 kycklingar så vi vet inte om de är hönor eller tuppar.
Men de är både coola, söta och fula samtidigt. Alla som kommer hit och tittar älskar dem
Kramiz
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #10 skrivet: 15 jun-08 kl 22:34 »
Är det nån som vet hur det är med Vithättor som saknar klor, jag menar är det ärftligt, han saknar inte alla, men två på varje fot :'(
//Cizzi

rina

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 jun-08 kl 09:15 »
Är det yttersta klon på varje fot är det troligtvis inavel det fick jag lära mig av en klok "hönsagubbe"

sallyomolly

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 jun-08 kl 14:52 »
Det är säkert nåt ärftligt. Inavel är det inte. Bara att har man mindre matrial att välja på så dyker det upp fler gånger.  Utavlar du försvinner det kanske men kan dyka upp igen om två djur som bär på genen paras igen.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #13 skrivet: 16 jun-08 kl 18:02 »
Det är ju ganska vanligt på sabelpoot också, då i regel yttersta klon som saknas. Det är absolut inget att eftersträva, så jag skulle undvika att avla på sådana djur!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #14 skrivet: 18 jun-08 kl 21:11 »
Tack för era svar! men jag blev ju inte klokare ändå,för det verkar vara delade åsikter om det är ärftligt eller ej! :-\
//Cizzi

rina

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 18 jun-08 kl 22:36 »
Som regel ska man väl avla på friska väl utvecklade individer..... det där med en klo fattas..... en uppfödare jag känner hade detta problem men han avlade
 vidare på den.... sen fattades då den yttre leden på avkomman...det var en ras som det var smått om..... så han hade väl inget val annat än testa men det gick inte för han....
Men det finns ju många teorier om allt detta....men avla på sunda friska djur som har allt dom ska ha.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #16 skrivet: 19 jun-08 kl 18:57 »
Jag har sedan innan svarta vithättor, men idag gavs jag möjligheten att köpa ett par gökfärgade, och jag tog naturligtvis chansen!

Hönan är ca 4v & tuppen ca 4mån. Tuppen är en riktig knäfågel, efter en bit mat parkerade han sig på axeln och satt där och halvsov och småpratade litegrann  ;D

Visst är de fina?!

« Senast ändrad: 24 jun-08 kl 10:43 av vingklippt »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #17 skrivet: 22 jun-08 kl 23:22 »
Jag har också fyra kycklingar av gökfärgade, ja visst är dom fina och så otroligt sociala!! Vithättor överhuvudtaget är ju så tama och sociala,kul ras :)

//Cizzi

Bovanägare

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 jun-08 kl 13:51 »
otroligt fina höns! Ser jättekäcka ut med pälsmössa på huvet. Men jag måste fråga ser de verkligen lika bra som vanliga höns utan pälsmössor? Hur blir det när de regnar och hela tofsen blir blöt?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #19 skrivet: 24 jun-08 kl 10:41 »
Vithättor överhuvudtaget är ju så tama och sociala,kul ras :)
//Cizzi

Ja ngt så otroligt! De är jätteroliga, fråga bara Alma, 2år:

;D ;D ;D

otroligt fina höns! Ser jättekäcka ut med pälsmössa på huvet. Men jag måste fråga ser de verkligen lika bra som vanliga höns utan pälsmössor? Hur blir det när de regnar och hela tofsen blir blöt?

Nej, de ser inte lika bra som vanliga höns. Man får ofta klippa lite för att hålla hättan lyft från ögonen, men oavsett så skymmer den ju uppifrån och snett uppifrån. Regn är inget problem, dels är fjädrarna inte så långa som de ser ut, utan vithättorna har en upphöjning i kraniet som lyfter fjädrarna till en hätta, och dessutom så håller de ju stadgan i väta, precis som vilka andra fjädrar som helst 8och vid mkt regn går ju de flesta höns in)

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 3 användare
javill, ärt, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser