Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inavel?  (läst 1657 gånger)

Fordson

Inavel?
« skrivet: 04 okt-07 kl 20:05 »
Vi har möjlighet att köpa två tackor, billigt å smidigt, av en granne. Problemet är att dom är båda döttrar till baggen vi ska använda i år. Hur känsligt är det? Avkomman kommer att gå till slakt.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:Inavel?
« Svar #1 skrivet: 04 okt-07 kl 20:20 »
ska du slakta dom e det inga problem
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 04 okt-07 kl 22:33 »
Problemet är att dom är båda döttrar till baggen vi ska använda i år. Hur känsligt är det? Avkomman kommer att gå till slakt.

Är baggen bra (vilket man får förutsätta om ni ska använda honom)
så bör lammen efter honom med döttrarna bli alldeles utmärkta.

Skulle inte slakta lammen om det blir tacklamm  :)

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

birgit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 okt-07 kl 09:04 »
Att inavla en gång är säkert inget problem oavsett om man slaktar eller behåller till liv. Bara man fyller på med friskt blod sedan. Förutsatt att det inte är några fel på djuren.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 okt-07 kl 09:40 »
Hmm..då kanske det inte hade varit fel att behålla en av mina egna baggar för avel ett tag.. Trots att han skulle betäcka sina halvsystrar..? Eller?

Har en kolsvart gutebagge som är SÅÅÅ läcker!

Har iförsig köpt en ny bagge för avel..men har insett att han är väldigt liten.. hur ska den lilla nå upp på mina tackor???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 okt-07 kl 23:18 »
Eller vad tror ni??
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #6 skrivet: 07 okt-07 kl 09:37 »
ställ ut en pall i hagen  ;D

Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

birgit

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 okt-07 kl 14:30 »
Eller använd den snygga baggen i år, så har du en kvar till nästa år också. Halvsyskon en gång kan ju inte vara farligt.

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 07 okt-07 kl 14:34 »
Ja,  :-[ det var mest det jag var fundersam över, om jag kunde ha kvar snyggingen...  :-[

Förlåt om jag var otydlig  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 3 användare (1 dolda)
JohannaKalvhult, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser