Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kubik per ha  (läst 5052 gånger)

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Kubik per ha
« skrivet: 04 okt-07 kl 13:57 »
Har fått nya taxeringsförslaget idag och enligt det så ska vi ha 75 m3 per ha på våra taxerade 6 ha. Jag tycker det låter mycket men, har noll koll. Det som kallas skog här är mest ekhagar och lite löv och ene som växer lite hejsan hoppsan. Dessutom så röjde vi ur ena hagen för snart två år sedan men, jag vet inte hur mycket det var. Firman fick träden i betalning.  Så nu undrar jag finns det någon siffra på hur man kan uppskatta hur många m3 ett träd är exempelvis om det är 20 cm vid basen? Skulle vilja veta om 75 m3/ha är rimligt eller inte. Nu är det inte så mycket pengar det rör sig om men, jag vill inte betala mer än nödvändigt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

queer

  • Inlägg: 195
Re:Kubik per ha
« Svar #1 skrivet: 04 okt-07 kl 15:15 »
Skog räknas ju som rörelse och det är länge sedan någon betalade förmögenhetsskatt på skog ... 75 kubik är inte så mycket ...

Rent praktiskt spelar det alltså ingen roll.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Kubik per ha
« Svar #2 skrivet: 04 okt-07 kl 17:41 »
Kubering är inte helt enkelt men här är några tabeller.
Observera att dom visar skogskubikmeter, alltså volym inkl topp, grenar och bark.
Men det är ju den måttenhet som används i taxeringen oxo.
Brösthöjd är 1,30 meter över markyta.
Man behöver relaskop och höjdmätare för att använda dom på bästa sätt för stående skog.

http://www.forestmaps.se/images/tor_jonsons_kub_tab.pdf

http://www.forestmaps.se/images/kuberingstabell_tall_gran.pdf
« Senast ändrad: 04 okt-07 kl 17:45 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Kubik per ha
« Svar #3 skrivet: 05 okt-07 kl 12:13 »
Relaskop/höjdmätare hittar du här om du är intresserad av att "taxera" skogen själv.

http://www.skogma.de/shop/

Köper du "Ludde", så får du "allt i ett" för runt 200:-

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kubik per ha
« Svar #4 skrivet: 05 okt-07 kl 13:47 »
Skog räknas ju som rörelse och det är länge sedan någon betalade förmögenhetsskatt på skog ... 75 kubik är inte så mycket ...

Rent praktiskt spelar det alltså ingen roll.

Aha, det är alltså ingen fastighetsskatt heller på skog? I så fall kan det ju kvitta. Det var alltså fastighetsskatten jag funderade på. Någon förmögenhetsskatt hade det inte varit någon större risk att jag skulle behöva betala.  ::) Banken äger det mesta.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kubik per ha
« Svar #5 skrivet: 05 okt-07 kl 13:50 »
Tack för svar och länkar. Ska kolla upp dem lite närmare. Kanske kan jag göra en uppskattning på hur mycket det egentligen är. En fråga till, när man stämplar skog (om skogsstyrelsen kommer ut och gör det) märker man bara vilka träd som ska sågas ner eller gör man en uppskattning av kubikmeter också?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Kubik per ha
« Svar #6 skrivet: 05 okt-07 kl 13:59 »
gör man en uppskattning av kubikmeter också?

Absolut!.


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Kubik per ha
« Svar #7 skrivet: 05 okt-07 kl 14:07 »
Ska du sälja skog så ta en funderare på om det är värt att låta Skogsstyrelsen stämpla.
Det blir nog rätt dyrt.
Jag vet ingen häromkring som säljer rotposter längre, det ska i så fall vara mycket värdefull äldre skog.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Kubik per ha
« Svar #8 skrivet: 05 okt-07 kl 14:23 »
Här är det faktiskt många skogsägare som stämplar sina poster, men enligt en släkting som kör skördare så vill det gärna hamna på minussidan volymmässigt för skogsägarens del.
Lägg dessutom till de 12-13:- kr som Skogsstyrelsen tar per träd för att stämpla så????.

Ärligt så vet jag inte om det hela blir ett "nollsummespel" i slutändan?.

Däremot brukar jag råda nyblivna/oerfarna skogsägare att stämpla innan de sas, "blir varma i kläderna", eftersom det är mycket "ruffel och båg" i den här näringen,,,,tyvärr!.




javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kubik per ha
« Svar #9 skrivet: 05 okt-07 kl 18:25 »
Ska du sälja skog så ta en funderare på om det är värt att låta Skogsstyrelsen stämpla.
Det blir nog rätt dyrt.
Jag vet ingen häromkring som säljer rotposter längre, det ska i så fall vara mycket värdefull äldre skog.

Fast det fina i kråksången är att jag har i princip bara ädellöv och det stämplar Skogsstyrelsen gratis av någon anledning!  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fridolf2

  • Gäst
Re:Kubik per ha
« Svar #10 skrivet: 05 okt-07 kl 19:54 »
Men jag tycker ju inte du har nån anledning att skänka bort träden, om det är ek osv.. dom är ju ganska värdefulla. Har en kompis som handlar med ek och han sågar ner för att få det rätt apterat, men sen betalar han ju för virket också :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser