Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våmstörningar?  (läst 5671 gånger)

spamsy

• Gäst
Våmstörningar?
« skrivet: 03 okt-07 kl 03:25 »
Ännu en sömnlös natt...

Min bagge är svullen om magen igen  :'(
Veterinären säger att han förmodligen har fått våmstörningar. Han har inte akut trumsjuka som vi trodde först utan är väldigt svullen men ganska pigg och idisslar hyfsat bra.

Nu efterlyser jag orsaker och behandlingar till våmstörningar!

Mkt tacksam för svar!

hustran

Re:Våmstörningar?
« Svar #1 skrivet: 03 okt-07 kl 08:05 »
Svårt att veta orsaken, men hungrig bagge och frostnupet bete kanske. Vi brukar ge vanligt bakjäst uppblandat med vatten och lite honung el. socker. 50 gr. färskjäst eller en påse torrjäst, det går också bra. Att han idisslar innebär ju att han inte mår så dåligt i alla fall.

spamsy

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 okt-07 kl 17:12 »
Tack Hustran!

Ska ta upp det med veterinären. Förmodligen får hon komma på återbesök snart. Läget är oförändrat.
Han får olja och våmstart några ggr per dag i nuläget. Kan man ge jästen till den behandlingen eller krockar det på nåt vis?

Misstänker inte betet längre eftersom jag hållit honom inne sedan han blev dålig första gången för två veckor sedan. Promenerar honom ganska långt varje dag och han orkar följa med.
Han tillfrisknade helt förra gången.

Har både ett hö som är nytt för i år och ett fjolårshö. Försökte byta förut, men nu vågar jag inte göra så stora omställnigar. Han gillar det nya höet bättre och äter glupskt av det, men samtidigt så hade han ätit en tuss av det när han blev dålig. Hästens mage bullrar också mkt av det nya höet. Försöker blanda in det lite i taget. Hur ska man tänka med baggen?  ???
Börjar oroa mig för att han ratar det gamla höet och därigenom får i sig för lite grovfoder...

Själv misstänkte jag vitamin/mineralbrister eftersom han betat mindre än vanligt pga flytt. Ibland lämnar han mineralerna han får också.
Själva flytten kan ha stressat honom samt att han förlorade sin baggkompis i våras. Nu känner han sig hemma på nya stället, men brister kanske kan visa sig efteråt?

Han är lite blekare om tandkött och i ögonslemhinnor än vanligt. Tog upp det med vet. men fick inget svar på det. Han har kliat svansen lite också så jag avmaskade igen med Valbazen som jag hade hemma efter samråd med veterinären. För att utesluta parasiter.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 03 okt-07 kl 19:10 »
du kan annars ge vomstart eller stimmulex som finns att köpa hos lantmännen o liknande foder firmor.. till får skall man naturligt vis ge mindre än till kor.. men det brukar stå på..
Stimulex är frystorkad vom som blandas med vatten o ges med flaska eller spruka i munnen...
vid vom störningar..
Våm start är pasta som också ges i munnen..

man ympar in rätt sorts bakterier kan man säga..

Det är vanligt att man använder detta till mjölkkor..
brukar även ge lite blodsocker höjande preparat då djuren är hängiga...
tex energibalans eller glyckostopp.

har fått nån störning av nåt slag så magens / vommens organismer kommit i olag..

ev...
ätit nåt olämpligt foder, druckit dåligt vatten, ja det är ju inte alltid så lätt att säga...

lycka till..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

spamsy

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 okt-07 kl 14:03 »
Tack Gimskogen!

Våmstart får han redan och det verkar inte göra så mkt för honom den här gången.
Kan Stimulex vara mer effektivt där våmstarten inte fungerar?

Han fnyser och liksom hostar ibland när jag givit honom olja. Försöker kolla så han har normal sväljreflex och han verkar svälja normalt de gånger han dricker vatten.
Tyckte han hade lite vitaktigt slem i munnen förut idag när jag skulle ge olja och blev riktigt orolig  :-\

Börjar undra om det är något helt annat fel på honom eftersom han blev bra efter penicillinkur senast...

Han äter ännu lite försiktigare på höet nu men verkar väldigt pigg och har inte feber.

Granngården sålde på mig B-vitamin för häst, som även funkade för får tydligen. Är det OK att mata honom med det? Ska ju vara bra för aptiten iaf... Enegibalans borde jag köpt!

spamsy

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 okt-07 kl 11:49 »
Hm, hm, hm...

Kan det vara möjligt att underbett är indirekt orsak till våmstörningar? Alltså att fåret med underbett inte river av gräs ordentligt... Min veterinär var lite bekymrad över min bagges rätt extrema underbett.
Själv har jag inte misstänkt det som orsak eftersom han klarat sig bra förut. Kan inte heller riktigt se att han har några större svårigheter att äta utomhus, men kanske att han får i sig för lite mat ändå.

Kindtänderna ser helt normala ut och hullet är normalt, snarare för mkt än för lite...

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser