Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  50-års Gris  (läst 2158 gånger)

giraff

50-års Gris
« skrivet: 02 okt-07 kl 09:22 »
Hej, maken fyller 50 och jag har fått en indikation på att en av presenterna inte är "rumsren" dvs det är en gris.
Vi har några får för "gräsklippning" och några höns sedan tidigare.
Men gris är något nytt för oss.
Vad behöver vi tänka på och vad ska jag förbereda för att vara redo när nasse kommer? Nån som kan komma med bra tips?
Vi har ett "fårstall" där fåren kan komma och gå just nu (de går fritt ute på 5 ha också), men där är de inte denna säsongen utan söker hellre skyddade platser i skogen när det är busväder.
Så där tänkte jag att nasse får bo till en början. Räcker det annars med ett regn/vindskydd till grisen om vi vill flytta honom/henne? Nasse kommer även att få en egen utegård, inhängad med eltråd om ca 70 kvadrat till att börja med. Vilken höjd bör tråden/trådarna (vi brukar ha två på olika höjd till fåren), lite lägre än till fåren kan jag tro?
Mat? Ska till kvarnen/foderboden i veckan och bunkra.... Har havrekross, gillar nasse det tro? Och lite matrester, men det blir oftast inte så mycket...
Äter i ränna eller?
Något annat att tänka på? Såg tipset om att ställa vattenhinken i ett däck - himla smart!!!

Hälsningar/ åsa
Hobbyodlare m 2 barn, gubbe och gräsklipparfår & lammungar, gärna några hönor och världens största gula Orpingtontupp, en katt och om sonen får som han vill även några kaniner...

Nypålandetsfru

• Gäst
Re:50-års Gris
« Svar #1 skrivet: 02 okt-07 kl 09:47 »
Hej, maken fyller 50 och jag har fått en indikation på att en av presenterna inte är "rumsren" dvs det är en gris.
Vi har några får för "gräsklippning" och några höns sedan tidigare.
Men gris är något nytt för oss.
Vad behöver vi tänka på och vad ska jag förbereda för att vara redo när nasse kommer? Nån som kan komma med bra tips?
Vi har ett "fårstall" där fåren kan komma och gå just nu (de går fritt ute på 5 ha också), men där är de inte denna säsongen utan söker hellre skyddade platser i skogen när det är busväder.
Så där tänkte jag att nasse får bo till en början. Räcker det annars med ett regn/vindskydd till grisen om vi vill flytta honom/henne? Nasse kommer även att få en egen utegård, inhängad med eltråd om ca 70 kvadrat till att börja med. Vilken höjd bör tråden/trådarna (vi brukar ha två på olika höjd till fåren), lite lägre än till fåren kan jag tro?
Mat? Ska till kvarnen/foderboden i veckan och bunkra.... Har havrekross, gillar nasse det tro? Och lite matrester, men det blir oftast inte så mycket...
Äter i ränna eller?
Något annat att tänka på? Såg tipset om att ställa vattenhinken i ett däck - himla smart!!!

Hälsningar/ åsa

Har inga tips. Vill själv skaffa gris.
Förväntar mig en rapport på din gubbes reaktion  :)

Fridolf2

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 okt-07 kl 11:00 »
För det första så tycker jag det är synd att folk inte förstår att grisar är flockdjur, så jag tycker gott dom kan ge honom 2 stycken.. Två nassar a´500 kr blir ju en tusenlapp och det kan väl inte anses som för mycket när det är 50-års fest....Men han kanske kan få fåren som sällskap sen? Men grisar gillar att ligga tätt tillsammans och det blir ju inte detsamma med ett får kan jag tro ;)
Annars tycker jag du verkar bra förberedd, två trådar i hagen blir bra, men du kanske måste börja med en liten hage med brädor tillsammans med tråd, annars är det lätt hänt att dom springer rätt igenom..såvida det inte är en som är uppfödd med eltråd förstås. Ja, dom får sitta lågt, 20 resp 30-40 cm ungefär, sen får du flytta upp dom när det börjar komma på jord.
Havrekross går bra, men ska helst blandas med lite annat också, korn t.ex för att få ett bättre kött. För jag antar att det ska bli det så småningom? Och då behövs även lite koncentrat, alltså ett proteinfoder... men det har dom i affären du skulle besöka.. Annars är ju grisens princip att äta vad som bjuds :) enda jag inte fått i dom är faktiskt vitkål... Lycka till! :)

giraff

« Svar #3 skrivet: 02 okt-07 kl 11:37 »
Aha, de är sällskapssjuka! Det var ju jättebra att veta, då kanske vi ska skaffa en kompis till den ganska snabbt! Det finns säkert fler där denna kommer ifrån. Det var just sånt här man inte vet, men behöver veta när man blir med gris första gången.
Kan fåren och grisen gå tillsammans menar du? Hur är det med resp. bakterifloror och olika sociala beteenden?
Gillar grisen förresten ensilage eller torrhö bäst?
Och vad ska vi "bädda med" inomhus? Brukar ha halm/hö-bädd till fåren...
Tack för tipsen så länge!
/åsa
Hobbyodlare m 2 barn, gubbe och gräsklipparfår & lammungar, gärna några hönor och världens största gula Orpingtontupp, en katt och om sonen får som han vill även några kaniner...

Fridolf2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 okt-07 kl 23:23 »
Om dom inte känner varandra så slåss dom nån dag, men sen är dom bästisar.. ;) Vet faktiskt inte hur det är med bakterier och sånt, om dom ska gå med fåren.. men annars så tycker jag dom flesta djur går bra att ha tillsammans, om dom bara får vänja sig. Dom äter både ensilage och torrhö..och dom ÄLSKAR halm.. :)

giraff

« Svar #5 skrivet: 08 okt-07 kl 09:47 »
 :-*

Åh, vi är förälskade!
Vilken succé detta blev på 50-års firandet (som gick i vilda western-anda). Vår nya kelgris fann sig väl tillrätta, om än lite förvirrad över all uppmärksamhet. Men det märktes att hon var van att ha betydligt mindre plats, för hon fann sin sovplats under trappan där vi egentligen stängt av så hon inte skulle gå in och råka fastna eller så. DÄR ville hon vara, känner sig väl trygg där. Vi stängde av halva utrymmet i hennes nya hus, så hon inte skulle känna sig vilsen, men hon hittade snabbt krypvägar och är där hon känner för det! Skön inställning. Och mest imponerande är att hon utsett en del av utrymmet närmast dörren till toalett!!!! Lättskött värre!
Matade henne just med lite medhavt foder uppblandat med vårt nya och lite grönsaksrester. Hon fullkomligt älskade squash!!!!
Vilken härlig present, som ännu inte fått något namn. Tvååringen kallar henne Nöff-Nöff, så det får väl bli hennes nya tilltalsnamn så länge. Vi har redan börjat tänka på att skaffa henne en sällskapsgris så hon inte ska känna sig så ensam. Men än så länge får hon hålla tillgodo med oss, hon kommer redan fram och nosar på oss, vi får klia henne lite och hon åt just ur handen. Mysigt om hon blir lite tam, så är det kanske inte om hon får en griskompis... Å andra sidan är det ju hennes välbefinnande som är viktigast.... Så det blir nog snart en gris till.
2 frågor:
NÅGON SOM VET VAD DET ÄR FÖR SORTS GRIS?, givaren trodde det var en blandning. Tycker dock att det ser ut som en Piggham - möjligtvis en chokladdoppad marsipangris...
GÖDSELN, det luktar ju verkligen gris... Men kan man lägga gödseln direkt i trädgårdslandet nu i höst eller bör det "brinna" först...

Kanhända att vi rapporterar ytterligare såsmåningom, det här är en fantastiskt trevlig och mysig bekantskap.
Hälsningar familjen Karlsson
(ps, hon har faktiskt en knorr på svansen åxå)

giraff

« Svar #6 skrivet: 08 okt-07 kl 09:48 »
Det var visst bara knorr-bilden som kom med. Här kommer en så ni får se hur söt hon är i ansiktet åxå.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 okt-07 kl 11:25 »
Vad kul! Hon är ju jättesöt!
Får gratulera maken i efterskott också.
Bra att ni har gris nu då har du massor av bra tips till oss sen!  :D
Må så gott!

Fridolf2

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 okt-07 kl 16:28 »
Jodå, nog ser det ut som en piggham, och det är ju alltså ingen egen ras, utan en korsning där man använt Hampshire som fader, därav det svarta... Låt du gödseln brinna över vintern, så blir det perfekt.. ;)

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #9 skrivet: 12 okt-07 kl 18:23 »
Så illsöt hon är! Såna vill jag också ha.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser