Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spinna otvättad ull  (läst 2803 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Spinna otvättad ull
« skrivet: 01 okt-07 kl 10:47 »
Var ju på fårets dag på Öland i helgen och det fanns så mycket roligt och intressant och fint att man blev alldeles snurrig.  ;D Bl a en som spann ull direkt från fåret. Knappt rensad ens en gång. Hon menade på att om det var frön eller pinnar i ullen så trillade det bort när man spann och den mesta smutsen fastnade på fingrarna. Hon sålde garn också och hade några tröjor som var stickade med sådan ull. Enligt henne så blev tröjornas yta bättre och bättre ju längre man använde dem. Det var mycket spännande tyckte jag så nu undrar jag om någon här spinner så och har stickat av sådant garn?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

annan

Re:Spinna otvättad ull
« Svar #1 skrivet: 01 okt-07 kl 13:38 »
jodå jag har testat (spinna tott) av brun finull på slända, man slipper ju kamma eller karda i alla fall, fast jag har inte gjort nåt av "garnet" ännu. mer ett experiment. gjorde inte så mkt heller. blev....tottigt, luktar får fast ullen är ju iof hyfsat ren från bös. smaken är ju delad, men jag gillar det otyglade utseendet och till rätt sak är det jättefint!

testa vetja :D
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 01 okt-07 kl 15:15 »
Jag köpte en slända på loppis för ett tag sedan och provade att spinna men, med tanke på att jag inte hade någon vidare koll på vad jag sysslade med så gick det sådär bra.  :P Kanske ska ge det en ny chans?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Johone

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 okt-07 kl 16:07 »
Jag har också provat spinna med slända men tycker det är roligare med spinnrock. Ska köpa mig en egen ,lånar den jag har nu,  på en auktionshall här i närheten. De kostar inte många kronor där har jag sett.

Tycker också det är mer tålamodsprövande >:( med slända. Går för sakta och blir inte lika jämnt då jag testat.

Att spinna okardat garn ska vara lätt har jag hört i ngn annan tråd men har inte testat det ännu.

Men ull har jag massor av och mer blir det, så det lär räcka och bli över.

Nu blev jag ju sugen att damma av spinnrocken också. :D

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 01 okt-07 kl 17:58 »
man spinner ju nästan alltid otvättad ull.

man brukar sedan tvätta garnet i stället...

Att spinna från tott som du besriktiver går ju bra beroende på vilken typ av ull man har...
man kanske behöver tesa den lite i topparna om det skulle vara lite längre rya ull...
det gör man ju med fingrarna , pillar i sär den o rederut ev knutor...

Ofta räcker det att lägga garnet i hand varmt vatten ett par minuter och krama om det lite då o då... sedan häller man ut de och tar nytt vatten... o gör lika dant...
tills vattnet är rent...

det behövs egentligen inget tvätt medel eller hårschampo då ullfettet självt är som tvål...

:)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Ulltuss

« Svar #5 skrivet: 04 okt-07 kl 20:54 »
Det beror lite på vilken typ av ull det är. Vissa är lättare att spinna "okammade". Jag tycker själv att ull av typen vildsau och liknande är lätta att spinna direkt, kanske pga stickelhåren som gör ullen mindre kompakt. Ju mer förädlat fåret är, ju svårare är det att spinna ullen utan att karda den. Ytterligare en anledning till att bevara "lantraserna"....
"Medan vi vilar oss från potatisupptagningen, plockar vi sten"

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare (1 dolda)
Helena Wätte

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser