Tuppeluppen

Startat av kossan, 30 Sep-07 kl 20:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

kossan

Har en blommetupp som nästintill beter sig som en hund.
Han kommer springandes när jag kommer med matrester!!!!!!!!!!!! :D, man kan tro att han ska atackera! Men icke!
Han vill bara visa det fina gräset runt omking.
Jag och gubben stod i utbyggnaden av hönshuset och diskuterade bygget, tuppelupp kom in och studerade, la huvet på sniskan å kollade på gubben precis som om han ville hjälpa till 8) :). Sedan började han käckt att slänga med stenar med näbben!!!!!!!!!!!!!
Han är helt underbar denna tupp, så snäll, så underbar!!!
Jag kläckte fram denna tupp i kläckaren i januari!
Jag är hans mamma!!!!!!!!!! Så go! ;)
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Skojarbråten

De är ljuvliga!

Har en Faverolltupp från Manne här på forumet som är likadan. Han möter mig varje dag när jag kommer hem med bilen, sedan sitter han som en klisterlapp runt fötterna, är allmänt i vägen varje vaken timme. :)

... och ska visa allt gott han hittar. SÅ gulligt. "kolla här i leran, här finns godis!"

Tack, säger jag då och provsmakar lydigt geggan... *nja*

Betyder det här beteendet att de ser en som sin höna eller vad är det som driver dem? Har flera som gör samma sak, men jag har lagt märke till en grej:

Ingen av dem tuppdansar för mig. Tuppdansen som jag har tolkat den är en total dominanshandling, och den har de gett fan i. Är jag verkligen störst i hönshuset?  :o
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Rakadero

Dum fråga kanske, men vad innebär tuppdans? Jag vet inte om jag har sett min tupp dansa direkt... Han visar hönorna allt gott han hittar men dansa har jag nog aldrig sett honom göra vad jag vet?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Skojarbråten

Det här var uppe nyligen i en annan tråd.

Tupparna dansar ju ibland. Som jag har sett det här för sina tuppkonkurrenter, eller efter avslutad betäckning. Aldrig som uppmjukning inFÖR betäckning, utan snarare då efteråt för att uppvisa för de andra tupparna (till skillnad från andra fåglar? Dansar man/de inte för att få partners?).

Om man bara har EN tupp kanske de inte gör det?

Själva tuppdansen går på en sekund och består i att man steppar runt lite med ena vingen styvt nerfälld längs benet. Ser jäkligt roligt ut om du frågar mig.

En sak till styrker teorin - här är det mest ledartuppen som dansar. Undertupparna dansar bara när han inte ser. Någon här som VET? ???
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

ela84

Men visst e dom mysiga när dom blir så tama.
Har en guld paduan höna som blev lite mobban så hon sov inna några nätter, sen dess har hon är hon underbarast :D
Sätter jag mig i hönsgården sitter hon i mitt knä eller så springer hon runt benen på mig.
Maträster vägrar hon äta från backen eller skålen så länge ja e i hönsgården dom kastar hon bara runt med, men håller jag i nått ska hon ha.
Dom ken bli så goa om man bara ger dom lite kärlek
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

CatrinPlommon

min tupp dansar för sina hönor precis FÖRE han hoppar på dom, ibland så dansar han runt sådär för mig med  :-[ men då brukar jag tala om för han att jag e upptagen... ;D
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Nypålandetsfru

Citat från: kossan skrivet 30 Sep-07 kl 20:40
Har en blommetupp som nästintill beter sig som en hund.
Han kommer springandes när jag kommer med matrester!!!!!!!!!!!! :D, man kan tro att han ska atackera! Men icke!
Han vill bara visa det fina gräset runt omking.
Jag och gubben stod i utbyggnaden av hönshuset och diskuterade bygget, tuppelupp kom in och studerade, la huvet på sniskan å kollade på gubben precis som om han ville hjälpa till 8) :). Sedan började han käckt att slänga med stenar med näbben!!!!!!!!!!!!!
Han är helt underbar denna tupp, så snäll, så underbar!!!
Jag kläckte fram denna tupp i kläckaren i januari!
Jag är hans mamma!!!!!!!!!! Så go! ;)
Anna
Klart han är go när han har dig som mamma! :D

kossan

Mina tuppar dansar så det står härliga till!!!!!!!!!!!
Gubben min ble lite orolig en dag!!!!!!!!!! :-\
-Anna............ tuppen mår inte bra, han verkar ha svårt med balansen!!
Jag ble dubbelvikt av skratt, min kommentar,- han mår fin, fint med alla damer runt sig, så dansar han!!!!!!!!!! ;)
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Sally

Mina dansar också FÖRE...och en del av dem dansar för mig ;). Jag ser det som en komplimang...

Sally
Går det...så går det!

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

280 Gäster, 0 användare